سردبیر ورزشی بصیرنیوز/ به مناسبت گرامیداشت فرهنگ پهلوانی – ورزش زورخانه‌ای؛

اعتلای معنویت همراه با مقابله با ظلم و ستم/ از پیشنه درخشان تا جشن‎‌های مذهبی گلریزان

بصیر، مرتضی اسدپور- سردبیر ورزشی بصیرنیوز

۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای که روز نبرد پهلوانی بزرگ جوانمرد عالم بشریت حضرت علی(ع) با عمروبن عبدود در جنگ خندق که نماد شجاعت و اخلاق است توسط شورای فرهنگ عمومی تصویب و به تایید شورایعالی انقلاب فرهنگی رسیده و ابلاغ شده است.
این مناسبت فرهنگی بهانه خوبی برای ترویج اخلاق مداری و فرهنگ جوانمردی در کشور و هدیه ای معنوی به مردم جهان باشد.
ورزش پهلوانی که آمیزه به خصلت فداکاری و جوانمردی است مشتمل بر صدق و صفا، فروتنی، خودشکنی و پرهیز از خودخواهی، خودبینی و حق‏ پرستی، حق‏ جویی و حق‏ طلبی است.
در یک کلمه «اعتلای معنویت» همراه با پرورش جسم و قدرت جسمانی در آحاد جامعه ما است،چنانکه در گذشته نه‏ چندان دور در بسیاری از شهرهای ایران، «پهلوانان» در «زورخانه‏ ها» از چهره‌ های مردمی و تکیه‏‌گاه قابل اعتماد برای قشر فقرا و مظهر «احقاق حق»، شجاعت، ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و مقابله با ستم و ستمگری بوده است.
پیشینه
ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده است، جامعه آن زمان ارزش خاصی برای ورزشکارانی قائل می‌شد که برای قدرت بدنی و شجاعت روحی که در اختیار داشتند، شکر‌گزار بوده‌اند.
بر پایه تاریخ، زورخانه در حدود هفتصد سال پیش (قرن ۷ خورشیدی) به وسیله محمود معروف به پوریای ولی که در ظاهر از مردم خوارزم بوده امروزه باز سازماندهی شده ‌است.
گلریزان
یکی از رسم‌های شیرین و معروف زورخانه گلریزان است که در جشن‌ها، اعیاد و میلادهای چهارده معصوم و در برخی موارد برای قدردانی از زحمات پیشکسوتان گرفته می‌شود و در آخر دو جوان دو طرف لنگی را گرفته و دور می‌خورند و مردم پول در آن لنگ می‌اندازند.
قدمت تاریخی فرهنگی چند هزار ساله و اصالت ایرانی این ورزش و نقش آن در تحکیم هویت ملی ایرانیان داخل و خارج کشور، جذابیت، محبوبیت و مقبولیت ابعاد ظاهری و باطنی این ورزش درقومیت ها و اندیشه های مختلف به ویژه جوانان و تأثیرگذاری مثبت آن بر اتحاد و هم‌گرایی ملی و دینی، تأثیر اخلاقی، ارزشی و تربیتی این ورزش در جامعه خصوصاً نسل جوان و رشد و توسعه فرهنگ پهلوانی آن در برابر تهاجم فرهنگی، حمایت و پشتیبانی از نیروهای مستعد ورزش پهلوانی به منظور حضور در عرصههای جهانی به عنوان یکی از مزیتهای فرهنگی ایران در خارج از کشور از دلایل اهمیت ترویج فرهنگ پهلوانی است.
به گزارش بصیرنیوز، جایگاه زورخانه پس از اسلام در زنده‌کردن جنبش ملی ایران و ستیز با بیگانگان و نیز رستاخیز زبان پارسی و فرهنگ و آیین افتادگی و برادری که از عهد باستان در ایران رواج داشته‌است، اهمیت ویژه دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا