“کریمه” اعلام استقلال کرد

به گزارش بصیر به نقل از صدخبر، شبکه تلویزیونی المیادین با اعلام این خبر به جزئیات بیشتر آن اشاره نکرد. 


به گزارش خبرگزاری رویترز، در این حال پارلمان اوکراین هشدار داد اگر همه پرسی شانزدهم مارس در منطقه کریمه لغو نشود، پارلمان این منطقه خودمختار را منحل خواهد کرد.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم روز سه شنبه اعلام کرد: همه پرسی که قرار است شانزدهم مارس درباره پیوستن شبه جزیره کریمه به خاک روسیه برگزار شود، غیرقانونی است.

فابیوس در گفتگو با رادیو بین المللی فرانسه France Inter گفت: همه پرسی شانزدهم مارس غیرقانونی است و پیوستن این منطقه به خاک روسیه نیز غیرقانونی خواهد بود.

وی افزود: اگر روسیه به پیشنهادها برای فرونشاندن بحران در اوکراین پاسخ ندهد، ممکن است همین هفته هدف تحریم ها قرار گیرد.

وزیر خارجه فرانسه گفت : « تنها انتخابات قانونی، انتخابات ریاست جمهوری اوکراین است که قرار است بیست و پنجم ماه مه برگزار شود. همه پرسی شانزدهم مارس هیچ مشروعیتی ندارد.»

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد هم تاکید کرد، برگزاری همه پرسی شانزدهم مارس در شبه جزیره کریمه نقض قانون اساسی اوکراین است.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، مارک لیال گرانت گفت:  ما از موضع نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل که برگزاری همه پرسی در کریمه را  نقض قانون اساسی  کشورش می داند، حمایت می کنیم.قانون اساسی اوکراین در این باره شفاف است و منطقه خودمختار کریمه نمی تواند درخواست این همه پرسی را بدهد.

وزارت خارجه انگلیس امروز سه شنبه با انتشار بیانیه ای از اتباع خود خواست با توجه به بحران اوکراین از سفر به جمهوری خودمختار کریمه خودداری کنند.

وزارت خارجه امریکا هم اعلام کرد: واشنگتن از مسکو می خواهد پیشروی های نظامی خود را در اوکراین متوقف کند.

شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از منابع اوکراینی اعلام کرد روسیه تجهیزات نظامی زیاد شامل موشک اندازهای گراد و چندین فروند بالگرد در شبه جزیره کریمه مستقر کرده است . این منابع از آرایش مجدد نیروهای روسیه در این منطقه خبر دادند .

به گزارش خبرگزاری رویتر، یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین روسیه را به تلاش برای تضعیف نظام امنیتی جهان متهم کرد.

رئیس جمهور موقت اوکراین هم تشکیل گروههای جنگجوی داوطلب و بسیج محدود برای مقابله با هرگونه تجاوز داخلی و خارجی  در این کشور را  پیشنهاد کرد  .

الکساندر تورچینف، در واکنش به تلاش‌های روسیه برای الحاق شبه جزیره کریمه به این کشور، امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد اوکراین یک «گارد ملی» تشکیل می‌دهد.

رویترز در گزارشی دیگر خبر داد، ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور برکنارشده اوکراین هم روز سه شنبه با سخنرانی در شهر روستوف اون دون روسیه  اعلام کرد: انتخابات ریاست جمهوری که قرار است بیست و پنجم ماه مه در اوکراین برگزار شود، کاملاً غیرمشروع و غیرقانونی است.

رئیس جمهور برکنارشده اوکراین اعلام کرد: شبه جزیره کریمه در حال جدا شدن از خاک اوکراین است و مخالفان وی مسبب آن هستند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور برکنار شده اوکراین امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: من رئیس جمهور مشروع اوکراین هستم و به زودی به کی یف باز می گردم.

وی که به روسیه پناه برده است گفت: ‌اوکراین به زودی دوباره روی آرامش را خواهد دید و وحدت خود را باز خواهد یافت.

  یانوکوویچ، به خبرنگاران در شهر روستوف اون دون روسیه، گفت: کمک مالی آمریکا به اوکراین غیرقانونی است و به موجب قوانین آمریکا کمک دولت به « گروههای تبهکار » ممنوع است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا