میلاد حضرت علی‌اکبر (ع) مبارکباد؛

جوان و یک دنیا انگیزه برای پیشرفت / بیکاری بزرگترین مشکل جوانان / عدم آگاهى نسبت به حقایق اسلامى جوان را به نابودی می‌کشاند

بصیر، جوانى بهترین و حساس‌ترین دوره عمر هر موجودى به ویژه انسان به حساب مى‌آید، در همین دوره است که انسان ‌مى‌تواند سرنوشت خود را به وجود بیاورد و افق آینده خود را روشن و درخشان و یا آن را تیره و تار کند.

قالب وجودى یک انسان در دوره جوانى شکل مى‌گیرد و آینده او هم بر این اساس رقم مى‌خورد.

در هر عصرى جوانان بیشتر مورد توجه‌اند و در شکل‌گیرى موضوعات مختلف در جوامع نقش مؤثرى اجرا مى‌کنند و در این میان برخى افراد، احزاب، قدرت‌ها و غیره از احساسات پاک، شور و تحرک و نیروى سازنده جوانان در راستاى منافع فردى و گروهى خود سود مىبرند.

حضرت رسول اکرم (ص)مى‏فرماید: پنج چیز را قبل از پنج چیز غنیمت بدانید، زندگى را قبل از مرگ، جوانى را قبل از پیرى، توانگرى را قبل از نادارى، سلامتى را قبل از بیمارى، فراغت و فرصت را قبل از گرفتارى.

آن حضرت فرمودند: هفت نفر در روز قیامت در سایه عرش الهى در حالى که هیچ سایه دیگرى نخواهد بود جاى مى‏گیرند، نخستین آنها پادشاه و زمامدار عادل است که قانون اللَّه را بر زمین به اجرا مى‏گذارد، نفر دوم جوانى است که دوران با شکوه جوانى را در عبادت و بندگى پروردگارش سپرى کرده است.

در این راستا با تعدادی از جوانان فریدونکناری به گفت‌و‌گو نشستیم که تا ویژگی‌های یک جوان موفق و مشکلات آنها در مسیر تعالی و پیشرفت را بررسی و تحلیل کنیم.

دشمنان کشور به فکر تغییر ذائقه جوانان هستند

مهدی پورذبیح یکی از جوانان فریدونکناری است که چند سالی است پس از دوران سریازی در بازار آزاد به کسب درآمد می‌پردازد.

وی با اشاره به ویژگی یک جوان موفق می‌گوید: موفق بودن کار دشواری نیست و فقط کافی است در مسیر درست زندگی حرکت کنید.

پورذبیح تصریح کرد: به طور معمول افرادی که از دوران جوانی با عمل به توصیه‌های خانواده خود مسیر درستی را برای خود برگزیدند توانستند موفق شوند.

جوانان فریدونکناری با اشاره به ینکه تقوا و توکل به خداوند برای پشرفت یک جوان بسیار مهم است، گفت: در شرایطی که در حال تغییر نسل و سبک زندگی هستیم به نظر می‌رسد سلاح دین می‌تواند در پیشرفت زندگی یک جوان بسیار تاثیرگذار باشد.

پورذبیح با اشاره به اینکه در موفق شدن جوانان نقش مسئولان نیز تاثیرگذار است، گفت: وقتی جوانی که بیش از ۱۶ سال به تحصیل در مدرسه و دانشگاه می‌پردازد و آینده کاری مبهمی دارد نمی‌تواند آینده‌ای مناسب برای خود ترسیم کند.

وی افزود: امروز بیکاری یکی از مهم‌ترین مشکلات جوانان است و باید به بهترین شکل ممکن و در سریع‌ترین زمان برطرف شود تا آنها به سوی فقر و فساد در حرکت نباشند.

این جوان خاطرنشان کرد: دشمنان کشور و نظام اسلامی با تمام توان به دنبال تغییر ذائقه جوانان ایرانی هستند و این را می‌توان از گستردگی شبکه‌های ماهواره‌ای، نوع پوشش مردان و زنان، ادبیات سخن گفتن و دیگر حرکات آنها فهمید.

برنامه‌ریزی عامل موفقیت

سیدمحمد حسینی کاردان نرم‌افزار کامپیوتر که در سال ۸۸ در این رشته فارغ‌التحصیل شد نیز به بصیرنیوز، گفت: جوان موفق کسی است که به تمامی آرزوهای خود برسد و در راه رسیدن به آنها با کمترین مشکل روبه‌رو شود.

وی افزود: جوان موفق کسی است که بتواند در درس، کار و زندگی خود برنامه‌ریزی کند و پس از آن با اشتیاق به کار خود ادامه دهد.

این جوان فریدونکناری با بیان اینکه بدون در اختیار داشتن شغل نمی‌توان فرد موفقی بود، خاطرنشان کرد: بیکاری، فقر و فساد امروز در جامعه بیدا می‌کند و مهم‌ترین دلیل آن نیز نداشتن شغل و آینده‌ای روشن است.

حسینی تاکید کرد: امروز بسیارى از حرکت‏هاى بى‏دینى و گروه‌هاى انحرافى فقط به این دلیل بر خود مى‏بالند که به نوعى توانسته‏اند با گرفتار ساختن چند نفر از جوانان در دام فریب‌شان، از آنها به نفع نظریات‏شان کار بگیرند و از بى‌خبرى آنها سوء استفاده کنند.

وی با بیان اینکه عدم آگاهى کافى نسبت به حقایق اسلامى و مفاهیم دینى جوان را به نابودی می‌کشاند، گفت: وجود اضطراب فکرى به دلیل مطالعات پراکنده و غیرمنظم و تماس و ارتباط با افراد مغرض، فرصت‌طلب و منحرف و تبلیغات سوء برخی از بازارها دشمنان در هدایت جوان به سوی نابودی است.

حسینی با گلایه از مسئولان نسبت به عدم توانای در ایجاد فرصت‌های شغلی پربازده گفت: زمانی که جوان شغلی ندارد با حضور در بازار به دنبال تامین هزینه‌های زندگی است اما به دلیل تجربه کم و در کوتاه‌ترین زمان با ورشکستگی روبه‌رو می‌شود و این به معنی نابودی یک جوان است.

این جوان فریدونکناری با اشاره به اینکه بسیاری از افراد با مدارک سطح پائین و نامعتبر در بهترین ادارات و سازمان‌ها مشغول به فعالیت هستندف اظهار کرد: بسیاری از جوانانی را می‌شناسم که با مدارک دکتری و فوق‌لیسانس در حال مسافرکشی و غیره هستند.

شهدای مدافع حرم، موفق‌ترین جوانان نسل امروز هستند

مرتضی رضویان یکی از فعالان رسانه‌ای و از جوانان نخبه بسیج شهرستان فریدونکنار است که در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، با اشاره به ویژگی‌های یک جوان موفق می‌گوید: جوانان موفق در زمینه‌های مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارند که می‌توان به آنها اشاره کرد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال تلاش و پشتکار از ویژگی‌های یک ورزشکار موفق در میادین ورزشی می‌تواند عامل موفقیت او باشد یا حضور در میادین علمی و تحصیل عامل پیروزی و موفقیت یک جوان نخبه علمی است.

رضویان افزود: دیروز جوانان با حضور در جبهه‌های جنگ ویژگی های یک جوان موفق را به معنی واقعی کلمه نشان دادند و امروز حضور در جبهه‌های فرهنگی برای جوانان شاخص عملکرد است.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه معیار کامل یک جوان موفق شهدای مدافع حرم هستند، اظهار کرد: بسیاری از شهدا مدافع حرم از جوانان هستند که این امر نشان می‌دهد به چه میزان این جوانان توانستند معنی کامل موفقیت و پیشرفت را درک کرده و موفق شوند.

رضویان در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از تجربه‌های دیگران می‌تواند در رشد و تعالی جوانان مفید و موثر باشد، گفت: داشتن بصیرت و گرفتن مشورت در امور نیز برای تعالی یک جوان از ضروریت‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: جوانان امروز در خط مقدم مبارزه با جنگ نرم دشمن قرار دارند و باید به بهترین شکل ممکن خود را برای جنگ با هجمه‌های وسیع دشمنان آماده کنند.

این فعال رسانه‌ای افزود: اگر خود را به سلاح دین و ایمان مجهز نکنیم قطعا با شکست در زندگی روبه‌رو می‌شویم.

به گزارش بصیر، جوان منبع انرژی و ظرفیت فراوانی است که باید از آنها برای کمال جامعه اسلامی استفاده کرد و با خوراک‌دهی مناسب با تعالیم اسلامی، بتوانند با اعتماد به نفس نسبت اجرای نقش خود برنامه‌ریزی کنند.

جوانان قطعا با داشتن اعتماد به نفس و خودباوری می‌توانند به پیشرفت برسند و این امر زمانی تحقق می‌یابد که دارای نقش و مسئولیت باشند، بنابراین به نظر می‌رسد باید به جوان اعتماد کرد تا شاهد موفقیت روزافزون جامعه و آنها باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا