روي كبد چهل درصد ايراني‌ها یک وجب روغن نشسته است

در حالي كه مطابق برنامه چهارم و پنجم توسعه بايد تبليغات مواد آسيب‌رسان به سلامت ممنوع شود اما اين قانون همچنان اجرايي نمي‌شود و در وقت اضافه برنامه پنجم تا تصويب برنامه ششم توسعه هم با نگاهي به رسانه‌ها و در و ديوار شهر و بيلبوردهاي تبليغاتي مي‌توان متوجه شد قرار هم نيست مواد آسيب‌رسان به سلامت ديگر تبليغ نشوند يا تبليغ‌شان محدود شود. در كنار اين بسياري از مناطق شهرها و به خصوص اماكن گردشي و تفريحي با رستوران‌هاي زنجيره‌اي و غيرزنجيره‌اي عرضه مواد غذايي آماده غرق شده‌اند. نتيجه همه اين تدابير اما چرب شدن كبد حدود ۴۰ درصد از مردم كشورمان است و آمار ۳۰ درصدي كودكان چاق هشدار مي‌دهد اين بيماري آينده اين كودكان را هدف گرفته است.

حتي براي تأسيس داروخانه‌ها بايد بر اساس جمعيت محل تأسيس، فواصلي رعايت شود و در خارج از اين فواصل اجازه تأسيس داروخانه جديد داده نمي‌شود. در برابر اين اما كافي است تا به ميادين اصلي شهر و نقاطي كه به عنوان مركز تفريحي به حساب مي‌آيد سري بزنيد. در چنين مكان‌هايي انواع و اقسام رستوران‌ها و فست‌فودها با كمترين فاصله ممكن قدم به قدم چيده شده‌اند تا با راهكارهاي مختلف از عروسك‌هاي آدمكي گرفته تا رنگ و طراحي و دكوراسيون، عابراني را كه از كنارشان رد مي‌شوند به خوردن اين غذاهاي مضر تشويق كنند. مصرف زياد غذاهاي آماده در كنار كم‌تحركي و مصرف نكردن سبزيجات و ميوه‌ها اما موجب افزايش وزن، ‌چاقي و بروز بيماري‌هاي مرتبط با آن نظير كبد چرب شده است. ميزان ابتلا به اين بيماري هم كم نيست. بنا به تأكيد مهران زمان‌زاده، متخصص بيماري‌هاي غدد پيش‌بيني مي‌شود حدود ۴۰ درصد ايرانيان مبتلا به كبد چرب هستند.

كبدي با يك وجب روغن !

به گفته دكتر زمان‌زاده كبد دومين عضو بزرگ در بدن انسان است و به عبارتي، مسئول رد كردن تمام مواد غذايي و نوشيدني‌هاي مصرف‌شده از صافي به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به اينكه كبد فاكتورهاي مضر مواد غذايي را گرفته و آنها را به صورت بدون ضرر وارد سيستم‌هاي ديگر بدن مي‌كند، مي‌افزايد: كبد به طور طبيعي، خود را با  سلول‌هايي ترميم و پاكسازي مي‌كند، ولي اگر فاكتورهاي منفي واردشده زياد باشد، در كار آن اختلال رخ خواهد داد.
بنا به تأكيد اين متخصص بيماري‌هاي غدد، ‌وجود چربي در كبد هر انساني طبيعي است، اما اگر كبدي داراي ۵ تا ۱۰ درصد چربي باشد، كبد چرب ناميده مي‌شود و اين بيماري يك موقعيت مخرب را در بدن ايجاد مي‌كند.

زمان‌زاده با بيان اينكه اصولاً كبد چرب در ابتدا هيچ علائم هشداردهنده‌اي ندارد، تصريح مي‌كند: مي‌توان گفت حدود ۴۰ درصد ايرانيان مبتلا به كبد چرب هستند و اين هشدار بزرگي براي مردم محسوب مي‌شود.

آنچه كبد را چرب مي‌كند

دكتر سيد مؤيد علويان، فوق‌تخصص بيماري‌هاي گوارش و كبد درباره چرايي چرب شدن كبد مي‌گويد: در اكثر موارد چاقي، اختلال در چربي‌هاي خون و كم‌تحركي از علل كبد چرب است، اما موارد ديگري مانند بيماري ديابت، مصرف مشروبات الكلي، بدغذايي و سوءتغذيه، مصرف برخي داروها مانند داروهاي ضدتشنج و بيماري‌هاي مزمن نيز در بروز كبد چرب مؤثرند. از طرفي كبد نقش مهمي در سوخت‌وساز و شكستن چربي‌ها در بدن دارد. حال در صورت بروز اختلال در آن، چربي در كبد رسوب مي‌كند و موجب ايجاد كبد چرب مي‌شود. در عين حال تجمع چربي در كبد، نتيجه اختلال در يكي از چرخه‌هاي گردشي بين سلول‌هاي كبد و بافت‌هاي چربي حاصل مي‌شود.

وي مصرف الكل، چاقي، ديابت قندي و بالا بودن چربي‌هاي خون، عمل جراحي روده و كاهش سريع وزن، سوء جذب پروتئين و كالري، بيماري‌هاي التهابي كبد مانند هپاتيت سي، كبد چرب حاملگي، مسموميت با مواد سمي مانند تتراكلريدكربن، تري‌كبرواتيلن، فسفر و فيالوريدين، مصرف برخي داروها مانند تتراسيكلين، اسيد والپروئيك، آميودارون و تركيبات كورتن‌دار را از علل و بيماري‌هاي همراه با كبد چرب مي‌داند.

كبد چرب در كمين كودكان

شايد خيلي از ما تصور كنيم كودكان هر چه بخورند و هر قدر بخورند، دچار مشكلات و بيماري‌ها نمي‌شوند. اين در حالي است كه كودكان امروز نه فقط مشتري‌هاي پر و پا قرص انواع فست‌فودها و خوراكي‌هاي مضر هستند بلكه بسيار كم‌تحرك شده‌اند و به جاي دويدن و بازي‌هاي حركتي همراه با دوستان و هم‌سالانشان هم بازي‌هاي مجازي دارند و روزشان را پاي تبلت و موبايل و با بازي‌هاي كامپيوتري آنلاين و آفلاين شب مي‌كنند. همين خوراك بد و دوري از تحرك و ورزش موجب شده بچه‌ها هم برخي بيماري‌هاي بزرگسالان و پيران را تجربه كنند.

دكتر علويان هم در اين باره مي‌گويد: همه فكر مي‌كنند كه فشار خون بالا، ديابت قندي و كبد چرب خاص بزرگسالان است. اين در حالي است كه اين عوارض در نتيجه وجود سندرم متابوليك از سال‌ها قبل است. متأسفانه بزرگسالان توجه كافي به سلامت كودكان خود ندارند و به راحتي غذاهاي آماده (FAST FOOD)، پفك و تنقلات غيرسالم را در اختيار كودكان خود قرار مي‌دهند. ريشه بيماري‌هايي مانند فشار خون بالا، ديابت قندي و كبد چرب در بزرگسالي، در سنين كودكي است. بنابراين بايد همانطور كه براي آينده فرزندان‌مان سرمايه‌گذاري مي‌كنيم، به فكر سلامت و اصلاح رفتار تغذيه‌اي آنان نيز باشيم و آنها را به جاي صرف وقت طولاني براي بازي‌هاي كامپيوتري به تحرك بيشتر تشويق كنيم.

تپل‌هاي كوچك ۳۰ درصد شده‌اند

مسئول واحد اپيدميولوژي پژوهشكده غدد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم در اين‌باره با تأكيد بر كاهش تحرك و فعاليت بدني در كودكان مي‌افزايد: مصرف غذاهاي آماده (فست‌فود) و تنقلات چاق كننده بر روند شتاب چاقي كودكان در كشور افزوده است به طوري كه حدود ۳۰ درصد كودكان چاق هستند. بنا به تأكيد وي وزارت بهداشت و مراكز تحقيقاتي و دستگاه‌هاي مسئول ديگر بايد براي كاهش چاقي كودكان و تغيير ذائقه و سبك زندگي آنان فكر جدي بكنند، در غير اين صورت نسل آينده ايران با معضلات و بيماري‌هاي زيادي مواجه مي‌شود.

بيماري سخت با پيشگيري آسان

بيماري كبد چرب و ديگر بيماري‌هايي كه با كم‌تحركي و مصرف غذاهاي آماده در كمين ما نشسته‌اند سخت و پر دردسرند اما راه‌حل پيشگيري از آنها آسان است. زمان‌زاده درباره راهكار مواجهه با اين بيماري مي‌گويد: براي جلوگيري از چاقي و بيماري قلبي در افراد ديابتي، اين بيماران بايد زمان استراحت خود مقابل تلويزيون را كم كنند چراكه ارتباط زيادي مقابل نشستن مقابل تلويزيون و چاقي وجود دارد. همچنين غذاهاي خود را در منزل آماده كرده و از مصرف غذاهاي فست‌فود خودداري كنند، چراكه اصولاً غذاهاي خانگي كم‌انرژي‌تر و متعادل‌تر هستند. همچنين بايد ميوه، سبزي و غلات كامل بيشتري مصرف كرد. علويان هم معتقد است مصرف چربي‌هاي خوب مانند اسيدهاي چرب اشباع نشده در روغن زيتون و آجيل، مي‌تواند چربي‌هاي اشباع شده گوشت‌ها يا در برخي غذا‌ها را از بين ببرد. منابع ديگر چربي‌هاي خوب مانند اسيدهاي چرب ماهي و روغن آن، بدن را در برابر چربي‌هاي مضر محافظت مي‌كند. استفاده از ماست كم چرب يا پروبيوتيك هم توصيه ديگري است كه مي‌تواند به سلامتي ما كمك كند. به همين سادگي!/آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا