به روایت آمار؛

بودجه عمرانی، قربانی ناکامی برجام شد/ در اوج تحریم‌ پرداخت‌های عمرانی ۸ برابر دوران فعلی بود

بصیر، بر اساس آمار اعلامی بانک مرکزی، در سه‌ماهه اول امسال فقط ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص داده شده که رقم بسیار ناچیزی محسوب می‌شود.

این در حالی است که در سه‌ماهه اول امسال دولت نزدیک به ۳۷ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری خرج کرده است. به عبارتی دولت یازدهم در فصل بهار امسال بودجه‌ای که صرف هزینه‌های جاری کرده بیش از ۲۶۰ بار بیشتر از بودجه تخصیص برای طرح‌های عمرانی بوده است.
در قانون بودجه امسال، ۵۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش عمرانی، در نظر گرفته شده بود که از همان ابتدا برای کارشناسان مشخص بود که این رقم محقق نخواهد شد.
سقوط شدید تخصیص بودجه عمرانی در بهار امسال در حالی رخ داده که دولت مدعی است با اجرای برجام، عمده تحریم‌ها رفع شده و مشکلات ارزی کشور کاهش یافته است. بنابراین در صورت صحت ادعاها درباره رفع تحریم‌ها، انتظار می‌رفت منابع در اختیار دولت آنقدر افزایش یابد که سهم قابل توجهی به بخش عمرانی برسد.
اما برخلاف ادعاهای دولتی‌ها، آمار و ارقام بانک مرکزی نشان می‌دهد دست دولت یازدهم از لحاظ منابع درآمدی همچنان بسته است و پولی نیست که صرف کارهای عمرانی کشور شود.
وضعیت بودجه عمرانی به خوبی نشان می‌دهد که برجام دستاورد پولی برای دولت یازدهم نداشته است. احتمالا به همین خاطر است که اخیرا مسئولان ارشد دولتی، بیشتر به دستاوردهایی چون عزت آوردن برجام استناد می‌کنند تا فواید اقتصادی.
در بهار سال ۱۳۹۲ که دولت دهم بر سر کار بود و تحریم‌ها در اوج بود، بودجه عمرانی تخصیص داده شده ۱۲۲۵ میلیارد تومان بود.
بودجه عمرانی، قربانی ناکامی برجام شد

این آمار بیانگر آن است که در دوران دولت دهم که به ادعای مسئولان دولت فعلی، تحریم‌ها در اوج خود قرار داشت، تخصیص بودجه عمرانی ۸ برابر دوران دولت فعلی و در شرایطی است که ادعا می‌شود با اجرای برجام، همه تحریم‌ها لغو شده و اگر دستاوردهای برجام اعلام شود، منتقدان شرمنده می‌شوند.

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا