ادامه خوش رقصی مارك‌های عربستانی در تلويزيون

عادل العوجان، رئيس شركت العوجان چند سال پيش گفته بود كه آبميوه‌هاي راني حدود ۳۵درصد بازار آبميوه ايران را در چنگ خود دارند. تبليغ اين محصول خارجي در صداوسيماي ايران از چند جهت عجيب به نظر مي‌رسد؛ اول اينكه اولويت استفاده از توليدات داخلي سال‌هاست كه به ترجيع‌بند سخنان رهبر معظم انقلاب تبديل شده است و تبليغ يك محصول و برند خارجي در رسانه ملي در حالي‌كه به لحاظ تأمين آبميوه با كيفيت در داخل كشور محدوديتي وجود ندارد از هيچ توجيهي برخوردار نيست. معلوم نيست صداوسيما به عنوان سازماني كه رياست آن به شكل مستقيم از سوي رهبر انقلاب انتصاب مي‌شود، چرا نسبت به بديهي‌ترين اصول مورد نظر ايشان كه بي‌ترديد حمايت از توليد ملي است نه‌تنها عملكردي منفعلانه و خنثي پيش گرفته است بلكه با تبليغ محصولات خارجي به نوعي به فرمايشات ايشان دهن‌كجي مي‌كند.

نكته ديگري كه درباره آبميوه راني وجود دارد و تبليغ آن در صداوسيما را غيرقابل توجيه مي‌كند، مسئله عربستاني بودن اين محصول است؛ كشوري كه اين اواخر دشمني خود را عليه منافع ايران با حمايت علني از سازمان منافقين وارد فاز تازه و بي‌سابقه‌اي كرده است و به واسطه كشتار دسته‌جمعي سال گذشته حجاج ايراني در فاجعه منا در ديد افكار عمومي نيز بيش از هر زمان ديگري منفور است، چگونه مي‌تواند محصولات خود را در رسانه ملي تبليغ كند؟ عربستان سعودي ديگر بايد چه رفتاري عليه منافع و جان مردم ايران انجام بدهد تا جمهوري اسلامي به طور يكپارچه مانع منفعت تجاري اين كشور در ايران شود؟ خوش‌خدمتي صداوسيماي ايران براي برندهاي تجاري عربستان سعودي با چه توجيهي انجام مي‌شود، ضمن اينكه گفته مي‌شود اساساً مجوزي براي واردات اين محصول به ايران وجود ندارد.

از اينها كه بگذريم راني بارها از سوي مراجع علمي، غيربهداشتي تشخيص داده شده است. شركت عربستاني العوجان براي توليد اين محصول اسانس و ذرات خشك ميوه را كه در صنعت آبميوه به آنها پالپ گفته مي‌شود از كشورهاي ديگر وارد و اسانس و پالپ را به آب اضافه و آبميوه توليد مي‌كند. ذرات معلقي كه در آبميوه مشاهده مي‌شود، دليلي بر تازگي آن نيست، بلكه تازگي ظاهري راني به علت وجود ماده‌اي به نام بنزوات سديم است.

معناي اين گزارش اين است كه آبميوه راني براي سلامتي به شدت مضر است و صداوسيماي ايران براي درآمدزايي حاضر است با جان مردم ايران بازي كند. مضاف بر اينكه بارها زمزمه‌هايي مبني بر سرطان‌زا بودن آبميوه‌هاي راني مطرح شده است. البته سازمان غذا و دارو اين شايعه را تكذيب مي‌كند و معتقد است اگر محصولي مجوز سازمان غذا و دارو را داشته باشد، حتماً سالم است، اما رئيس سازمان غذا و دارو خود مي‌گويد كه بيش از ۱۹۰نوع سم در غذاي ايراني‌ها شناسايي شده است. مصرف‌كننده حرف چه كسي را بايد باور كند؟ سؤال اين است كه اين سموم از چه طريقي وارد بدن ايرانيان مي‌شود؟

اينها را كه كنار بحث‌هاي مربوط به نسل كشي و ترور بيولوژيك ايرانيان توسط رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي كه اخيراً مطرح شد، بگذاريم، مسامحه صداوسيما در تبليغ آزادانه محصولات عربستاني بيشتر خود را نشان مي‌دهد.   راهبرد تبليغاتي صداوسيما مسئله‌اي است كه ارتباط مستقيمي با بحث اقتصاد مقاومتي و تقويت توليد ملي پيدا مي‌كند. آنچه از عملكرد تساهل‌كارانه صداوسيما به نظر مي‌رسد، اين است كه اين سازمان به دليل مشكلات مالي كه با تغيير رويكرد از كوچك‌سازي دوره سرافراز به فربه‌سازي دوره علي عسگري نيز پيوند خورده بيش از هر زمان ديگري روي درآمد تبليغات تجاري حساب باز كرده است، اما معلوم نيست كه چرا اين سازمان در كنترل، مديريت و برنامه‌ريزي كلان و راهبردي تبليغات تا اين اندازه منفعلانه عمل مي‌كند. فرهنگ مصرف و اقتصاد، مسئله‌اي است كه ارتباط مستقيمي با اقتصاد مقاومتي پيدا مي‌كند و رهبر معظم انقلاب در اين چند سال اخير بر اين مسئله بيش از هر موضوعي تأكيد داشته‌اند.

در سال موسوم به اقتصاد مقاومتي, اقدام و عمل، سازمان عريض و طويل صداوسيما بيش از هر نهاد ديگري موظف به برنامه‌ريزي و فرهنگ‌سازي در اين رابطه بوده است، اما به نظر مي‌رسد كه اين خانه از پاي‌بست رو به ويراني گذاشته است؛ چرا كه حتي در رعايت بديهياتي كه انتظار مي‌رود به سود ملت انجام دهد نيز عاجز مانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا