آمار و ارقام ثبتنام دانشآموزان از زبان وزیر آموزش و پرورش
بصیر،
وی با اشاره به درصد حضور دانشآموزان در مدارس دولتی و غیردولتی، خاطرنشان کرد: اکنون حدود 11 یا 12 درصد دانشآموزان در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند و بیش از 80 درصد دانشآموزان در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند.
فانی با بیان اینکه باید با انجام یک برنامهریزی درست و حساب شده تعداد مدارس خاص و غیردولتی کاهش پیدا کند تا جامعه دانشآموزی در یک محیط متعارفتر تحصیل کنند، گفت: در کشورهای دیگر نیز دانشآموزان تیزهوش و حتی دانشآموزان استثنایی در یک مدرسه با یکدیگر تحصیل میکنند که اکنون در وزارت آموزش و پرورش این کار تحت عنوان طرح تلفیقی انجام میشود.
**پوشش 84 هزار دانشآموز در طرح شهاب
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح شهاب در مدارس عادی دولتی، تصریح کرد: از سال 1393 طرحی را تحت عنوان «طرح شهاب» ایجاد کردیم و در این روش دانشآموزانی که از بهره هوشی بالاتر از میانگین برخوردار هستند در همان مدرسه با نظارت و هدایت رشد داده میشوند.
وی افزود: در سال جاری 84 هزار دانشآموز تحت طرح شهاب قرار گرفتند؛ همچنین بر اساس برنامهریزیهای انجام شده تا سال 1404 طرح شهاب را فراگیر میکنیم.
وی ادامه داد: در سال 94 از هر استانی دو مدرسه به صورت آموزشی تحت پوشش طرح شهاب قرار گرفتند؛ در رابطه با مدارس تیزهوشان این نکته قابل توجه است که شاخصها را به سمت جهانی هدایت کنیم؛ در شاخصهای جهانی از هر 100 دانشآموز، 3 دانشآموز به عنوان تیزهوش مطرح هستند.
**روستا مرکزی، خوابگاه مرکزی و شبانهروزی برای جذب دانشآموزان در روستاها
فانی با مقایسه مدارس دولتی و غیردولتی عنوان کرد: در بدنه کلان وضعیت مدارس دولتی بهتر است؛ یکی از سیاستهای جدی ما در دولت یازدهم عدالت آموزشی بوده است؛ یکی عدالت کمی و دیگری عدالت کیفی که ما میتوانیم به جدیت بگوییم که هیچ دانشآموزی به دلیل نداشتن تمکن مالی از تحصیل باز نمانده است.
وی اضافه کرد: اکنون بیش از 100 مدرسه داریم که تنها یک دانشآموز و یک معلم دارد، اما در دوره متوسطه اول و متوسطه دوم اینگونه نیست زیرا درسها تخصصی میشود.
وی تصریح کرد: در مناطق کم جمعیت نمیتوانیم مدرسه دوره متوسطه تأسیس کنیم که در این خصوص چند روش داریم؛ نخستین روش روستا مرکزی و خوابگاه مرکزی است و روش دیگر ایجاد مدارس شبانهروزی است که هم خوابگاه و هم تغذیه دانشآموزان تأمین میشود.
**پوشش 8 هزار مدرسه در طرح تعالی مدرسه
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع کیفیت در مدارس خاطرنشان کرد: در بعد کیفیت راه طولانی در پیش داریم و برای اینکه کیفیت مدارس را ارتقاء دهیم عوامل نیازمند است که نیروی انسانی، فضا و تجهیزات آموزشی، مدیریت آموزشی و موارد دیگر از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی افزود: یک روشی را در دو سه سال اخیر در دولت یازدهم تحت عنوان «طرح تعالی مدرسه» شروع کردهایم که تاکنون 8 هزار مدرسه تحت پوشش آن قرار گرفتهاند.
وی ادامه داد: مدیریت مدرسه و مدیریت آموزشی در این طرح تقویت میشوند تا کیفیت مدارس افزایش یابد؛ این طرح تبدیل به یک برنامه شده است و ما امسال مدارس بیشتری را زیر پوشش میبریم؛ در مجموع این موارد گامهایی برای عدالت بخشی و کیفیت آموزش است؛ اگر مدیریت مدارس از تخصص و انگیزه لازم برخوردار باشند میتوانیم امیدوار باشیم که کیفیت کار افزایش پیدا میکند.
**تاکنون 11 میلیون دانشآموزان در مدارس ثبتنام شدند
فانی با اشاره به تعداد دانشآموزان در مدارس و میزان ثبتنام دانشآموزان تاکنون، گفت: در سال تحصیلی آینده حدود 13 میلیون دانشآموز در کشور خواهیم داشت و این تعداد دانشآموزان ثبت نامشان یک فعالیت است و خانوادهها میگذارند نزدیک مهر ماه و یا حتی بعد از مهر تا این کار را انجام دهند.
وی افزود: در حال حاضر حدود 11 میلیون دانشآموز ثبت نام کردهاند و هنوز 2 میلیون دانشآموز ثبت نام نکردهاند؛ یک سیستمی داریم تحت عنوان «سیستم سناد» که روزانه تعداد دانشآموزان را رصد میکنیم؛ بنابراین ثبت نام دانشآموزان یک پروژه است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اضافه شدن کلاسهای درس در کشور، گفت: در سال 1395، 5500 کلاس درس نوساز به مدارس اضافه میشود که تا پایان سال این رقم به 11 هزار کلاس درس خواهد رسید.
**خداحافظی با 50 هزار بخاری نفتی دیگر تا مهر
وی با انتقاد از اینکه در طرح مسکن مهر نوعا مدرسه تعبیه نشده است، عنوان کرد: ساماندهی نیروهای انسانی از مسایل مهمی است که وزارت خانه مبادرت به انجام آن میکند؛ امسال استانداردسازی سیستمهای گرمایشی مدارس را پیش گرفتیم و تا مهر ماه با 50 هزار بخاری نفتی دیگر در مدارس خداحافظی میکنیم.
وی تصریح کرد: امسال 10 هزار دانشجو جذب دانشگاه فرهنگیان خواهند شد.
فانی در پایان در خصوص موفقترین عضو کابینه دولت یازدهم، گفت: جناب آقای ظریف جزو بهترینها هستند؛ آقای طیب نیا نیز به نظر من بسیار موفق هستند./آ