رسانه ملی میزبان AIBD می‌شود

بصیر، صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، شهریور ماه میزبان چهل و دومین نشست سالانه و پانزدهمین مجمع عمومی مؤسسه توسعه رادیو و تلویزیون‌های آسیا – اقیانوسیه خواهد بود.

دکتر عباس ناصری طاهری با اعلام این خبر گفت: در نشست چهل‌ویکم این اجلاس که سال پیش در تایلند برگزار شد، پیشنهاد شده بود که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران میزبان دوره 42 این اتحادیه باشد . شاید نزدیک به 10 سالی باشد که صداوسیما میزبان همایش بین‌المللی نبوده و این نشست از حیث ابعاد بین‌المللی و رسانه‌ای برای رسانه‌ملی امتیاز و اعتبار مهمی خواهد داشت. در درون سازمان هم این تصمیم گرفته شد که صداوسیما باید حضور مؤثر بین‌المللی در حوزه رسانه داشته باشد. لذا میزبانی این نشست را در اجلاس تایلند پیشنهاد دادیم که حتماً این نشست در تهران برگزار شود. خوشبختانه پیشنهاد صداوسیما با بیش‌ترین آرا مورد استقبال قرار گرفت و ما میزبان این اجلاس در سال جاری شدیم.

مشاور رئیس سازمان صداوسیما افزود: مؤسسه توسعه رسانه‌های آسیا و اقیانوسیه در سال 1977 تأسیس شده و هدف اصلی آن، توسعه کشورهای عضو از طریق آموزش مشترک است. در واقع این مؤسسه ماهیت و کارکرد آموزشی دارد و برای ارتقای سطح نیروهای حرفه‌ای در رسانه‌ها فعالیت می‌کند. به‌همین دلیل در این اتحادیه کشورهایی که از حیث رسانه‌ای توسعه‌یافته محسوب می‌شوند حضور دارند، مثل ژاپن، کره، ایران و چین و در کنار آن‌ها، کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته یا توسعه‌نیافته مثل کامبوج، ویتنام، اندونزی، بوتان و پاکستان. هدف از تأسیس این اتحادیه در واقع گردش دانش و فناوری در حوزه رسانه در بین کشورهای عضو آن هم به دور از مسائل سیاسی بوده است. واقعیت این است که مؤسسه توسعه رادیو و تلویزیون‌های آسیا – اقیانوسیه یا همان AIBD، سالی یک‌بار نشست دارد که اعضای اصلی و وابسته در آن حضور می‌یابند و گزارش کار فعالیت‌های یک‌ساله خود را ارائه می‌دهند و برنامه‌های سال آینده را هم مورد بررسی قرار داده و تصویب می‌کنند. ما از سال 1992 عضو این اتحادیه هستیم و فعالیت‌های متعددی در این زمینه داشته‌ایم.

مدیرکل امور بین‌الملل صداوسیما اضافه کرد: با برگزاری این نشست، اعضای این اتحادیه در ایران حضور پیدا می‌کنند و با پیشرفت‌های ما در حوزه رسانه آشنا خواهند شد. از طریق این تعامل نزدیک، بسترسازی لازم برای ارتقای نگرش آن‌ها درباره ایران و سازمان صداوسیما ایجاد خواهد شد و زمینه‌های همکاری و توسعه رسانه‌ملی در منطقه افزایش خواهد یافت.

وی گفت: واقعیت این است تاکنون آموزش‌هایی که این اتحادیه ارائه کرده با توجه به توسعه فناوری و نوآوری فنی در حوزه رسانه بوده است. همچنین در حوزه تولید، انیمیشن، ساخت برنامه برای کودک و در حوزه ژورنالیسم و خبر بسته به نیازی که کشورها اعلام می‌کردند آموزش‌های مربوط صورت می‌گرفت. مثلاً یکی از کشورهای عضو اعلام می‌کند که ما در زمینه ساخت برنامه‌های کودک نیاز داریم تا یک دوره آموزشی برای کارگردان‌های برنامه کودک برگزار کنیم. مؤسسه برنامه‌ریزی می‌کند و با دعوت از استاد و متخصصان این حوزه از کشورهای عضو یا غیر عضو با تشکیل کارگاه آموزشی به آموزش می‌پردازد.

ناصری طاهری درباره برنامه‌هایی که امسال برای برگزاری این نشست تدارک دیده شده است گفت: برنامه‌ریزی ما به این صورت است که پنجشنبه صبح تا ظهر، نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد که نشست کمیته استراتژیک یا برنامه‌های راهبردی در این بخش برگزار می‌شود. یک نشست هم اعضای شورای اجرایی خواهند داشت و بعدازظهر هم نشست معرفی آثار برگزیده مسابقه‌ای تلویزیونی که اتحادیه از قبل برگزار کرده، برگزار می‌شود و با اهدای جوایز به پایان می‌رسد. پنجشنبه شب افتتاحیه مراسم رسمی این نشست است که رئیس محترم سازمان و مقامات مسئول از داخل و خارج سازمان و مهمانان خارجی از حدود 17 کشور در آن حضور خواهند یافت. حدود 60 نفر از مهمانان خارجی، کار ثبت‌نام و ویزایشان انجام شده که اداره تشریفات ما امکانات اقامت در هتل و پذیرایی از آن‌ها را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده‌اند. پوستر و بنر و کارت دعوت‌های نشست هم آماده شده‌است. همچنین روابط‌عمومی سازمان نیز مسئولیت پوشش رسانه‌ای این نشست را به عهده گرفته است که امیدواریم بازتاب رسانه‌ای خوبی هم داشته باشد.

وی در باره اهداف برگزاری این نشست نیز افزود:این نشست، فرصت مغتنمی است تا سازمان صداوسیما توانایی‌هایش را از نزدیک به کشورهای عضو اتحادیه معرفی و ثابت کند و خود را در معرض قضاوت آن‌ها قرار بدهد. ما پیش‌بینی کرده‌ایم که در برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته بخشی از توانمندی‌های سازمان معرفی و عرضه شود. بدین منظور، بسته‌ای شامل هدایا و مجموعه اطلاع‌رسانی درباره ایران به شرکت‌کنندگان اهدا خواهد شد. ضمن اینکه ما با بخش‌های مختلف سازمان مثل شرکت تکتا مکاتبه کرده‌ایم به مدعوان اطلاعات لازم را درباره توانمندی‌های فنی و تکنیکی سازمان را بدهند. بخش رسانه بین‌الملل سازمان هم که زیرمجموعه معاونت سیماست تولیدات و آثار نمایشی سازمان را که ارزش اهدا، مبادله و فروش داشته باشند به مهمانان معرفی می‌کنند. این‌ها فرصت‌هایی است که برای همکاران سازمانی خودمان و برای همکاری‌های حرفه‌ای و تخصصی ایجاد می‌شود. ضمن اینکه تور تهران‌گردی هم در نظر گرفتیم تا مدعوان نحوه زندگی روزمره در ایران را از نزدیک ببینند که همه این‌ها فرصت خوبی است برای آشنایی با ایران و بسترسازی برای همکاری و تعاملات آینده.

مشاور رئیس سازمان گفت: اساساً هدف اصلی برگزاری نشست‌های بین‌المللی برقراری ارتباط است، اما اینکه لزوماً در همان نشست منجر به یک قرارداد کاری شود را از قبل نمی‌توان پیش‌بینی کرد. در واقع هدف اولیه و اصلی چنین نشست‌هایی، آشنایی اعضا با توانمندی‌ها و ویژگی‌های کشورهای دیگر است که می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک یا قراردادهای مشترک را فراهم کند. لذا این را باید جزو اهداف ثانویه نشست تعریف کرد. مثلاً بحث آموزش‌ دستاوردهای نوین در حوزه رسانه و ارتباطات مثل ساخت فیلم‌های کوتاه با تلفن همراه، از مباحث و نیازهای جدیدی است که می‌توان از طریق کارگاه آموزشی آن را دنبال کرد. برای برگزاری چهار کارگاه آموزشی در طول سال با همکاری AIBD برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یکی از آن‌ها برگزار شد. مثلاً کارگاه آموزشی برنامه‌های کودک با حضور آقای کاله‌فورست در تهران و در سازمان صداوسیما برگزار شد.

مدیرکل امور بین‌الملل سازمان صدا و سیما در ارزیابی جایگاه صداوسیما را در این اتحادیه توضیح داد: واقعیت این است که به لحاظ کمّی و کیفی در منطقه و غرب آسیا، در وضعیت مطلوبی قرار داریم. رسانه‌های بین‌المللی ما در منطقه بسیار مهم هستند. در ارتباط با شرق آسیا و کشورهای ژاپن، کره و چین وضعیت فرق می‌کند که سنخیت‌ها و اوضاع فرهنگی و جغرافیایی را باید در آن دخیل و مؤثر دانست. ضمن اینکه ما در شبکه‌های داخلی هم از حیث تنوع کمّی و هم کیفی و مضمون در وضع خوبی هستیم و از موفق‌ترین کشورهای منطقه محسوب می‌شویم که در بیش‌تر جشنواره‌های بین‌المللی جایزه برده‌ایم و دیگران نیز اعتبار حرفه‌ای ما را باور دارند.

وی گفت:به‌نظرم فارغ از شاخص‌های سیاسی ما، شاخص‌های فنی و برنامه‌سازی خوب هم را داریم که البته در عرصه منطقه‌ای عمومیت نیافته و به‌شکل تک‌برنامه‌ای موفق بوده‌است. ضمن اینکه تولیدات رسانه‌ای از گران‌ترین محصولات فرهنگی در دنیا هستند ولی به همان اندازه بودجه لازم تأمین نمی‌شود. مثلاً سریال‌هایی مثل مختارنامه، حضرت یوسف و مریم مقدس نه‌فقط در کشورهای عربی و مسلمان که در کشورهای مسیحی هم دیده شده و مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ این نشان می‌دهد توجه به این تولیدات فراتر از مباحث اعتقادی و سیاسی است. ما در بخش فنی و نیروهای انسانی در منطقه طراز اول هستیم و فقط باید به خودباوری برسیم. اگر در شرق آسیا کشورهایی مثل کره و ژاپن موفقند به‌دلیل سنخیت و زمینه مشترک فرهنگی در شرق آسیاست که میزان نفوذ ما را کم می‌کند اما در تمام منطقه، ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا- اقیانوسیه به است./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا