خودسوزی یک پناهجوی ایرانی در نائورو

بصیر، به نوشته روزنامه گاردین، یک رسانه استرالیایی روز چهارشنبه (امروز) اعلام کرد: یک مهاجر غیرقانونی ایرانی در بازداشتگاه استرالیا در کشور جزیره‌ای نائورو پس از خستگی ناشی از این مهاجرت، خود را در مقابل نمایندگان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به آتش کشید.

پیتر داتون، وزیر مهاجرت استرالیا تایید کرد که این جوان ۲۳ ساله ایرانی دچار سوختگی‌هایی شده و نسبت به خودآزاری پناهجویان و مهاجران غیرقانونی به عنوان یک اقدام اعتراضی سیاسی هشدار داد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، حال این پناهجوی ایرانی که به نام امید شناخته می‌شود ومتاهل است، وخیم اعلام شده است.

دولت‌های استرالیا و نائورو به تازگی اقدام به خودکشی و خودآزاری بازداشت شدگان در نائورو را “اعتراضی سیاسی” توصیف کردند.

بر اساس این گزارش، یک مهاجر ایرانی دیگر فروردین ماه گذشته در دادگاه جمهوری نائورو در اقیانوس آرام به اتهام تلاش برای خودکشی به پرداخت ۲۰۰ دلار جریمه و ۱۲ ماه انجام خدمات اجتماعی محکوم شد.

مقامات نائورو ابراز امیدواری ‌کرده بودند این رای بتواند از تکرار موارد خودکشی در میان پناهجویان و مهاجران غیرقانونی که نتوانسته‌اند براساس سیاست‌های سختگیرانه استرالیا به این کشور راه یابند و راهی بازداشتگاه‌های مانوس در گینه‌نو و یا نائورو شده‌اند جلوگیری کند اما خودسوزی این مهاجر نشان داد این حکم بی‌تاثیر بوده است.

ویدئوی پخش شده از لحظه خودسوزی امید نشان می‌دهد که وی پیش از روشن کردن آتش فریاد زده که در اعتراض به وضعیت سخت و بد معیشت در آن‌جا دست به این کار می‌زند و این‌که این اقدام نشان می‌دهد چقدر آن‌ها از شرایط‌شان خسته شده‌اند.

نائورو یک کشور جزیره‌ای با ۱۰ هزا نفر جمعیت و ۲۱ کیلومتر مربع در نزدیکی استرالیا است. بسیاری از مهاجران که با قایق به صورت غیرقانونی عازم استرالیا می‌شوند براساس قرارداد کانبرا در بازداشتگاه نائورو نگهداری می‌شوند.

فیلم این حادثه نشان می‌دهد که مرد ایرانی ۲۳ ساله با آغشته کردن خود به یک مایع، در مکانی ایستاده و فریاد می‌زند. سپس شعله‌های آتش توسط یک گروه از مردم خاموش می‌شود اما سوختگی‌های وسیعی در سراسر بدن و سر او وجود دارد.

به نوشته گاردین، وی به بیمارستان جمهوری نائورو منتقل شده اما قرار است برای معالجه بیش‌تر به استرالیا انتقال یابد.

پیتر داتون ضمن هم‌دردی با همسر این جوان ایرانی گفت: این شرایط بسیار مایه تاسف است و امیدوارم همه کمک‌های پزشکی به این فرد ارائه شود.

گفته می‌شود یک حرکت اعتراضی طولانی طی ۳۹ روز گذشته در بازداشتگاه نائورو صورت گرفته و از دیدار برخی معترضان با نمایندگان سازمان ملل نیز جلوگیری شده است.

هم‌چنین دو زن پناهجوی ایرانی از روز یک‌شنبه تاکنون در نائورو ناپدید شده‌اند و احتمال غرق شدن آن‌ها وجود دارد.

دولت استرالیا تلاش می‌کند مهاجران غیرقانونی را به اجبار به کشور خود بازگرداند یا به کشور سوم منتقل کند اما ایران تاکید دارد این افراد به طور قانونی کشور را ترک کرده‌اند و بازگشت آن‌ها نیز باید داوطلبانه و به میل و اراده افراد مهاجر و پناهجو باشد.

براساس آمار شبکه خبری ای.بی.سی استرالیا، بیش از سه هزار ایرانی منتظر رسیدگی به پرونده پناهجویی خود در استرالیا هستند و بیش از یک پنجم کسانی که در بازداشتگاه‌های مهاجران غیرقانونی این کشور به سر می‌برند، ایرانی هستند.

دولت نائورو تاکنون هیچ ابراز تاسف یا هم‌دردی نسبت به این ماجرا نکرده و این اولین باری نیست که شرایط بسیار بد بازداشتگاه‌ها در این کشور مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، در عین حال پاپوا گینه نو که یکی دیگر از بازداشتگاه پناهجویان استرالیا است، روز سه‌شنبه اعلام کرد با توجه به رای اخیر دیوان عالی این کشور مبنی بر غیرقانونی بودن مراکز بازداشت پناهجویان استرالیایی در گینه نو، قصد دارد این بازداشتگاه‌ها را تعطیل کند.

در حال حاضر بیش از ۸۰۰ پناهجو در گینه نو به‌سر می‌برند.

این در حالی است که پیتر داتون، وزیر مهاجرت استرالیا ضمن دفاع از سیاست کشورش برای برخورد جدی با پناهجویان گفت که دولت استرالیا همچنان معتقد است این پناهجویان باید به بازداشتگاه‌های در مناطق ساحلی فرستاده شوند.

نامه نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا