“پاترول‌کرفت‌های” سپاه پاسداران آماده پاسخ به “امپریالیسم” + تصاویر

بصیر، مقامات کاخ سفید مدعی هستند که آمریکا در منطقه غرب آسیا ، شرق اروپا و شبه جزیره کره با ۳ چالش بزرگ مواجه است. آمریکا همچون سابق از منظر برخی یک قدرت بزرگ نظامی به حساب نمی آید چرا که ارتش ایران در منطقه غرب آسیا توانسته توانمندی خود را نشان دهد و ارتش روسیه هم در شرق اروپا ابتکار عمل را به دست دارد و در شبه جزیره کره هم “پیونگ یانگ” آمریکا را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.

***چالش‌های “واشنگتن-مسکو”

دو کشور اختلاف نظرهای مختلفی در عرصه سیاست خارجی با یکدیگر دارند. یکی از اختلاف نظرهای جدی دو کشور بر سر مسئله اوکراین است. کاخ سفید به صورت افراطی از کودتای مخملی در این کشور شرق اروپایی حمایت می کند؛ اما مسکو اعتقاد به حضور دولت قانونی “کیف ” دارد. نکته حائز اهمیت در این زمینه وجود اختلافات عمیق بر سر موضوع “کریمه” است. پس از همه پرسی که در سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار شد، شبه جزیره کریمه به روسیه ملحق شد و این موضوع ناخرسندی “واشنگتن” را در پی داشت. البته بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این منطقه بالقوه آماده یک جنگ جدید است.

اما ارتش روسیه در یک ماه اخیر دو رزمایش بزرگ را برگزار کرده که در یکی از آن ها صدها موشک “توپول-ام” برای مقابله احتمالی با پیمان آتلانتیک شمالی روی لانچر فرستاده شد. همچنین اخیرا هم یک رزمایش زمینی از سوی ارتش روسیه انجام شده است.

 

ترس آمریکا از جنگ با مثلث

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستور اجرای این رزمایش نظامی زمینی و دریایی را در دریای سیاه و دریای کاسپین صادر کرد.  این رزمایش در بخش‌های جنوبی، غربی و مرکزی روسیه برگزار شده و ادوات زمینی و زرهی نیز در این رزمایش شرکت کردند.

در حقیقت برگزاری رزمایش‌های مختلف ارتش روسیه برای مقابله با اقدامات آمریکا در شبه جزیره کریمه بوده است. همچنین حضور نظامی ارتش ایالات متحده در استونی، رومانی، لهستان ، جمهوری چک نیز مایه نگرانی مسکو است.

اگر ارتش آمریکا و روسیه در منطقه شرق اروپا  درگیر شوند ، یک تراژدی برای ارتش ایالات متحده در منطقه شرق اروپا رخ خواهد داد و روس ها می توانند با موشک های “یارس” و “سرمت” آمریکا را هدف قرار دهد، کارشناسان معتقدند این موشک ها می تواند خسارت جدی به زیرساختهای “واشنگتن” وارد آورد.

ترس آمریکا از جنگ با مثلث

ترس آمریکا از جنگ با مثلث

**چالش های “واشنگتن-پیونگ یانگ”

درگیری های لفظی آمریکا و کره شمالی (در موضوعاتی همچون برنامه هسته ای و موشکی “پیونگ یانگ”) در سال های اخیر به موضوعی متداول تبدیل شده است.  آمریکا تلاش کرده تا با تحریم های فلج کننده در مقابل کره شمالی باایستد و در مقابل “کیم جونگ اون” معتقد است که باید در مقابل امپریالیسم ایستاد. تحرکات نظامی کره شمالی به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و این کشور می تواند در هر زمان که لازم است موشک های قاره پیمای خود را روی لانچر بفرستد.

در چند سال اخیر تحریم ها، جدای از آن که نتوانسته کره شمالی را نابود کند؛ بلکه باعث شده تا “پیونگ یانگ” در برنامه اتمی و موشکی خود پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشد.

کره شمالی هفته گذشته موشکی از نوع SLBM را به سمت ژاپن شلیک کرد که مسیری ۵۰۰ کیلومتری را پشت سر گذاشت. این طولانی‌ترین مسافت پرواز است که از این نوع موشک به ثبت رسیده است. “کیم جونگ اون،” رهبر کره شمالی، نیز این آزمایش موشکی را بزرگترین موفقیت کشورش دانسته بود. منابع نظامی گزارش می دهند که “پیونگ‌یانک” توان کافی برای شلیک موشک با کلاهک‌های هسته‌ای را به هر هدفی که مایل باشد در گوشه و کنار جهان داراست.

ترس آمریکا از جنگ با مثلث

البته مقامات “سئول” به شدت از تحرکات نظامی “پیونگ یانگ” عصبانی هستند. سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی از مقامات کره شمالی خواست دست از توهین به “پارک گونه-هه،” رئیس جمهور کره جنوبی، برداشته و اقدامات تنش‌آفرین خود را در منطقه متوقف کنند.

**چالش های “تهران-واشنگتن”

تهران و واشنگتن در حوزه های مختلفی در منطقه غرب آسیا با یکدیگر مشکل دارند. یکی از چالش های اساسی دو کشور بر سر موضوع حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در آب های خلیج فارس است. در حقیقت قایق های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارها به نیروهای بیگانه تذکر داده اند که در منطقه خلیج فارس قوانین بین المللی را رعایت کنند و همین موضوع باعث تقابل لفظی ناوهای هواپیمابر و ناوشکن های آمریکایی با قایق های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وبگاه آمریکایی “استارز اند استرایپس” در تحلیلی مدعی شد کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس با اقدام تحریک آمیز بیشتری از سوی کشتی‌های ایرانی همزمان با تلاش تندروهای این کشور برای تحکیم مواضع داخلی برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری مواجه می‌شوند. برخی تحلیلگران با جمع‌بندی رخدادهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، آن‌را تمرین شیوه هجوم انبوه قایق‌های تندروی ایران  برای حملات موثرتر و سنگین‌تر به کشتی‌های جنگی آمریکایی عنوان داشتند. از سویی آخرین حادثه رخ داده، نشان می‌دهد تنش بین ایران و آمریکا با وجود توافق بین‌المللی و رفع تحریم‌های فلج کننده همچنان در درجه بالایی قرار دارد.

“استیفین برین” و “شوشانا برین” تحلیلگران امور دفاعی غرب آسیا ادعا می کنند که آخرین حادثه رخ داده در خلیج فارس در واقع تمرین‌های جدید حمله دسته جمعی قایق‌های تندرو برای برخورد با کشتی‌های جنگی آمریکا است.

ترس آمریکا از جنگ با مثلث

این دو در تحلیل خود مدعی شدند که ایران اخیرا بعد دیگری را به حمله با قایق‌های تندرو افزوده‌ و از قایق‌های کنترل از راه دوری که روی آن “یا مهدی” نوشته و قادر به شلیک راکت است، استفاده می‌کند.

در حقیقت کاخ سفید یک هراس گسترده از جنگ مستقیم با مثلث “پیونگ یانگ- مسکو-تهران” دارد.  فوربز در این زمینه می گوید: هیچ مسئله ای به اندازه ترس بر ذهن انسان ها تاثیر نمی گذارد. آنچه اکنون در اذهان مقامات ارتش آمریکا می گذرد بیم از وقوع جنگی بزرگ در ۵ سال آینده است. آنها مطمئن هستند تا چند سال آینده درگیر جنگ سوریه خواهند بود و وقوع جنگی احتمالی با روسیه در کریمه، با ایران در خلیج فارس و یا با کره شمالی در شرق آسیا موجب بروز نگرانی هایی میان سران ارتش آمریکا شده است. احتمال وقوع هر سه جنگ با هم نیز وجود دارد. مقامات ارشد ارتش از ابراز نگرانی های خود به طور علنی اجتناب می کنند. آنها نمی خواهند نقاط ضعف آمریکا را آشکارا بیان کنند. در این میان، تحرکات کره شمالی نیز غیرقابل پیش بینی است و هر لحظه امکان دارد آتش جنگ با کره شمالی شعله ور شود.

این نشریه مدعی شد: “واشنگتن” به دنبال آغاز یک جنگ جدید نیست؛ اما رفتار روسیه، ایران و کره شمالی شاید آمریکا را وادار کند وارد یک جنگ بزرگ با هر یک از این سه کشور شود. آمریکا به طور حتم با پیشروی روسیه در اروپا و ایران در خاورمیانه و همچنین تعرض کره شمالی به کره جنوبی مخالفت خواهد کرد. آنچه مقامات ارتش آمریکا را نگران می کند این است که آنها به اندازه کافی برای جنگ در هر یک از این سه جبهه آماده نیستند. اگر هر کدام از این جنگ ها به طور همزمان آغاز شود، قطعا آمریکا با معضلی جدی مواجه خواهد شد.

میزان سرمایه گذاری ارتش آمریکا در جنگ های زمینی کاهش یافته است. کل بودجه ارتش برای توسعه و ساخت تجهیزات جدید، از تانک گرفته تا موشک و بالگرد، به شدت کاهش یافته است. سطح هزینه ها نیز به طور قابل توجهی پایین است. ارتش در سال گذشته مبالغ کمتری را صرف خرید وسایل نقلیه و دستگاه های ردیابی کرده است. بودجه مهمات ارتش آمریکا حدود ۱٫۵ میلیارد دلار است که تنها کمی بیشتر از هزینه ای است که آمریکایی ها برای مراسم آتش بازی سالانه خود صرف می کنند.

دو برابر کردن بودجه مهمات می تواند به مقامات ارتش در برنامه ریزی برای مواجهه با خطراتی که آمریکا را تهدید می کند، کمک کند. همچنین تقویت پدافند عامل و غیرعامل باید در اولویت قرار گیرد. ظرفیت ها و قابلیت های نیروها و تجهیزات میدانی نیز باید با سرعت بیشتری افزایش یابد. به عنوان مثال، نفربرهای زره پوش «استریکر» که در اروپا مستقر هستند، باید به سلاح های قدرتمندتری مجهز شوند؛ اما در حال حاضر بودجه زیادی برای تقویت ظرفیت ها در اختیار ارتش آمریکا نیست. در واقع ارتش آمریکا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر مشغول نبرد با نیروهایی بوده است که توان نظامی پیشرفته ای نداشتند؛ اما اکنون با وجود احتمال جنگ با قدرت هایی همچون روسیه و ایران، ارتش آمریکا باید بودجه بیشتری از کنگره درخواست کند و نواقص موجود در بخش های مختلف را به سرعت از بین ببرد و زیرساخت های نظامی خود را به شدت تقویت کند.

گزارش از محمد زرچینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا