ظریف و کری در دومین دیدارشان در نیویورک چه گفتند؟

بصیر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در مراسم امضای موافقتنامه تغییرات آب و هوایی به نیویورک سفر کرده بود عصر دیروز (جمعه) به وقت محلی نیمه شب شنبه به وقت تهران برای دومین بار طی چند روز گذشته با جان کری همتای آمریکایی خود در خصوص روند اجرای برجام دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار وزرای خارجه اظهاراتی را بیان کردند که متن کامل آن به شرح زیر است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در ابتدا گفت: خدمت همه عصر بخیر عرض می‌کنم. اجازه بفرمایید چند کلمه بیان کنم. من بسیار خوشحال هستم که با جناب ظریف وزیر امور خارجه امروز دیدار می‌کنم تا بحث‌های‌مان را درباره اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ادامه بدهیم. ما اوایل هفته، جلسه‌ای بسیار سازنده داشتیم. ما هنوز هم گفت‌وگوهای زیادی باید انجام بدهیم. ما درباره برخی چالش‌ها تبادل نظر کردیم. ما هر دو تصمیم گرفتیم که این مهم است که برخی کارها را انجام بدهیم و حالا بازگشته‌ایم تا آن گفت‌وگوها را ادامه دهیم. در ابتدا می‌خواهم مطلبی درباره یکی از موضوعاتی بیان کنم که درباره آن گفت‌وگو کرده‌ایم.

همانطور که رئیس جمهور اوباما و همچنین جک لو وزیر خزانه‌داری و همچنین من گفته‌ام، ما بارها و بارها گفته‌ایم که ایالات متحده مانعی در مسیر تجارتی ایجاد نکرده است که از زمان اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، اجازه آن به ایران داده شده است و در ادامه نیز مانع ایجاد نخواهد کرد.

من می خواهم بر این مسئله تاکید کنم که ما تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای را همانطور که متعهد شده بودیم، برداشتیم و حالا فرصت‌هایی برای بانک‌های خارجی وجود دارد تا با ایران به تجارت بپردازند. متاسفانه به نظر می‌رسد که نوعی سردرگمی در برخی از بانک‌های خارجی وجود دارد و ما می‌خواهیم تا آنجا که می‌توانیم این مسئله را شفاف کنیم. از جمله تحریم‌های هسته‌ای که برداشته شده، تحریم‌هایی بوده است که مانع از تعامل ایران با بانک‌های غیرآمریکایی می‌شد از جمله هرگونه دسترسی به منابع مالی محدود شده ایران که قبلا در خارج از این کشور توقیف شده بود.

می‌خواهم با صراحت بگویم که ما مانعی در مسیر تعامل بانک‌های خارجی نیستیم که بخواهند با بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی تعامل داشته باشند و با این کار، هیچ مخالفتی نداریم؛ البته کاملا روشن است این نگرش تا زمانی وجود دارد که این بانک‌ها و شرکت‌ها به علل غیرهسته‌ای، در فهرست تحریم‌های ما نباشند. اما برداشتن تحریم‌های هسته‌ای به بانک‌های غیر آمریکایی اجازه می‌دهد با فعالیت‌های تجاری و شرکت‌ها در ایران تعامل کنند و همچنین به آنها اجازه می‌دهد به منابع مالی دسترسی داشته باشند و به ایران اجازه می‌دهد به منابع مالی خود دسترسی داشته باشد.

من می خواهم بگویم که ما می‌فهمیم که بانک‌ها و تجار باید تصمیمات اقتصادی و تجاری پیچیده‌ای بگیرند و آنها باید این تصمیم را بگیرند و این به عنوان موضوعی است که نشان می‌دهد، چرا وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا به طور فعال در تعامل با دولت‌های شریک و بخش خصوصی در تلاش برای روشن کردن تحریم‌هایی است که برداشته شده است و اگر بانکی و یا هر شرکتی هرگونه سؤال در این رابطه دارد ما خوشحال می‌شویم که به این سئوالات پاسخ دهیم.

به گزارش فارس، کری در ادامه افزود: این شرکت‌ها و بانک‌ها نباید تصور کنند فعالیت‌هایی که قبل از اجرایی شدن برجام ممنوع بوده، هنوز هم ممنوع است. همچنین آنها نباید تصور کنند که فعالیت‌هایی که هنوز براساس تحریم‌های اولیه ممنوع است برای بازیگران خارجی هم ممنوع می‌باشد.

زمانی که شرکت‌ها و بانک‌ها تردید دارند ،پیام من این است زمانی که در موضوعی تردید دارید، سؤال کنید.

اکنون ما معتقدیم برای شرکت‌ها زمانی نیاز است که برای تعامل مجدد با ایران احساس اطمینان کنند و منصفانه است که بگوییم این امر به واسطه تحریم‌ها نیست؛ بلکه این امر به واسطه نگرانی‌ها است و همان گونه که ما در مذاکرات صراحتا اعلام کردیم، ایران نیز نیازمند زمان برای بروز کردن سیستم بانکداری خود برای انجام امور (مربوط به برداشتن تحریم‌ها) است. اقدامی که ظرف سال‌های تحریم انجام نشده است و این امر (بروز رسانی سیستم بانکداری) روند را تسهیل خواهد کرد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: من می‌خواهم روشن کنم که آمریکا متعهد به انجام تعهدات مربوط به خود (در برجام) است همانگونه که معتقدیم تضمین اجرای برجام به نفع ما است. توافق هسته‌ای که ما به آن دست یافتیم یک سند کاری برای همه طرف‌ها است و همانگونه که ما به تعهدات خود پایبند هستیم. ما نیز به کار با ایران برای اینکه آنها نیز به تعهدات خود پایبند باشند ادامه می‌دهیم. یک تعهد چند جانبه در برجام ایجاد شده است و این مهم است که مطمئن شویم که برجام به طور چند جانبه اجرا شود.

*ظریف: همچنان اختلافاتی با ایالات متحده خواهیم داشت و اختلافات ما بسیار جدی و در حیطه‌های مختلف هستند

به گزارش فارس، ظریف نیز در ادامه اظهاراتی را بیان کرد.

ظریف گفت: من فکر می‌کنم آنچه که برای همه مهم است که آن را بدانند این است که برجام یک توافق متوازن است و ایران بخش مربوط به تعهدات خود را اجرایی کرده و ما امیدواریم که با سخنانی که جان کری اظهار داشت و دیگر گام‌هایی که توسط آمریکا برداشته شده، شاهد اجرای جدی همه منافعی باشیم که ایران باید از برجام برخوردار شود و در این صورت است که ما می‌توانیم بگوییم که این توافق راهی برای حل مشکلات بین‌المللی است. تحریم‌ها و فشار مشکلات بین‌المللی را حل نمی‌کنند، اما مذاکره، گفت‌وگو و دیالوگ راهی برای حل مشکلات بین‌المللی است.

من امیدوارم که اظهاراتی که امروز توسط جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بیان شد، راه دشواری را باز کند که به علت نگرانی بانک‌ها درباره رویکرد ایالات متحده در خصوص اجرایی شدن تعهدات براساس برنامه جامع اقدام مشترک بسته شده است. ما همچنان اختلافاتی با ایالات متحده خواهیم داشت. اختلافات ما بسیار جدی و در حیطه‌های مختلف هستند، اما ما با هم و با گروه ۱+۵ تصمیم گرفته‌ایم که به این موضوع رسیدگی کنیم.

ما می‌خواهیم نشان دهیم گروه ۱+۵ و ایران توانسته‌اند مسئله بسیار دشوار و جدی را از طریق مذاکرات حل و فصل کنند. من معتقدم که ما باید گام‌های ضروری در این خصوص را برداریم و من امیدوارم که از طریق اقدام عملی جدی، مردم ایران بتوانند منافع ناشی از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک را مشاهده کنند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران ادامه داد: ما می‌توانیم با وجود تاثیرات درازمدت این توافق خیلی مهم به جلو حرکت کنیم. توافقی که می‌تواند به جای فریبکاری، پایه‌های حل و فصل مسائل بین‌المللی را ایجاد کند.

براساس این گزارش، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در ادامه عنوان کرد: جناب وزیر خارجه (ظریف) به نکته‌ای اشاره کرد که برای شفاف کردن مسئله‌ای بود که تلاش می‌کنیم به آن بپردازیم. جناب وزیر خارجه درست می‌گوید. اختلافاتی وجود دارد و بدیهی است که برخی از آنها اختلافاتی جدی هستند و این مسائل باید موضوع بحث مذاکرات آینده باشند. اما درک این نکته مهم است که همه بدانند توافق، توافق است و لازم است این مسائل را از هم جدا کنیم حتی در حالی که تلاش می‌کنیم این اختلاف‌ها را حل و فصل کنیم. هیچ یک از سخنانی که گفته‌ام سبب نمی شود تعهد ایالات متحده برای کمک به حل و فصل این اختلافات کاهش یابد و مطمئنا ما به  تلاش در جهت صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهیم داد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف بعد از ظهر سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه به وقت محلی نیویورک (شب به وقت تهران) نیز با همتای آمریکایی خود به گفت‌وگو نشست و پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت که ما درباره اجرای برجام صحبت کردیم و اینکه چگونه آمریکا می‌تواند تعهدات خود را به شکلی ایفا کند که جمهوری اسلامی در عمل از برجام بهره‌مند شود و موانع رفع شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین از دیدار مجدد در روز جمعه با کری خبر داد و تصریح کرد که قرار شد مقدار بیشتری کار کنیم و در حاشیه اجلاس تغییرات آب و هوایی مجددا ملاقات داشته باشیم.

به گزارش فارس، ظریف همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در این جلسه درباره سوریه هم صحبت کردید؟ گفت که ما در مورد برجام صحبت کردیم؛ قرارمان هم همین بود.

وزیر خارجه آمریکا نیز که بعد از دیدار ۲ ساعت و نیمه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش، در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که توافق کردیم که هر دو تلاش کنیم تا اطمینان یابیم که توافق هسته‌ای دقیقا همانطوری اجرا می‌شود که قرار بود اجرا شود و هر دو طرف توافق به نفعی که قرار بود از آن برسند، دست یابند.

وزیر امور خارجه کشورمان بامداد دوشنبه تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد تا در مراسم امضای موافقتنامه تغییرات آب و هوایی (موافقتنامه پاریس) در مقر سازمان ملل متحد شرکت کند. سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان امور حقوقی و بین‌المللی و اروپا و آمریکا و حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه همراهان ظریف در این سفر بودند. معاونان وزیر خارجه (پنجشنبه) برای شرکت در سومین نشست کمیسیون مشترک برجام به وین رفتند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف همچنین در واکنش به حکم دادگاه عالی آمریکا علیه ایران و دستبرد به دو میلیارد اموال ایران گفت: دولت آمریکا کاملا اطلاع دارد که ما این رای دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسیم و هر اقدامی علیه اموال جمهوری اسلامی ایران انجام دهند بعدا مجبورند آن را جبران کنند و اموال ایران را پس بدهند.

مشرق نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا