آیین نامه اجرایی صادرات کالاهای قاچاق ابلاغ شد
بصیر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آئین نامه اجرایی مواد 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بعد از تصویب در هیئت دولت به دستگاههای مربوطه ابلاغ کرد.
این ابلاغیه خطاب به وزارت خانههای صنعت، بهداشت و درمان، اقتصاد، نفت، کشاورزی، دادگستری، کشور، دفاع و پشتیبانی، سازمانهای استاندارد، میراث فرهنگی و گردشگری، مدیریت و برنامه ریزی و بانک مرکزی همچنین دبیرخانههای مناطق آزاد تجاری و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صادر شده است.
بر اساس این ابلاغیه از این پس کالاهای قاچاق کشف شده عمدتا اجازه ورود به چرخه مصرف در بازار کشور را ندارند و یا باید معدوم شوند یا دوباره به خارج کشور صادر شوند. در این ابلاغیه آمده است: کالاهای قاچاق مکشوفه در صورت امکان به شرط صادرات و با اخذ تضمین لازم به فروش میرسند و در غیر این صورت، مطابق مقررات این آییننامه امحاء خواهند شد.
متن این ابلاغیه به شرح زیر است.
آیین نامه اجرایی مواد (55) و (56) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
هیئت وزیران در جلسههای 1395/4/6 و 1395/4/30 به پیشنهاد ستاد مرکزی مـبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استـناد مواد (55) و (56) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب 1392 ـ آییننامه اجرایی مواد یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی مواد (55) و (56) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
ماده1ـ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب 1392 ـ با اصلاحات بعدی.
ب ـ ستاد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع ماده (3) قانون.
پ ـ نهاد: نهاد مأذون از طرف ولی فقیه (ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)).
ت ـ کاشف: دستگاهها و ضابطان موضوع ماده (36) قانون.
ث ـ سازمان: سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی.
ج ـ تبادل اطلاعات: تبادل الکترونیکی اطلاعات بر روی بستر ارتباطی امن.
چ ـ وزارت بهداشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمانهای تابعه آن (سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و معاونتهای غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی سراسر کشور).
ح ـ گمرک: گمرک جمهوری اسلامی ایران.
خ ـ امحاء: معدوم یا منهدم کردن کالاهای قاچاق مکشوفه.
ماده2ـ کالاهای قاچاق مکشوفه در صورت امکان به شرط صادرات و با اخذ تضمین لازم به فروش میرسند و در غیر این صورت، مطابق مقررات این آییننامه امحاء خواهند شد.
ماده3ـ فروش و توزیع کالاهای قاچاق مکشوفه در داخل کشور به استثنای موارد زیر مجاز نمی باشد:
الف ـ کالاهایی که در بازار داخلی نیاز جدی وجود دارد و به تولید داخلی و تجارت خارجی لطمه وارد نمیسازد، به پیشنهاد وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت و تصویب هیأت وزیران.
ب ـ کالاهای موضوع مواد (11)، (12)، (13) و (14) این آییننامه.
تبصره ـ عرضه داخلی کالاهای مشمول این ماده صرفاً مطابق ترتیبات مقرر در این آییننامه خواهد بود.
ماده4ـ کالاهای قاچاق خروجی تولید داخل کشور از قبیل سوخت و مشتقات نفتی، دارو و دام از شمول این آییننامه خارج بوده و درخصوص آنها مطابق مقررات مربوط اقدام خواهد شد.
ماده5 ـ سازمان موظف است درخصوص کالاهای موضوع تبصره (1) ماده (53) قانون با هماهنگی نهاد نسبت به فروش به شرط صادرات و یا امحای آنها اقدام و وجوه حاصل از فروش را به حساب نهاد واریز نماید.
ماده6 ـ سازمان بلافاصله پس از تحویل کالاهای قاچاق مکشوفه و صدور قبض انبار، نسبت به ثبت مشخصات آنها اقدام نموده و اطلاعات کالاها را از طریق سامانه شناسه کالا به منظور تعیین ارزش با سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی تبادل مینماید. سازمان با استفاده از اطلاعات مذکور، قیمت تجاری روز کالا را به عنوان قیمت پایه فروش تعیین میکند.
تبصره1ـ گمرک موظف است ضمن بهروزرسانی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی، امکان دسترسی سامانهای (سیستمی) به آن را برای سازمان فراهم نماید.
تبصره2ـ فروش هرگونه کالای قاچاق مکشوفه پایینتر از قیمت مذکور ممنوع میباشد. در صورت عدم فروش آنها با قیمت یادشده، مطابق سایر مقررات این آییننامه عمل خواهد شد.
ماده7ـ فروش کالاهای قاچاق مکشوفه به شرط صادرات مطابق قوانین و مقررات مربوط و با اخذ تضمین معتبر وجه نقد، ضمانتنامههای بانکی و وثیقه ملکی مبنی بر عدم فروش و توزیع و عرضه در داخل کشور این کالاها در قالب شرط ضمن عقد به شرح زیر انجام میشود:
الف ـ در خصوص کالاهای مجاز دو برابر ارزش کالا.
ب ـ در خصوص کالاهای مجاز مشروط سه برابر ارزش کالا.
پ ـ در خصوص کالاهای یارانهای چهار برابر ارزش کالا.
ت ـ در خصوص کالاهای ممنوعه از چهار تا ده برابر ارزش کالا .
تبصره1ـ در صورت عدم انجام تعهد فوق در موعد مقرر، وثایق سپرده شده به نفع دولت ضبط میشود. در این صورت کالا مطابق مقررات این آییننامه مجدداً در فرایند فروش به شرط صادرات قرار میگیرد.
تبصره2ـ کالاهای موضوع این ماده پس از فروش، با نظارت سازمان و توسط خریدار مستقیماً به گمرک معرفی و جهت صادرات منتقل میگردد. جزییات چگونگی اجرای این تبصره به موجب دستورالعملی است که توسط سازمان با همکاری گمرک تهیه و به تصویب ستاد خواهد رسید.
تبصره3ـ تضامین سپرده شده توسط خریداران کالا، پس از ارایه رسید قبض انبار مبنی بر تحویل کالا به انبارهای گمرکی یا مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و استعلام صحت اسناد ارایه شده از مراجع صادرکننده آنها، به صاحب آن مسترد خواهد شد.
تبصره4ـ درج عبارت «فروش به شرط صادرات» در اسناد فروش صادره از سوی سازمان درخصوص کالاهای موضوع این ماده الزامی است.
تبصره5 ـ صادرات کالاهای موضوع این ماده لزوماً باید به خارج از کشور باشد و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی به عنوان مقصد صادراتی محسوب نمیگردند.
ماده 8 ـ در مورد کالاهای موضوع بندهای ماده (3) این آییننامه، سازمان موظف است پس از صدور حکم قطعی از مرجع صالح رسیدگی کننده و قبل از اقدام به فروش یا واگذاری کالاهای قاچاق ضبط قطعی:
الف ـ در خصوص کالاهای مشمول استاندارد اجباری نسبت به اخذ مجوزهای فنی، ایمنی و بهداشتی از سازمان ملی استاندارد ایران اقدام نماید. در مورد کالاهای موضوع ماده (27) قانون، ابتدا قابلیت مصرف انسانی از وزارت بهداشت استعلام خواهد شد.
ب ـ در خصوص کالاهای مشمول قرنطینه و سایر کالاهایی که نیازمند اخذ مجوز از وزارت جهادکشاورزی میباشند مطابق قوانین و مقررات مربوط اقدام خواهد شد.
پ ـ نسبت به دریافت شناسه کالا و شناسه رهگیری موضوع ماده (13) قانون برای کالاهای مشمول اقدام نماید.
تبصره1ـ سازمان موظف است پس از دریافت کالاهای موضوع بند (الف) ماده (27) قانون، مراتب را طی گزارشی به همراه نمونه به وزارت بهداشت ارسال نماید. وزارت یادشده به محض دریافت گزارش، نسبت به انجام بررسیهای فنی مربوط اقدام و یک نسخه از صورتجلسه نتایج حاصله را بایگانی و یک نسخه را به سازمان، کاشف و مرجع صالح رسیدگیکننده ارسال مینماید.
تبصره2ـ پاسخ استعلامها و نظریه کارشناسان به صورت کاملاً شفاف، بدون ابهام و اجمال و قابل اجرا در کاربرگ (فرم)های فیزیکی یا الکترونیکی یکنواخت حسب مورد به امضای مقام مجاز از سوی وزارتخانههای بهداشت و جهادکشاورزی و سازمان ملی استاندارد ایران حوزه کشف کالای قاچاق میرسد.
ماده9ـ فروش کالاهایی که به سرعت فاسد یا مشتعل میشوند، حیوانات و پرندگان و یا کالاهایی که مرور زمان سبب ایجاد تغییرات کمی و کیفی در آنها میشود، بلافاصله پس از اخذ مجوزهای بهداشتی، ایمنی و قرنطینهای لازم و اخذ دستور از مرجع صالح رسیدگی کننده انجام میشود.
تبصره ـ فروش کالاهایی که به سرعت فاسد یا مشتعل می¬شوند منوط به نگهداری نمونه شاهد خواهد بود. در مواردی که امکان نگهداری نمونه شاهد وجود نداشته باشد، مراتب با ذکر جزییات، خصوصیات و اوصاف کالا صورتجلسه شده و به امضای نماینده سازمان و مرجع صالح رسیدگیکننده و دستگاه مرتبط با موضوع حسب مورد از قبیل وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و جهادکشاورزی و سازمان ملی استاندارد ایران خواهد رسید.
ماده 10 ـ درخصوص امحای کالاهای قاچاق مکشوفه:
الف ـ سازمان مکلف است نسبت به امحای آنها با حضور نمایندگان ستاد، دادسرای محل، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و حسب مورد نمایندگان وزارتخانههای بهداشت و جهادکشاورزی اقدام کند. مراتب صورتجلسه شده و توسط آنان امضا خواهد شد.
ب ـ دستگاههای کاشف و ضابطین پس از صدور حکم قطعی مبنی بر قاچاق بودن کالای مکشوفه، نسبت به امحای کالاهای ممنوعه (مشروبات الکلی، آلات و وسایل قمار، آثار سمعی و بصری مستهجن و مبتذل) با حضور اشخاص مذکور در بند (الف) این ماده و نماینده حفاظت اطلاعات یا حراست (برای دستگاههای غیرنظامی)، یگان یا واحد کاشف اقدام مینمایند.
تبصره1ـ مسئولیت امحای کالاهای قاچاق مکشوفه به عهده سازمان میباشد. دستورالعمل امحاء توسط سازمان و با همکاری دستگاههای موضوع بند (الف) این ماده و حسب مورد دستگاههای ذیربط به تصویب میرسد.
تبصره2ـ ضایعات حاصل از امحای کالاهایی نظیر خودرو، موتورسیکلت و وسایل نقلیه، مطابق ضوابط قانونی به فروش میرسد.
ماده11ـ ارزهای مکشوفه قاچاق به حساب تعیین شده از سوی بانک مرکزی
جمهوری اسلامی ایران واریز خواهد شد. بانک مذکور موظف است پس از صدور رأی قطعی و ابلاغ آن به بانک، معادل ارزش ریالی ارز مکشوفه به نرخ رسمی را به حساب تعیین شده از سوی خزانهداری کل کشور واریز کند.
ماده12ـ کلیه مسکوکات طلا و نقره و شمش طلا و جواهرات مکشوفه قاچاق بلافاصله تحویل سازمان میگردد. پس از صدور رأی قطعی:
الف ـ شمش طلا و جواهرات با صدور حواله فروش تحویل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شده تا نسبت به فروش آنها به نرخ روز و واریز وجوه حاصل از آن طبق مقررات به حساب خزانهداری کل کشور اقدام کند.
ب ـ در مورد مسکوکات و جواهرات بدواً نسبت به فروش به شرط صادرات آنها اقدام نموده و در صورت عدم امکان صدور از حالت استفاده خارج و جهت تبدیل به شمش با صدور حواله فروش تحویل بانک مرکزی جمهوری اسلامی خواهد شد تا مطابق بند (الف) این ماده اقدام شود.
ماده13ـ اموالی که به تشخیص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای ارزش تاریخی و میراث فرهنگی باشند، تحویل این سازمان خواهد شد.
ماده14ـ در صورت کشف فرآوردههای نفتی به ظن قاچاق، کالای مکشوفه توسط دستگاه کاشف به نزدیکترین شعبه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تحویل خواهد شد. شرکت مذکور نسبت به تعیین ماهیت کالای مکشوفه اقدام و پس از فروش، خالص درآمد حاصل را به حساب خزانهداری کل کشور واریز مینماید. در صورتی که کالا فرآورده نفتی تشخیص داده نشود، برای اجرای مقررات مربوط به سازمان تحویل داده میشود.
تبصره ـ شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران موظف است پس از اعلام مراجع ذیصلاح مبنی بر بلاصاحب، صاحب متواری و مجهولالمالک بودن فرآوردههای نفتی مکشوفه قاچاق و مشتقات آن، نسبت به درخواست واریز وجوه حاصل از فروش این فرآوردهها با ذکر مبالغ واریزی و ارسال رأی قطعی صادره به خزانهداری کل کشور اقدام نموده و خزانهداری کل کشور نیز وجوه مزبور را بلافاصله به حساب نهاد واریز میکند.
ماده15ـ سازمان مکلف است با توجه به ماهیت هر کالا نسبت به نگهداری مناسب آن اقدام نماید.
ماده16ـ در صورت صدور رأی استرداد و موجود بودن عین کالا، سازمان موظف است اموال مربوط را بلافاصله تحویل مالک آن نماید و مراتب را به دستگاههای مربوط اطلاع دهد. در صورت موجود نبودن عین کالا، سازمان موظف است بر اساس تقاضای مستحق نسبت به تحویل مثل آن به مالک اقدام نموده و در صورت نبودن مثل، طبق مقررات مربوط از خزانهداری کل کشور به انضمام حکم صادره، پرداخت قیمت روز فروش را مطابق رأی صادره درخواست نماید. خزانهداری کل کشور مبلغ مذکور را از محل درآمد عمومی مربوط برگشت و به حساب سازمان واریز نموده و این مبلغ بلافاصله توسط سازمان به ذیحق مسترد میشود.
تبصره1ـ تحویل و استرداد کالاهای مظنون به قاچاق که از سوی مراجع ذیصلاح منجر به صدور رأی برائت و استرداد کالا میشود، مشمول پرداخت هزینه نگهداری (انبارداری)، تخلیه و بارگیری نمیباشد.
تبصره2ـ در صورتی که صاحب کالا ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ رأی برائت برای تحویل کالای خود به سازمان مراجعه ننماید از آن تاریخ مکلف به پرداخت هزینههای نگهداری (انبارداری) و اداره کالا مطابق مقررات مربوط خواهد بود.
ماده17ـ کالاهایی که به ظن قاچاق در اماکن گمرکی قبل از ترخیص قطعی کشف و به سازمان تحویل شده و رأی برائت در مورد آنها صادر شده است و کالاهای موضوع رویههای بندهای (ب) تا (ج) ماده (47) قانون امور گمرکی ـ مصوب 1390 ـ که قبل از اتمام تسویه پروانههای گمرکی کشف میشوند، با رعایت تشریفات گمرکی مربوط به مالک تحویل خواهند شد.
ماده18ـ جرایم وصولی و وجوه حاصل از فروش کالاهای قاچاق مکشوفه که به موجب قوانین و مقررات مربوط از سوی سازمان به فروش میرسد اعم از کالاهایی که به موجب قوانین و مقررات متولی خاص فروش دارند، به حساب ویژه اعلامی نزد خزانهداری کل کشور واریز میشود.
ماده19ـ به منظور مستندسازی الکترونیک اطلاعات اموال ناشی از قاچاق، سازمان موظف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی، گمرک، کاشف، سازمانهای مجوزدهنده در فرایند تجارت، سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاههایی که از مرحله کشف کالای قاچاق تا بازگشت مجدد آن به اقتصاد رسمی یا صادرات یا امحاء نقش دارند، ظرف شش ماه پس از تاریخ لازم الاجراشدن این آییننامه سامانه یکپارچه اموال تملیکی را تهیه و اجرا نموده و مورد بهرهبرداری قرار دهد.
تبصره ـ سامانه یکپارچه اموال تملیکی باید به گونهای طراحی و اجرا گردد که فرایندهای ثبت، بررسی، ارزیابی، ارزش گذاری کالا و عرضه، فروش به شرط صدور، امحاء و استرداد اموال و نتیجه نهایی مراجع رسیدگی کننده را شامل گردد.
ماده20ـ تمام اطلاعات مربوط به کالاهای قاچاق مکشوفه به صورت سامانهای (سیستمی) از طریق سامانه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق در اختیار سامانه یکپارچه اموال تملیکی قرار میگیرد و سازمان نیز موظف است نتیجه اقدامات خود در این زمینه را به صورت سامانه¬ای (سیستمی) برای سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق تبادل نماید.
ماده21ـ سازمان، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظفند درخواست مجوز فروش کالاهای موضوع تبصره (2) ماده (53)
قانون را از طریق سامانه پروندههای قاچاق کالا و ارز به مرجع رسیدگی کننده ارسال نمایند و مرجع رسیدگیکننده نیز نظر خود را از طریق این سامانه به سازمان مبادله مینماید.
ماده22ـ سازمان موظف است در اجرای ماده (55) قانون، پس از اخذ مجوز از مراجع ذیربط و نصب رمزینه موضوع ماده (13) قانون نسبت به فروش کالاهای مکشوفه و اموال توقیفی اقدام نماید و شناسه یکتای مجوز فروش را به صورت سامانهای (سیستمی) با سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق تبادل نماید.
ماده23ـ سازمان مکلف است حسب مورد نتیجه فروش، استرداد، فروش به شرط صادرات یا امحای کالاهای قاچاق مکشوفه را در هر مورد با ذکر جزییات بلافاصله پس از اقدام از طریق سامانه یکپارچه اموال تملیکی جهت درج در پرونده مربوط به مرجع رسیدگیکننده اعلام نماید.
تبصره ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران به ترتیب در خصوص ارز و فرآوردههای نفتی قاچاق مکشوفه نیز مکلف به اقدام به طریق فوق میباشند.
ماده24ـ نظارت بر اجرای این آییننامه بر عهده ستاد و مسئولیت پاسخگویی برعهده وزیر مربوط یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط است.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری
دانا