​زابل در صدر آلوده ترین شهرهای جهان:

رتبه اولی که آبروی ابتکار و دولت بنفش را برد/ آیا این هم تقصیر دولت قبل است؟!

بصیر، سازمان جهانی بهداشت شهرستان زابل در جنوب شرق ایران را به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرد و نوشت: مردم در این شهر ماه‌ها از وجود طوفان‌های غباری مخصوصا در تابستان رنج می‌برند.
در این گزارش آمده است: دهلی‌نو در سال ۲۰۱۴ آلوده‌ترین شهر جهان عنوان شده بود که از  آن زمان مسئولان توانستند تا حدود زیادی آلودگی این شهر را کاهش دهند.
در هر حال قرار گرفتن زابل در صدرآلوده ترین شهرهای جهان رتبه ای است که نمی شود به آن بالید بلکه باید آن را بدترین رتبه اول تاریخ برای استان آن هم در عصر پسابرجام نامید.
به هر حال در گذشته بارها رسانه ها اوضاع بحرانی زابل را منتشر کردند و درد مردم سیستان را به گوش مسئولین دولت تدبیر رساندند اما برخی دولتمردان آنقدر دست روی دست گذاشتند تا زابل به واسطه آلودگی جهانی شود.
در شرایطی که یکی از سازمان‌هایی که باید کمر همت را ببندد و برای حل مشکل آلودگی هوا با تمام قوا وارد میدان شود سازمانی است که از ابتدای دولت یازدهم با سرکار آمدن بانوی سبز پوش دولت، به اذعان کارشناسان محیط زیست و نمایندگان مردم در خانه ملت بیشتر از آنکه دغدغه حل مشکلات زیست محیطی را داشته باشد به نهادی تبدیل شده است که به انجام کارهای سیاسی بپردازد، این سازمان سازمانی است که نام محیط زیست و حفاظت از آن را بر سر در خود دارد اما چیزی که در آن نمی‌توان پیدا کرد دلسوزی برای حفاظت محیط زیست است.
در هر حال بعد از این دست گل خانم ابتکار وی امروز وارد سیستان شده است تا از دیپلم بین‌المللی ثبت تالاب‌هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره رونمایی کند.
رضا میرشکار عضو شورای تبیین مواضع کشور در واکنش به سفر ابتکار به سیستان گفت: نمی‌دانیم چه سری است که هر وقت سیلاب خدادادی به سوی زابل و تالاب هامون جاری می‌شود خانم ابتکار یادشان می‌افتد که به زابل بیایند؟ شاید آمده است مدال افتخار آلوده‌ترین شهر جهان را بر گردن زابلی‌ها بیاویزد.
سؤول بسیج دانشجویی دانشگاه ملی زابل افزود: چرا خانم ابتکار به جای اهتمام به وظایف شرعی و قانونی خود به سفرهای سیاسی و غیرمرتبط در نقاط مختلف کشور می‎روند؛ مگر مسئله محیط زیست شوخی‌بردار است!
وی ادامه داد: سفر قبلی که هزینه‎های میلیونی داشت و سفره‎های رنگین پهن شد چه بازدهی داشت! ثمره این سفرها غیر از هزینه بیت‌المال و کسب مقام اول جهانی برای زابل در آلودگی بود!
البته دولتمردان نشان داده اند راه فرار را خوب بلد هستند و مطمئناً در خصوص این رتبه آبرو بر هم از مدل “همه چی تقصیر دولت قبله” استفاده می کنند! و به راحتی از بار مسئولیت شانه خالی می کنند مدلی که از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر بسیاری کارایی داشته است.
با این اوصاف به نظر می‌رسد نباید مردم سیستان امیدی به دولت برای حل مشکل آلودگی هوا داشته باشند و بهتر است برای بهتر شدن هوا و آمدن باد و باران ختم «امن یجیب» بگیرند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا