مجله پلتیکو:

اعتراف عربستان به تامین مالی تروریسم جهانی

بصیر، یکی از مسئولین آمریکایی می گوید: در سفر اخیرم به عربستان، در هنگام استقبال با اعترافی شگفت انگیز روبرو شدم ، هنگامی که با سعودی ها مسئله ی تامین مالی اسلام گراهای افراطی مطرح شد .

برخلاف گذشته که تنها به انکار می رسیدیم . ولی اینبار، در جلسات که با ملک سلمان ولی عهد شاهزاده نایف ونائب ولی عهد شاهزاده محمد بن سلمان و تعدادی ازوزراء، یکی از مسئولین ارشدعربستان، به من گفت : “ما شما را گمراه کردیم”.

او توضیح داد : حمایت از افراطی ها در دهه ی ۶۰ شروع شد، زمانی که که ما با ایدیولوژی سیاسی سوسیالیستی جمال عبدالناصر مقابله کردیم، و در این راه موفق شدیم که فکر اورا مهار کنیم.

واز همین روش بعنوان وسیله ی درمواجهه با شوروی سابق استفاده کردیم، که در اغلب اوقات ایالات متحده با ما همکاری می کرد، و پس از آن همین ابزار را علیه جنبش های شیعی مورد حمایت ایران ، در رقابت ژئو سیاسی میان دو کشور بکار برده ایم .

سعودی ها درادامه گفتند :ولی پس از مدتی ، حمایت عربستان از افراطی گری باعث شده تا مشکلات آن دامنگیر خودشان شود و علیه خودشان کمانه کند و بشکلی فزاینده تهدیدی خطرناک برای عربستان وغرب بشمار آید.  “ ما اعترافی برای ۱۱/۹ (حادثه ی سپتامبر) نداریم، چون می ترسیم ازحمایت ما دست بردارید و ما را تنها بگذارید و با ما مانند دشمن رفتار کنید”، و به همین خاطر،دراین رابطه در “ حالت انکار مانده ایم”.

این مسئول آمریکا در ادامه می گوید: سعودها با فکر فعلی شان ، افراطی گری  اسلامی و ایران را دو تهدید اصلی برای خودشان می دانند گرچه هنوز هم از گروههای تروریستی مانند جبهه النصره در سوریه بشدت حمایت می کنند.

مسئول عربستانی در خصوص تهدید حاصله از ایران می گوید: یادم می آید که ملک سلمان از من خواست که این پیام را به جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۶ ببرم ، و نیاز به  قطع “سر مار” و حمله آمریکا به ایران و سرنگونی نظام آن کشور را مطالبه کردم”چون رهبران جدید آن مانند رهبران پیشنش عمل می کنند…

و این مقام آمریکائی در پایان گزارش خود می افزاید: اکنون نتیجه حاصله  ثانویه تحولات عربستان  برای تمرکز بر ایران وداعش باگرایش ریاض بسمت اسرائیل تکامل یافته است و سعودی ها بشکلی مستقیم گفتند: که دیگر اسرائیل را دشمن خود نمی دانند، آنها این عبارت را بمنظور خلق توازن قدرت در مقابل  ایران در دستور کار عملی دارند….

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا