وحشت از انفجار و مرگ در ترکیه؛

رویاهای مردی جاه طلب که ترکیه را به ورطه سقوط می برد

بصیر، آبی که اردوغان در آسیاب تکفیری ها در سوریه می ریخت امروز همانند سیلابی برای غرق کردن خود وی حرکت کرده است. اوضاع سوریه اصلا به سود اردوغان و رویای او برای احیای امپراطوری عثمانی نیست. نه تنها بشار اسد روز به روز بیشتر تثبیت می شود و شهرها و مناطق مختلف این کشور از داعش و دیگر گروه های تکفیری پس گرفته می شود، بلکه جنگی خانگی در خود ترکیه رو به گسترش است.

 کردهای ترکیه از یکسو با ارتش این کشور می جنگند و در برابر یورش تانک ها و بمباران هوائی مناطق کردنشین از خود دفاع می کنند و از سوی دیگر در کنار کردهای سوریه علیه داعش می جنگند. منطقه مستقل کردستان سوریه عملا تشکیل شده است و کردهای ترکیه از پشت جبهه ای مهم برخوردار شده اند. کردهای سوری همیشه در معادلات بین خود کُردها از کمترین میزان اعتبار برخوردار بودند اما امروز به واسطه عقبه ای که برای کردهای ترکیه در داخل سوریه تشکیل داده اند، جایگاه مهمی دارند. کردها عملا بخش مهمی از مرز مشترک سوریه و ترکیه را در کنترل خود گرفته اند و روسیه نیز با ارسال مدرن ترین سلاح های جنگی از آن ها حمایت می کند.

تحلیل اوضاع ترکیه و سوریه به راحتی نشان می داد که آتشی که اردوغان مدام برای شعله ورتر شدن آن تلاش می کند دیر یا زود دامن خود وی را خواهد گرفت و امروز بنظر می رسد رفته رفته این پیش بینی رنگ واقعیت به خود گرفته است.

در سیاست خارجی اردوغان سیر نزولی را طی می کند. تلاش ها و وعده های چندین ساله اردوغان برای باز کردن درهای اتحادیه اروپا هیچ کارساز نشده و عملا برخی از تحلیل گران معتقدند با وضع کنونی ترکیه، امکان پیوستن به اتحادیه اروپا تا چند دهه به تاخیر افتاده است.

مناسبات با آلمان که بیشترین حمایت را دولت فدرال از اردوغان می کند تیره شده و دولت آن کشور نیز زیر فشار پارلمان آلمان است تا در سیاست خود در برابر اردوغان تجدید نظر اساسی بکند. در امریکا نیز اوضاع به سود اردوغان نیست. او به بهانه شرکت و شاید عوامفریبی در مراسم مذهبی خاکسپاری محمدعلی کلی راهی ایالات متحده شد اما میدانی برای مانور به او ندادند و دست از پا درازتر به ترکیه بازگشت و حالا چهره ای اسلامی تر به خود گرفته و با شنلی که شبیه عباست در مجالس سخنرانی ظاهر می شود!

در داخل ترکیه، در درجه نخست وضع در حزب حاکم آشفته است. یعنی حزب عدالت و توسعه که فعلا چند فراکسیون علیه اردوغان در آن تشکیل شده است که یکی از آنها را رئیس جمهور سابق “عبدالله گل” و دیگری را “داوود اوغلو” نخست وزیر برکنار شده رهبری می کند

درآمدی که از فروش نفت قاچاق سوریه به جیب خانواده اردوغان می رفت در آستانه قطع شدن است. داعش تا پیش از همین چند ماه پیش روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت با واسطه گری دلال ها به دولت ترکیه می فروخت اما دیگر نمی تواند نفت عراق و سوریه را استخراج کرده و به ترکیه بفرستد. درآمد عظیم دولت از صنعت توریسم رو به خشک شدن است. طرح های توریستی متوقف شده، حتی ساختمان سازی که در سالهای اخیر پر رونق ترین فعالیت اقتصادی ترکیه بود نیز راکد شده است.

وحشت از انفجار و مرگ در دو شهر استانبول و آنکارا همه گیر شده است.برخی از انفجارها را کردها بر عهده می گیرند و برخی دیگر هم شامل سیاست سکوت خبری رسانه ها می شوند و فقط کشته ها و مجروحین برای ترکیه می مانند.

بازارها وقتی از مشتری خالی می شوند نشان از اوضاع نابسامان اقتصادی و روانی جامعه دارند. میدان “سلطان احمد” که مرکز خرید و گردشگری توریست ها در استانبول بود و یا سرای عثمانی و بسیاری از موزه ها که در این بخش شهر است، بکلی خلوت هستند.

در کنستانتینوپولیس (و اسلامبول) یعنی همان میدان سلطان احمد که در گذشته شمار توریست های آن دو برابر اهالی ترکیه بود حالا خالی از توریست است و آه از نهاد مغازه داران در آمده است. بازار خرید و فروش املاک چنان راکد است که الان شهروندان ترکیه کرایه کردن خانه و آپارتمان را به خرید آن ترجیح میدهند تا ببینند اوضاع چه می شود.

اما در این بین باز هم اردوغان حرف خود را می زند! شب گذشته اردوغان بار دیگر بر صفحه تلویزیون ظاهر شده است. در یک مجمع اسلامی در حال سخنرانی بود. با همان لباس مثلا نیمه مذهبی. او بنام “امت اسلامی” سخن که نه تقریبا خطبه می خواند.

می گوید در امریکا محمد علی کلی را نشناختند! می گوید ما باید پیاممان را به اقصی نقاط جهان از جمله “میانمار” برسانیم. جالب است که وقتی برخی از علمای بزرگی نظیر شیخ نمر را در عربستان اعدام کردند، صحبتی از شناخت وی در ترکیه نشد چون شیعه بود!

می گوید “به عنوان ترکیه هرگز اجازه تشکل جدید در شمال سوریه را نخواهیم داد” البته در این مورد دیر عمل کرده است و دولت غیر رسمی کردها در شمال سوریه شکل گرفته و فعلا هم به نفع دولت اسد و بر خلاف اردوغان در حال پیشروی است.

با شروع ماه رمضان سخنرانی های همیشگی اردوغان در انواع مراسم افطار ادامه  دارد. او از جهانگشائی و احیای امپراطوری عثمانی می گوید، اما کلاف سردرگم اوضاع ترکیه حال وی را پریشان کرده است. چون باید قبول کنیم که جناب رجب بیگ فردی باهوش و زیرک است و به درستی می داند که در هیچ جهتی بادی برای تایید وی نمی وزد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا