هر ایرانی شش دندان پوسیده دارد! چه کنیم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان ساده‌ترین و درعین حال مهم‌ترین گامی است که هرکسی می‌تواند برای حفظ سلامت خود بردارد. چراکه داشتن دندان‌هایی سالم به سلامت عمومی بدن کمک کرده و با ایجاد ظاهری زیبا به افزایش اعتماد به نفس در روابط اجتماعی و به دنبال آن ایجاد سلامت روان نیز کمک می‌کند.

دکتر باقر شهنی‌زاده با تأکید بر اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان به «ایران» می‌گوید: پوسیدگی دندان‌ها، شکستن یا از دست دادن دندان‌ها علاوه بر ایجاد مشکلات مختلف برای سلامت فرد می‌تواند هزینه‌های بسیاری را به بیمار تحمیل کند، درحالی که با هزینه‌های بسیار کمی می‌توان از بروز این مشکلات پیشگیری کرد.
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی در حاشیه ششمین همایش ایمپلنت عنوان می‌کند: در کشور ما میزان پوسیدگی دندان براساس شاخص DMFT عدد ۶ است. به عبارت ساده‌تر هر ایرانی به طور متوسط ۶ دندان پوسیده، پرشده یا کشیده شده دارد. اما بررسی‌ها نشان داده در بسیاری از کشورها این عدد به صفر رسیده است. حقیقت این است که بهداشت دهان و دندان امری فرهنگی است.  کشورهایی نظیر سوئد بعد از رسیدن به یک سطح استاندارد در درمان، توانسته‌اند با توسعه فرهنگ رعایت بهداشت دهان و دندان، میزان پوسیدگی دندانی را به صفر برسانند که این موفقیتی چشمگیر است.  وی در ادامه به جرم‌گیری به‌عنوان یکی از اصول پیشگیری اشاره کرده، خاطرنشان می‌کند: اصل کلی و مهم در پیشگیری از آسیب دیدگی دندان‌ها این است که هیچ دندانی نباید جرم داشته باشد.
جرم‌های دندانی می‌توانند منشأ آسیب جدی به دندان‌ها باشند از این‌رو توصیه می‌شود ضمن استفاده مناسب از مسواک و نخ دندان، درصورت ایجاد جرم‌های دندانی به دندانپزشک مراجعه شود. دندانپزشکان با استفاده از مواد و برس‌های مخصوص جرم‌ها را جدا کرده و با تمیز کردن خلل‌ها و ترمیم و پولیش دندان از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کنند.

به گفته دکتر شهنی‌زاده، ایمپلنت نوعی درمان جایگزین است، اما هر فردی که دندان خود را از دست داده نمی‌تواند از این درمان استفاده کند. مبتلایان به بیماری‌های مزمنی نظیر دیابت کنترل نشده، یا افرادی که سیگار و قلیان بسیاری مصرف می‌کنند کاندیدای مناسبی برای این درمان محسوب نمی‌شوند. وی در خاتمه توصیه می‌کند: بهترین درمان پیشگیری است و باید تلاش شود از طریق توجه به بهداشت دهان میزان پوسیدگی دندان را کاهش داده از دندان‌ها محافظت کرد./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا