پس از داستان تلخ کارخانه ارج و کاله اتفاق افتاد؛

اخراج ۱۰۰ کارگر کارخانه فولاد امیرآباد بهشهر

بصیر، “با حضور جمعی از دولتمردان، کارخانه تولید میلگرد در بندر امیرآباد افتتاح شد”. این تیتر خبری بود که دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۹، علاوه بر خبرگزاری‌های مطرح کشور، بر روی خروجی سایت رسمی بندر امیرآباد بهشهر رفت، که محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور سابق، محرابیان وزیر صنایع و معادن، مهندس صدر معاون وزیر راه و ترابری و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، حضرت آیت الله جباری، نماینده محترم مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه فقید شهرستان بهشهر، مهندس طاهایی استاندار مازندران و جمعی از نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی  برای افتتاح این واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر حضور یافتند و این کارخانه را مورد بهره برداری قرار دادند.

تولیدات این کارخانه، میلگرد در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلیمتر با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال بود که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و صرف اعتباری معادل ۶۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید، و با افتتاح این کارخانه برای ۳۰۰ نفر در سه شیفت شغل ایجاد شد، که البته تولید ورق فولادی سیاه با سرمایه گذاری حدود ۸۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت ۷۰۰ هزار تن نیز از طرح‌های توسعه‌ای این کارخانه بود.

اما حدود ۱۴ ماه بعد از انتشار افتتاح این کارخانه، خبرگزاری فارس از تعطیلی این کارخانه بزرگ با حدود ۲۰۰ کارگر خبر داد و دلیل اصلی آن را ضعف یا نوسانات انرژی برق_ درست در پنج کیلومتری نیروگاه شهید سلیمی نکا دومین نیروگاه برق کشور_ اعلام کرد که ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن فولاد پس از گذشت ماه‌ها به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن رسید.

اما به نظر می‌رسد مشکل برق کارخانه فولاد امیرآباد و دیگر صنایع حاضر در این منطقه ویژه اقتصادی حل شده بود و کارگران دوباره به کارخانه برگشتند تا از تکرار خاطره تلخ کارخانه چیت سازی بهشهر_اولین و بزرگترین کارخانه چیت خاور میانه_ جلوگیری و شوک دیگری به پیکر اقتصادی و اجتماعی بهشهر وارد نشود.

اما روز گذشته از یک منبع آگاه شنیده شد که مدیران این کارخانه عظیم، در ماه مبارک رمضان بیش از ۱۰۰ کارگر خود را به دلیل مشکلات مالی اخراج کردند، و چند ماه است که حقوق و بیمه این کارگران پرداخت نشده است، شنیده‌ها حاکی است، این کارگران قصد تجمع مقابل اداره تامین اجتماعی برای استیفای حقوق خود را دارند.

پس از انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی کارخانه ارج و بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران این کارخانه در آستانه ماه مبارک رمضان، بیماری تعطیلی واحدهای مختلف تولیدی در کشور درمان نشد و این بیماری به سرعت به کارخانه فولاد امیرآباد بهشهر سرایت کرد و باعث تکرار خاطره تلخ کارخانه چیت سازی بهشهر شد، آنچنانکه قبل از آن گریبان شرکت بزرگ کاله را گرفته بود.

تقریبا سال گذشته بود شرکت حفاری شمال تعداد زیادی از پرسنل و کارکنان خود را به دلیل مشکلات مالی اخراج کرد، که نه تنها هنوز سرنوشت این کارگران معلوم نیست، بلکه به حجم بیکاران بهشهر نیز اضافه شد.

در حال حاضر، چشم امید بسیاری از افراد به حجت‌الاسلام سید عربعلی جباری امام جمعه  بهشهر، علی محمد شاعری نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی، سیدخالق سجادی فرماندار و دیگر مسئولین شهرستانی دوخته شده تا از ظرفیت‌های استانی و کشوری خود استفاده کنند و از ایجاد شوک اقتصادی و اجتماعی  بزرگ به این شهرستان جلوگیری کنند.

در مطلب آینده شوک اجتماعی که در پی تعطیلی سریالی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بهشهر ایجاد می‌شود را بررسی خواهیم کرد، اخبار تکمیلی این خبر نیز متعاقباً منتشر می‌شود.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا