رونق بیماری یا خدمت به مردم؛

آش؛ رونق این روزهای اقتصاد فریدونکنار/ لزوم نظارت مسئولان بهداشتی از این خرده مشاغل

بصیر، از ویژگی‌های اقتصاد ایران حجم گسترده اقتصاد زیرزمینی و خرده اقتصاد است، اقتصاد زیرزمینی که با عبارات دیگری چون «غیررسمی»، «موازی»، «ثبت نشده»، «خاکستری» و عبارات دیگر نیز از آن نام برده می شود، فعالیت‌هایی را شامل می‌شود که هم به صورت قانونی و هم غیرقانونی از پرداخت مالیات معاف هستند.

این فعالیت‌ها در فهرست تولید ناخالص داخلی (GDP) ثبت نمی‌شوند، حجم اقتصاد زیرزمینی هر کشور معمولاً به میزان پیچیدگی سیستم مالیاتی آن، اجبار شهروندان به پرداخت مالیات، شدت حقوق کیفری، قابل اجرا بودن مقررات و قوانین اقتصادی و تحمل جامعه در برابر فساد برخی مسوولان و دستگاه‌های اجرایی بستگی دارد، البته ایران تنها کشور گرفتار در این دوگانگی اقتصادی نیست، اما آنچه اقتصاد زیرزمینی یا خرده اقتصاد ایران را از سایر کشور ها متمایز می‌کند، ماهیت این نوع اقتصاد است.

بر اساس این گزارش هر ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، برخی از این خرده بازارها مانند فروش آش، حلیم، شله‌زرد و کبابی به راه می‌افتد و از رونق خاصی نیز برخوردار است.

این بازارها که به صورت موقتی و ماهانه در فریدونکنار به طور معمول با رونق خاصی نیز همراه است ایجاد می‌شود و پس از این ماه نیز آنچنان محو می‌شود که انگار همچین شغلی در این شهرستان وجود نداشته است.

اما آنچه در این موضوع بسیار مهم به نظر می‌رسد علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی این شغل و تاثیر آن بر جامعه، نگاه بهداشتی و پزشکی است.

فروش مواد در خیابان با بهداشت ساروگار نیست

سیدامید میرمحمدی پورعزیزی کارشناس تغذیه در این زمینه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: بدیهی است انتقال آش یا حلیم به ظرف‌های چدنی و پلاستیکی و عرضه این محصول در حاشیه خیابان‌هایی که محل رفت و آمد مردم و خودروها است پر از دود و آلودگی‌ها است چندان با بهداشت و سلامت سازگار نیست.

وی تصریح کرد: مراکز بهداشتی، فروش آش و حلیم، وضعیت بهداشت محیط، مواد غذایی و ساختمانی را که در آن آش و حلیم عرضه می‌شود، را باید رصد کنند تا مشکل و بیماری روبه‌رو نشوند.

لزوم نظارت بهداشت بر خرده مشاغل ماه رمضان

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: فروش آش و حلیم غیربهداشتی می‌تواند بیماری‌های میکروبی، بیماری‌های روده ای، اسهال و مسمومیت‌های حاد غذایی به همراه انواع سرطان‌ها را برای مصرف کننده به دنبال داشته باشد.

میرمحمدی افزود: به نظر می‌رسد با وجود صرفه اقتصادی این خرده شغل‌ها، باید مسئولان بهداشتی و اصناف نسبت به این موضوع نظارت خود را تشدید کنند.

وی اظهار کرد: استفاده از برخی ظرف یکبار مصرف نیز با مشکلات فراوانی همراه است که دراز مدت بیماری‌های ناگواری برای مردم ایجاد می‌کند و به همین دلیل بهتر است متقاضیان دریافت این محصولات غذایی با ظروف خانگی برای دریافت آن اقدام کنند.

به گزارش بصیرنیوز، علاوه بر مشکلات اقتصادی این خرده شغل‌ها که در جامعه ایجاد می‌کند و البته پایدار نیز نیست به نظر می‌سد تبعات بهداشتی بسیار بدتر از آن است و مسئولان امر باید به شدت بر توزیع این مواد غذایی نظارت داشته باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا