به بهانه نهم اردیبهشت؛ روز شورا/ قسمت سوم؛

نگاهی گذرا به عملکرد عمرانی شوراهای روستاهای فریدونکنار در سه سال گذشته

بصیر، بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا یکی از ارکان نظام و یکی از مهمترین نهاد تصمیم گیرنده در روسناها است.

یکی از وظایف و شاید مهمترین وظیفه از نظر شوراهای اسلامی در هر روستا پرداختن به کارهای عمرانی است، چرا که آن‌ها فکر می‌کنند شوراهای اسلامی هر روستا برای انجام دادن کارعمرانی تشکیل شده است.

بصیرنیوز در حالیکه فرارسیدن این روز را پیشاپیش به اعضای شورای اسلامی روستاهای فریدونکنار تبریک می‌گوید و از زحمات آنها در این مدت قدردانی می‌کند اما لازم می‌بیند تا با نقد عملکرد آنها در این حوزه، برای مدت باقیمانده به طور صحیح برنامه‌ریزی کنند.

در سالهای اخیر شورای روستاهای فریدونکنار تلاش بسیاری برای به انجام رساندن پروژه‌های عمرانی محله خود داشتند، که جا دارد از تلاش آن‌ها تقدیر بعمل آید، اما شاید دانسته یا ندانسته فقط با پرداختن به مسائل عمرانی روستاها یک فضای تبلیغاتی برای خود درست کرده اند و با برجسته کردن کارهای عمرانی سعی در فریب افکار عمومی دارند.
اما مردم شریف روستاهای فریدونکنار دارای فهم و شعور بالایی هستند و تمام اتفاقاتی که در محل زندگیشان رخ میدهد را به طور دقیق بررسی کرده و در فرصت مناسب به آن اتفاق واکنش نشان می‌دهند.
به گزارش بصیرنیوز، با توجه به عملکردعمرانی شوراها در روستاهای فریدونکنار تقریبا میتوان گفت همه ی روستاها پروژه‌های نیمه کاره‌ی عمرانی در محل خودشان دارند و همین امر نشان دهنده ی این است که متاسفانه شوراهای روستاها از یک وظیفه‌ای که هم برای خودشان تعریف کرده اند بر نیامده و بعد از گذشت ۳ سال هنوز نتوانسته‌اند جواب اعتماد مردم روستای خود را بدهند.
اما همانطور که گفته شد در سال های اخیر دانسته یا ندانسته شوراهای اسلامی فقط به پرداختن مسائل عمرانی در محلشان بسنده کرده‌اند و لازم است که به این موضوع بیشتر بپردازیم.
در ابتدا فرض را بر این میگیریم که شورای روستاها از روی نادانی فقط به مسائل عمرانی تکیه کرده‌اند و فکر می‌کنند با در اختیار قرار دادن تمام توان خود برای این مسئله می‌توانند مردم محلشان را از خود راضی نگه دارند، اما باید ضمن خسته نباشید برای تلاش بسیار این طیف از شوراها گفته شود که وظایف شما بیش از ۱۰ مورد است و همه‌ی این موارد در جای خود با اهمیت است.
اما به خدمت آن طیف از شوراها که با فریب افکار عمومی تلاشی کاذب در راستای کارهای عمرانی می‌کنند و سعی در تبلیغ کار خود دارند باید گفته شود که؛ این‌گونه کارها نه پیش مردم و نه پیش خداوند ارزشی ندارد و چون اموال بیت المال در اختیار شما است باید پاسخگو باشید.
این‌ها تلنگری بود از باب خیرخواهی برای اعضای شوراهای اسلامی که شاید بیشتر با وظایف خود آشنا شوند و در همه ی عرصه ها حرفی برای گفتن داشته باشند، اما حال بپردازیم به عملکرد شوراهای روستاهای فریدونکنار در بخش عمرانی:
در سال‌های گذشته روستاهای فریدونکنار با حجم زیادی از پروژه‌های عمرانی روبرو شد اما شاید برخی از پروژه‌ها بعد از سپری کردن حدود ۱۰ سال هنوز به سرانجام نرسیده و هر کدام مشکلات خاص خود را دارد که در اینجا مجال پرداختن به آنها نیست.
اگر بخواهیم تیتروار به چند طرح نیمه کاره عمرانی در روستاهای فریدونکنار اشاره کنیم: طرح هادی و مکان های ورزشی از جمله شاخص ترین این طرح هاست که شوراهای روستاها باید با یک تلاش مضاعف سر و سامانی به این طرح ها دهند.
یکی از اشکالات بزرگی که میتوان به برخی از شوراها گرفت این است که: در طرح های عمرانی چشم خود را فقط به دست مردم محله خیره می‌کنند تا کمبود منابع خود را از این طریق جبران کنند، در حالی که می‌توانند از راههای مختلف برای روستا کسب درآمد کنند.
با توجه به اینکه زمان زیادی به پایان عمر این دوره شورا نمانده لازم است تا آنها با دغدغه بیشتر طرح های عقب مانده روستای خود را به اتمام برسانند و با در نظر گرفتن بقیه وظایف خود جواب اعتماد مردم را بدهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا