وقوع زلزله ۵ ریشتریِ مصنوعی در کره‌ شمالی!/کره شمالی بمب اتم آزمایش کرد

بصیر، صبح امروز جمعه زمین لرزه‌ای مصنوعی به قدرت ۵.۳ درجه در نزدیکی یک محل آزمایش‌های اتمی کره شمالی ثبت شد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای که خبرگزاری یونهاپ منتشر کرد گفت:‌ “براساس ارزیابی ما کره شمالی بزرگترین آزمایش اتمی خود را انجام داده است.”

براساس این بیانیه بازدهی انفجار ۱۰ کیلوتن تخمین زده می‌شود که تقریبا دو برابر آزمایش ماه ژانویه کره شمالی است. کره شمالی در آن زمان گفته بود که با موفقیت یک بمب اتمی هیدروژنی را آزمایش کرده است؛ ادعایی که خیلی از تحلیلگران زیر سوال بردند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی پیشتر از وقوع یک “زلزله مصنوعی” خبر داد.

لرزش نزدیک نقطه‌ای به نام پانگی-ری ثبت شد که قبلا محل انجام آزمایش اتمی بوده است. سازمان زمین شناسی آمریکا گفت که لرزش در این ناحیه ردیابی شد، و ناشی از انفجار بوده است.

کره شمالی هنوز رسما انجام آزمایش اتمی تازه ای را تایید نکرده است.سازمان هواشناسی ژاپن گفتند که این یک زمین لرزه طبیعی نبود.

تصاویر اخیر ماهواره‌ای و اطلاعاتی حاکی از افزایش فعالیت در سایت پانگی-ری است، جایی که کره شمالی در ماه ژانویه چهارمین آزمایش اتمی خود را انجام داد.

این کشور براساس تحریم های سازمان ملل از انجام آزمایش های اتمی یا فناوری موشکی منع شده است اما در ماه های گذشته یک رشته پرتاب های موشکی انجام داده و دشمنانش را به حمله اتمی تهدید کرده است.

جمعه روز ملی کره شمالی است که در آن تاسیس این کشور جشن گرفته می شود.

کره شمالی از این رویدادها به عنوان فرصتی برای نمایش قدرت نظامی خود استفاده می کند.

تازه ترین آزمایش اتمی در ماه ژانویه ظاهرا با انفجار یک بمب هیدروژنی همراه بود اما آن ادعا مستقلا تایید نشده است.

کره شمالی و سلاح های اتمی

اکتبر ۲۰۰۲: این کشور برای اولین بار به وجود یک برنامه مخفیانه اتمی اذعان کرد.

اکتبر ۲۰۰۶: اولین مورد از سه انفجار اتمی زیرزمینی اعلام شد، که در محلی به نام پانگی-ری بود.

مه ۲۰۰۹:‌ یک ماه پس از ترک مذاکرات بین المللی در ارتباط با برنامه اتمی، کره شمالی دومین آزمایش اتمی زیرزمینی اش را اعلام کرد.

فوریه ۲۰۱۳: یک آزمایش سوم اتمی با استفاده از آنچه رسانه های این کشور “یک وسیله مینیاتوری و سبک تر اتمی” توصیف کردند انجام شد.

مه ۲۰۱۵: پیونگ یانگ مدعی پرتاب آزمایشی موشکی از یک زیردریایی شد، موشک هایی که ردیابی آنها دشوارتر از موشک های زمینی است.

به گزارش بی.بی.سی در پی فعالیتهای اخیر کره شمالی تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور به طور قابل توجهی افزایش یافت اما تاثیر محسوسی بر عزم این کشور برای بدل شدن به یک قدرت اتمی نداشته است.

پکن که نزدیک‌ترین متحد کره شمالی است مکررا به آزمایش‌های اتمی این کشور اعتراض کرده اما نمی‌خواهد کاری کند که باعث بی ثباتی همسایه‌اش شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا