اولین مصاحبه سوشا مکانی بعد از ترک ایران

بصیر،سوشا مکانی دروازه‌بان فصل گذشته پرسپولیس سرانجام پس از حواشی فراوانی که داشت این تیم را به مقصد تیم میوندالن نروژ ترک کرد. این بازیکن در فصل جدید توانسته بازی‌های خوبی را از خود در این تیم نروژی به نمایش بگذارد و هواداران این تیم به او لقب اختاپوس ایرانی میوندالن  داده‌اند.

 
وب‌سایت “گل‌بزن” مصاحبه‌ای با بازیکن فصل گذشته پرسپولیس انجام داده که توجه شما را به آن جلب می‌کنیم.

 

علی دایی گفت که هر کس بهتر باشد در ترکیب قرار می‌گیرد
زمانی که با فولاد قهرمان شدم پیشنهادهای خوبی داشتم و برای اینکه بتوانم به آرزوهای خودم برسم به پرسپولیس آمدم خیلی وقت بود که منتشر همچنین فرصتی بودم تا ادامه فوتبال و آینده‌ام را در بزرگترین تیم فوتبال آسیا رقم بزنم. نیلسون دروازه‌بان خوبی بود ولی من با علی دایی صحبت‌های خود را انجام داده بودم و علی دایی به من گفته بود که من برای ترکیب اصلی بهترین فرد را انتخاب می‌کنم و اگر بتوانی مثمرثمر باشی تو بازی می‌کنی و اگر نتوانی جایت را از دست می‌دهی.

 
هم‌چنان هوادار سرسخت پرسپولیس هستم
من شخصا ترسی از رقابت ندارم و حاضرم با بزرگترین دروازه‌بان‌ها رقابت کنم. به هر حال یا حق‌ات را می‌گیری یا نمی‌گیری. من قبل از پیوستن به پرسپولیس هوادار این تیم بودم و حالا هم که از این تیم جدا شده‌ام هوادار سر سخت این تیم هستم و نتایج و بازی‌های تیم را دنبال می‌کنم. به خاطر پرسپولیس هوادار این تیم هستم و برایم فرقی نمی‌کند که چه کسی بازی می‌کند. مربی و بازیکن در این تیم در رفت و آمد هستند و تنها چیزی که می‌ماند اسم بزرگ پرسپولیس است که در آسیا تک است.

 
وقتی دیدم شرایط بهتری دارم تصمیم گرفتم به نروژ بروم
من پرسپولیس را ترک نکردم، قرارداد دو ساله‌ای با این تیم داشتم که به پایان رسیده بود. مربیگری چیز سلیقه‌ای است. سرمربی یک تیم می‌تواند از کاسیاس خوش‌اش بیاید یا بدش بیاید  و اگر از نویر خوش‌ات بیاید دلیل بر بد بودن کاسیاس نیست. به نظر من مربیگری یک چیز سلیقه‌ای است و وقتی من دیدم می‌توانم شرایط بهتری را در جای دیگری داشته باشم تصمیم به ترک تیم گرفتم و این دلیل بر خوب بودن یا بد بودن تیم قبلی نمی‌شود. البته مسائل زیادی در این موضوع درگیر هستند که چرا می‌توان در یک تیم موفق شد و در یک تیم نمی‌توان؟

 

 

 
در پرسپولیس هم روزهای خوب داشتم و هم روزهای بد
در این مدت که در پرسپولیس بودم هم روزهای خوب داشتم و هم روزهای بد. روزی هم که از پرسپولیس جدا شدم دوم جدول بودیم. این دوم شدن تلاش تمام بچه‌ها و کادرفنی بود که توانستیم تیمی را که در هفته‌های اول در قعر جدول بود را به یک مدعی تبدیل کنیم و در روز آخر فقط با تفاضل گل کم آوردیم. این دوم شدن کمتر از قهرمانی نبود. اگر از هواداران پرسپولیس در هفته‌های اول می‌پرسید که این تیم مدعی قهرمانی می‌شود هیچ باورش نمی‌شد.

 

وی ادامه داد: در سال گذشته بازی‌های زیبایی ارائه دادیم بعضی روزها خوب بودیم و بعضی اوقات هم بد. بعضی وقت‌ها گل خوردیم و برخی اوقات توپ‌هایمان را گل نکردیم.  تیمی داشتیم که ۲۲ هفته نباختیم و این حاصل یک کار تیمی بود.
پرسپولیس سقف آرزوهای من در ایران بود
از باشگاه‌های ایرانی پیشنهادهای زیادی داشتم. من به عنوان بازیکن تصمیم خودم را می‌گیرم و برایم فرقی نمی‌کند که یک بازیکن دیگر چه تصمیمی برای زندگی ورزشی خود می‌گیرد. پرسپولیس سقف ارزوهای یک بازیکن در ایران است و من به چیزهایی که در ایران می‌خواستم رسیدم. البته باشگاه‌های بزرگ در ایران بی‌احترامی نمی‌کنم ولی پرسپولیس سقف آرزوهای من در ایران بود.

 
اگر به تیم دیگری در ایران می‌رفتم پسرفت محسوب می‌شد
من دو سال دروازه‌بان شماره یک این تیم بودم و اگر می‌خواستم در ایران و تیمی به جز پرسپولیس بمانم به نظر پسرفت می‌کردم من باید یا در پرسپولیس می‌ماندم یا لژیونر می‌شدم و اگر به باشگاه دیگر ی می‌رفتم برایم پسرفت محسوب می‌شد. وقتی با هواداران میلیونی پرسپولیس روبه‌رو هستید اگر بخواهید در ایران در تیم دیگری بازی کنید از نظر روحی هم به هم می‌ریزی. من تصمیم خودم را در میانه نیم فصل دوم گرفتم چون به هرحال مربیگری سلیقه‌ای است و سرمربی رئال مادرید هم دوست نداشت که کاسیاس در ترکیبش قرار بگیرد و این برای هر بازیکنی ممکن است اتفاق بیفتد.

 

 

در نروژ هم پرسپولیس را نمی شناسند
درست است که میوندالتن زیاد شناخته شده نیست و خیلی از باشگاه‌ها را هواداران نمی‌شناسند اگر بخواهیم بگوییم پرسپولیس را هم اینجا نمی‌شناسند. شما از فوتبال ایران به هیچ عنوان نمی‌توانید به رئال مادرید برسید هر کسی هم که ادعا می‌کند که می‌تواند این کار را انجام دهد، نمی‌شود و این موضوع قابل اجرا نیست. من به کشوری آمده‌ام که بازیکنان زیادی از این کشور به لیگ‌های معتبر رسیده‌اند.

 
نروژ برای من سکوی پرتاب است/ از انتخابم راضی هستم
دروازه‌بان تیم‌ملی عمان که در لیگ‌برتر انگلیس هم بازی کرده فوتبال خود را از نروژ شروع کرده بود. اینجا یک سکوی پرتاب است و نمی‌توان از فوتبال ایران به لیگ‌های اروپایی رسید. سردار آزمون هم با گلزنی در یک تیم روسیه شروع کرد و علیرضا جهانبخش هم پله پله و از نایمخن هلند فوتبال خود را شروع کرد. لیگ نروژ یک لیگ کاملا حساب شده و منظم را دنبال می‌کند. کشورهای اسکاندیناوی و نروژ شرایط متفاوتی با کشورهای اروپایی دارند و نظم خاصی در برنامه‌هایشان وجود دارد. در مجموع خیلی راضی هستم که این انتخاب را داشتم و توانستم پیراهن شماره یک را بگیرم و اینکه روی نیمکت هم قرار نگرفتم یک پیشرفت به حساب می‌آید و در آینده هم به این پیشرفت خود ادامه خواهم داد.

 
اینجا شرایط پیشرفت برایم مهیاتر است
بعضی وقت‌ها یک سوالی وجود دارد که علم بهتر است یا ثروت ولی می‌توان هر دو را هم داشت. اینجا از ایران پول کمتری می‌گیری ولی شرایط پیشرفت از ایران مهیاتر است. در ایران سقف آرزوها استقلال و پرسپولیس است ولی در اروپا شاید پول کمتری بگیری ولی شرایط بهتری برای پیشرفت می‌کنی. در اروپا می‌توانی با تلاش و کوشش به تیم بزرگتر راه پیدا کنی و ۱۰ برابر پولی را بگیری که الان می‌گیری. من نمی‌دانم که نظر بازیکنان ایرانی چیست ولی اولویتم پیشرفت در زندگی ورزشی است و شخصا بین پول و پیشرفت، پیشرفت را انتخاب می‌کنم.

 

 

 

احترام متقابل در ایران رو به نابودی است
کل کشور نروژ ۵ میلیون نفر است و نمی‌توانید نروژ را با جمعیت ۹۰ میلیونی مقایسه کنید. اینجا آدم‌ها و شهرها کمتر هستند ولی موردی که وجود دارد این است که ارتباط متقابل خیلی خوب است و فکر می‌کنم این موضوع در ایران روبه نابودی است. چیزی که در اینجا دیدم احترام متقابل هوادار با بازیکن است که در ایران ندیدم. در پایان بازی حتی اگر تیمی ببازد هواداران را در برد و باخت پشت خودت حس می‌کنی. اینجا هوادار همیشه کنارت است و فقط تو را به خاطر برد نمی‌خواهد. این چیزی است که در ایران کمرنگ‌تر شده، در اینجا همه با هم می‌بازیم و همه با هم می‌بریم و این موضوع جا افتاده است و در ایران کمتر دیده می‌شود.

 
دروازه‌بانان ایرانی به لطف مربیان با دانش فقر تکنیکی ندارند
باید قبول کنیم که مربیان دروازه‌بانی خوبی در ایران آمده‌اند. این باعث می‌شود که دروازه‌بان‌های ایران فقر تکنیکی نداشته باشند. من شخصا با آقای پانادیچ، غلام‌پور و سلطانی در پرسپولیس و آقای سجادی در فولاد کار کرده‌ام و من را از لحاظ تکنیکی و شرایط فنی در سطحی قرار دادند که وقتی به اینجا وارد شدم، مشکلی نداشتم. در گذشته بیشتر دروازه‌بان‌های ایرانی فقر تکنیکی داشتند و اگر به اینجا بیایی و کارت را اشتباه انجام دهی از تو می‌پرسند که این‌ها را از کجا یاد گرفتی ولی خوشبختانه این اتفاق برای من نیفتاد و من خیلی زود در ترکیب جا افتادم.
وی ادامه داد: آقای تابارز و افرادی که در تیم‌های ایرانی کار می‌کنند، شرایط خوبی را برای دروازه‌بان‌های ایرانی به وجود آورده‌اند و این افراد باعث رشد تکنیکی همه دروازه‌بان‌های ایرانی شده‌اند.
به تیم ملی برمی‌گردم
من چندبار فقط در اردوی تیم‌ملی نبوده‌ام و همیشه در اردوها حضور داشتم. در زمان کی‌روش اکثر اردوهای مهم را بودم و در مقدماتی جام‌جهانی فقط دو مسابقه را از دست دادم حتی مسافر جام‌جهانی هم بودم و به خاطر محرومیتی که در بازی با نیجریه داشتم به این مسابقات نرفتم. سال گذشته به خاطر شرایط ویژه‌ای که برای به وجود آمد و مقصر هم خودم بودم در مسابقات جام‌جهانی روسیه هم از فدراسیون نامه داشتم و مدارکم در باشگاه موجود است و نمی دانم چرا برای این اردو دعوت نشدم. اینکه در حال حاضر فقط و فقط وظیفه‌ام را انجام می‌دهم و آن هم تمرین کردن و انجام بازی‌های خوب است. از خودم راضی هستم و با این روند به تیم‌ملی برمی‌گردم.

 

 

 

۷ بازی دیگر با تیم میوندالن قرارداد دارم
نوع قرارداد من زیاد مهم نیست، اینجا سکوی پرتاب من است، چند پیشنهاد خوب دارم که باشگاه با من در میان گذاشته است. از قراردادی که با باشگاه دارم ۷ بازی دیگر باقی مانده و اگر بتوانیم به لیگ‌برتر صعود کنیم باشگاه هم دوست دارد من پیشرفت کنم و هم به تیم بزرگتری برسم. البته تیم میوندالن فقط یک فصل است که در دسته پایین‌تر حضور دارد و برای فصل آینده دو تیم به صورت مستقیم و یک تیم در پلی‌آف به لیگ‌برتر می‌رسد.

 
ممنون طرفدارانم هستم
تشکر می‌کنم از تمام کسانی که حامی من در روزهای سخت بوده‌اند و من را در روزهای سخت تنها نگذاشتند و برای موفقیتم دعا کردند تا در زندگی شخصی و ورزشی‌ام پیشرفت کنم و من هم متقابلا انرژی‌های مثبت آنها را دریافت کردم و ممنون آنها هستم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا