سراب استخدام و اظهارات متناقض دولتمردان/

سخنگوی دولت: امسال ۳۵هزار نفر به استخدام دولت در می آیند/وزیر کشور: استخدام دولتی نداریم/ پیشبرد اهداف انتخاباتی با وعده استخدام

بصیر، در سال های اخیر شاهد بیشتر شدن روز افزون بیکاری در کشور هستیم به نحوی که آمار رسمی بیکاری، چهار میلیون نفر است ولی عده ای از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند بیش از هفت میلیون جوان ایرانی بیکار هستند.

تبلیغ الگوهای غلط اشتغال و ترغیب اکثریت جامعه برای رفتن به دانشگاه و ترسیم اشتغال فانتزی و نه واقعی برای جوانان از علل اصلی بیکاری است .

شاید اگر همتی که مسئولان برای گسترش دانشگاه ها و تبلیغ مردم برای درس خواندن در سطح دانشگاه را برای ایجاد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی و تغییر باور خانواده ها و جوانان می کردند امروز دیگر شاهد خیل عظیم بیکاران تحصیلکرده نبودیم.

کارشناسان اقتصادی می گویند بهترین راه برای رهایی از وضعیت مبهم و پیچیده اشتغال جوانان ایجاد کارگاه های کوچک اقتصادی، دانش بنیان کردن اقتصاد با سرمایه گذاری در علوم پایه ای مانند شیمی، فیزیک، ریاضی ، زیست و.. است.

راه دیگر ایجاد به سرعت اشتغال فاصله از مدرک گرایی بی فایده و بی مصرف و تمرکز بر استعداد افراد به جای مدرک آنان است به شکلی که هر فرد به دنبال استعداد خود رفته و بعد از اینکه مطمئن شد در این رشته خاص استعداد و توانایی دارد به دنبال دروس آکادمیک برای ارتقای علمی و فنی و جایگاهی رشته خود برود.

بسیار دیده شده تحصیلکرده هایی که هیچ توان اجرایی در رشته خود ندارند و به مدد مدرک خود در سمت هایی مشغول شده و جایگاه آن شغل را هم خراب می کنند؛ پزشکانی که طبابت بلد نیستند و  با اشتباهاتشان جان مردم را به خطر می اندازند و مهندسانی که هیچ توان مهندسی ندارند، فیلمنامه نویسانی که قلمشان توانی ندارد و فیلم های میلیاردی بی فایده را می سازند و نمونه های فراوان از این مثال ها.

غرض از نوشت این گزارش گفتن این پروسه های معیوب سیستم آموزشی و اقتصادی نیست، این روزها خبری را از سخنگوی محترم دولت خواندم که گفته بودند امسال ۳۵هزار نفربه استخدام نهادهای دولتی در می آیند ولی در جای دیگر وزیر کشور به صراحت گفته بودند دیگر استخدام دولتی نداریم.

تعجب برانگیز، سخنان سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور است که در یک مصاحبه گفته بودند به ازای هر سه نفر یک نفر استخدام می شود و در جای دیگر تاکید کرده بودند به ازای هر پنج نفر یک نفر به استخدام دولت در می آید.

این اظهارت متناقض مسئولان دولتی نشان از بی برنامگی و فشل بودن دولت در ایجاد اشتغال و همت جهادی برای احیای اقتصاد مقاومتی و دلخوش کردن جوانان به استخدام های سالانه دولتی است.

بر همه کارشناسان و حتی مردم عادی واضح و مبرهم است که طبق برنامه ششم توسعه دولت باید با کوچک سازی و چابک سازی خود عملیات اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کند و  فرماندهی دقیق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هست را اجرایی کند.

متاسفانه این دولت و دولت های قبل در اشتغال زایی و اجرای اقتصاد مقاومتی بی توجه بودند و جوانان را با آرزوی استخدام دولتی سرگرم کردند تا بتوانند اهداف سیاسی و انتخاباتی خود را پیش ببرند.

به قول مردم عادی دیگر این حنای دولت ها رنگی ندارد و جز دلخوش کردن بی فایده و ناامیدی و سرخوردگی جوانان مستعد نتیجه ای در پی ندارد.

پس همتی باید تا با تکیه بر توان بی نظیر  و احیای اقتصاد مقاومتی در کشور و با همت جهادی یکی پس از دیگری مشکلات و غول هایی مانند بیکاری را از بین برد و دست از اعمال عوام فریبانه و به قول عده ای پوپولیستی برای تثبیت جایگاه سیاسی برداشت.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا