روایت درآمد 3 میلیونی مدلهای ایرانی
بصیر، غزاله اصلان بیک: این روزها اینقدر شور و شوق جوانها برای این کار زیاد است که خیلی از افراد سودجو بدون درنظرگرفتن استاندارها با دادن وعدههای دروغی و درازای دریافت پول آنها را بهعنوان مدل معرفی میکنند.
مسیحا چند سالی است که کار مدلینگ انجام نمیدهد اما هنوز هم در این صنعت مشغول به کار است. در حال حاضر او یک عکاس است. کاری که رابطه نزدیکی با مدلینگ دارد بهطوریکه خیلی از عکاسها افراد را به این حرفه وارد میکنند اما قصه مسیحا متفاوت بوده است.
پیش از ورود به دانشگاه شور و شوق این را داشت که یک مدل شود. تصمیم خود را گرفته بود و دنبال علاقهاش به چند شرکت تبلیغاتی مراجعه کرد تا از او تست مدلینگ بگیرند. سالها پیش تبوتاب مدلینگ به این شکل نبود و هرکسی سراغ این کار نمیآمد. اما مسیحا استایل و ویژگیهای این کار را دارا بود.
مسیحا نزدیک ۱۰ سال پیش مدلینگ را شروع کرد. او در مورد اینکه چگونه وارد این حرفه شد میگوید: «سال ۸۶ تازه بحث مدلینگ وارد ایران شده بود و بهعنوان یک حرفه و صنعت به آن نگاه میشد. من هم خیلی علاقهمند شده بودم که این کار را دنبال کنم.
معیارهای انتخاب مدلها میتواند برای هر تبلیغ متفاوت باشد اما یک سری ویژگیهای هست که درواقع استاندارد است و باید رعایت شود. مسیحا در مورد معیارهای انتخاب یک مدل میگوید: «معیارهای انتخاب مدل برای آقایان قد بالای ۱۸۵ سانتیمتر، تناسب بدنی خوب مخصوصاً بدن عضلانی یا فیتنس، صورت عملنکرده و طبیعی است و بهغیراز این موارد تست نیز گرفته میشود که ببینند فرد توانایی و مهارت این کار را دارد بهنوعی مثل تست بازیگری که انجام میدهند.»
۳ میلیون تومان دستمزد برای یک روز
در مورد دستمزدهای یک مدل رقمهای زیادی شنیده میشود شاید همین رقمها هم هست که خیلیها را به این سمتوسو میکشاند مسیحا در مورد دستمزد یک مدل میگوید: «من آن زمان که کار مدلینگ میکردم روزی ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان دستمزد میگرفتم. البته الآن مدلهای مرد که حرفه ای و شناختهشده هستند بالای ۳ میلیون تومان نیز میگیرند اما یک نکته که در مورد این رقمها باید به آن توجه شود اینکه مدل ماندن هزینه دارد و اگر بخواهد بهصورت حرفه ایی کار کند خیلی باید خرج کند. مثلاً مرتب باید ورزش کند، تغذیه و رژیم مناسب داشته باشد.
مدلینگ به دانش تبلیغات وابسته است
مسیحا بهعنوان کسی که عکاسی مدلینگ انجام میدهد و سالها پیش تجربه مدل بودن را نیز داشته است. احاطه بیشتری به این حرفه دارد. او در مورد آینده حرفه مدلینگ در ایران میگوید: «مدلینگ اگر در راستای درست و حرفه ای پیش برود خیلی جای پیشرفت دارد. البته نباید فراموش کنیم که اساس مدلینگ تبلیغات است. مدل برای اینکه یک کالا را تبلیغ کند به کار گرفته میشود. بنابراین باید دانش تبلیغات بیشتر شود تا این حرفه هم پیشرفت کند.
در حال حاضر هم یک سری مراکز هستند که در زمینه مدلینگ تبلیغات میکنند حالا من در مورد اینکه چقدر کار آنها درست و اصولی است اطلاعی ندارم اما میدانم که جوانها آگاهتر شده اند. به هر حال تا معیارها و استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم و باید بیشتر به صورت حرفه ای کار کرد. همینطور آموزشهای بیشتری لازم است تا دید افراد به این کار باز شود و اطلاعات درستی به دست بیاورند. الان که در حوزه عکاسی مدلینگ فعال هستم جوانهای با استعدادی میبینم و میدانم که مدلینگ رو به رشد است اما باید دقیقتر و آگاهتر روی آن کار شود.»