مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار:

سومین سایت الگویی طیور بومی در فریدونکنار راه‌اندازی می‌شود

download (3)

بصیر، حسن رزاقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: سومین سایت الگویی طیور بومی در فریدونکنار راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه پرورش طیور به وی‍ژه مرغ بومی از گذشته‌های دور در ایران رایج بوده است، تصریح کرد: خانواده‌های روستایی با نگهداری تعدادی مرغ و خروس، آنها را پرورش می‌دادند و با استفاده از گوشت، تخم و پر آنها، بخشی از نیازهای افراد خانواده را برطرف می کردند.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به اینکه امروز در بیشتر روستاهای کشور با کمترین هزینه وامکانات پرورش مرغ بومی به صورت گله‌های کوچک انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، نگهداری مرغ بومی، با کم‌ترین هزینه و تنها با مصرف باقیمانده سفره و ضایعات کشاورزی امکان‌پذیر است.

رزاقی افزود: همچنین تولیدات طیور بومی به عنوان محصول ارگانیک که بدون استفاده از دارو پرورش یافته‌اند در میان مصرف‌کنندگان از مقبولیت خاصی برخوردار است.

وی بیان کرد: گوشت مرغ و تخم‌مرغ دارای ارزش غذایی زیادی بوده وتأمین‌کننده پروتئین حیوانی روستاییان بوده و تهیه محل و جایگاه پرورش مرغ، برای این افراد بسیار آسان‌تر از فراهم کردن جایگاه برای پرورش دیگر حیوانات اهلی است.

رزاقی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نگهداری و پرورش مرغ‌های بومی، به دلیل نیاز نداشتن به امکانات و تجهیزاتی که در پرورش مرغ‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیز داشتن مقاومت بیشتر و سازگاری با اقلیم بومی، آسان تر است.

این مسئول افزود: در این راستا زنان و دختران روستایی به عنوان یک نیروی کار مناسب می‌توانند مدیریت و نگهداری از یک گله کوچک مرغ را بر عهده گیرند که درآمد جانبی حاصل از آن، در اقتصاد خانوار روستایی اهمیت زیادی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار اظهار کرد: مدیریت جهاد کشاورزی فریدونکنار با توجه به اهمیت این موضوع در رونق تولید، اشتغالزایی، بهبود وضع اقتصادی و تغذیه‌ای در روستا با آموختن روش‌های درست پرورش مرغ بومی، این کار را به صورت شغلی درآمدزا در روستاها گسترش و رونق داد .

رزاقی گفت: با توجه به استقبال گسترده زنان فریدونکنار، سومین سایت الگویی پرورش طیور بومی در سال جاری در این شهرستان اجرا می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حفظ ذخایر پرارزش ژنتیکی مرغ‌های بومی،‌ بهبود تغذیه روستاییان، ایجاد اشتغال و بهبود درآمد آنان از دستاوردهای برگزاری سایت‌های الگویی طیور بومی در روستاهای فریدونکنار بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار در بخش دیگری از سخنان خود گفت:  پروژه IPM/FFS برنج که با هدف آموزش‌های علمی، عملی و کاربردی به کشاورزان برای تولید محصولات سالم و آشنایی با روش‌های متنوع بیولوژیکی، زراعی و مکانیکی کنترل آفات در فریدونکنار اجرا شده بود خاتمه یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا