به مناسبت سالروز ورود آزادگان به کشور

الگوی عملی آزادگان عدم سازش با استکبار بود

بصیر، کلمه‌ «آزادگان» ذهن‌ها را بی‌اختیار به روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ می‌برد، روزی که نخستین گروه از اسرای ایرانی که در بند رژیم بعث عراقی بودند به خاک میهن بازگشتند.

این رویداد دو هفته پس از اشغال نظامی کویت توسط ارتش صدام و ۲ روز پس از آن صورت گرفت که صدام در نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت ایران، بار دیگر عهدنامه ۱۹۷۵ الجزیره را پذیرفت و به شرایط ایران برای پایان جنگ تن در داد و از جمله عقب‌نشینی از مرزهای ایران و آزادسازی اسیران ایرانی را متعهد شد.

در این روز قدم‌هایی روی خاک ایران پا گذاشتند که سال‌ها در انتظار دیدن دوباره‌ وطن‌شان، غربت را تحمل کرده بودند؛ آن‌هایی که با آمدن‌شان اشک‌ها و لبخندهای بسیاری آفریدند.

اسرایی که چندین سال در بند اسارت بودند، با اقتدار سختی‌های بسیاری را تحمل کردند تا برای همیشه آزادگی را به نام خود ثبت کنند.

به میان مردم فریدونکنار آمدیم تا از آنها بپرسیم که چگونه می‌توان مانند اسرای ایرانی آزاده بود.

محمدجواد صبوری یکی فروشندگان پوشاک فریدونکناری است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به رنج بسیاری که اسرای ایرانی متحمل شدند، اظهار کرد: ارزش و جایگاه آزادگان را می‌توان از بقیه‌ رزمنده‌ها بیشتر دانست چراکه آنان، هم در پشت خاکریزها و هم در اردوگاه دشمنان جنگیدن را تجربه کردند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین پیامی را که مسئولان و مردم کشور از آزادی آزادگان باید دریافت کنند و آن را سرلوحه کار خود قرار دهند، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان است.

علی شعبانی فروشنده زیورآلات در این شهرستان است، وی درباره آزادگان و درک وضعیت آن‌ها این‌چنین می‌گوید: آنقدر کار این آزادگان و سختی‌هایی که تحمل کردند بزرگ و دشوار بوده که از تصور خارج است.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد با زیرپا گذاشتن ارزش‌های انقلاب تلاش می‌کنند تا به اهداف خود برسند، گفت: هیچ‌گاه نباید فداکاری‌ها و مجاهدت آزادگان را از یاد ببریم که از یاد بردن این مجاهدت‌ها موجب آسیب به کشور می‌شود.

حسین رزاقی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درباره آزادگان گفت: این افراد برگزیده‌هایی بودند که الگوی آن‌ها حضرت زینب کبری(س) بود و آن‌ها با توکل به خداوند و اقتدا به آن بانوی بزرگوار توانستند به عزت دست پیدا کنند و اگر این افراد نبودند هیچ‌گاه امنیت و اقتدار امروز را نداشتیم.

همانطور که گفته شد مقاومت، توکل و اقتدار از رموزی است که آزادگان قهرمان آن‌ها را برای ما به ارمغان آورده‌اند و با عمل به این سه کلمه ثابت کردند که هیچ نیرویی توان مقابله با آن را ندارد، و حال مسئولانی که همواره دم از پایبندی به ارزش‌های انقلابی می‌زنند باید بدانند که این آزادگان با تحمل بسیاری از سختی‌ها حاضر به سازش با دشمن نشدند و انتظار دارند که امروز هم مسئولان محکم جلوی دشمنان بایستند.

گزارش از سیدمرتضی رضویان

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا