سبد کالا ربطی به یارانه نقدی ندارد/ فرد فوت شده، خارج از صف بوده

به گزارش بصیر به نقل از فارس، علی ربیعی در بخشی از نشست خبری امروز سخنگوی دولت با خبرنگاران با اشاره به ایجاد بانک جامع اطلاعاتی شهروندان که در برنامه پنج ساله پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: یکی از مشکلات توزیع سبد کالا، نبود بانک جامع اطلاعاتی بود که وزارت تعاون از سه ماه پیش کار ایجاد این بانک اطلاعاتی را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: وزارت تعاون برنامه شناسایی خود را ادامه خواهد داد و سیاست‌های رفاهی دولت همه افراد مشمول را در برخواهد گرفت.

سبد کالا هیچ ربطی به یارانه نقدی ندارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توزیع سبد کالا هیچ ربطی به یارانه نقدی ندارد و توزیع سبد کالا مبتنی بر سیاست حمایت از امنیت غذایی خانوارهای پایین جامعه است و هیچ ارتباطی با موضوع یارانه های نقدی ندارد و آن موضوع مبتنی بر سیاست دیگری است.

وی درباره مشکلات توزیع سبد کالا گفت: در مرحله نخست ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار برای دریافت سبد کالا معرفی شدند و تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سبد کالا دریافت کرده‌اند و اگر فاصله مشمولان دریافت این سبد حداقل به دو سه میلیون نفر برسد از میزان مراجعه و صف‌های طولانی برای دریافت آن کاسته می‌شود.

ربیعی افزود: کارمندان وابسته به قانون کار و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اگر در روزهای آینده این سبد را دریافت کنند و حجم کار سبک شود توزیع سبد کالا میان کارگران نیز آغاز خواهد شد که این از میزان صف‌ها می‌کاهد.

سهم مشمولان دریافت سبد کالا از بین رفتنی نیست

وی یادآور شد: در چند روز آینده تعداد کسانی که سبد کالا را دریافت می‌کنند به پنج شش میلیون نفر می‌رسد و مطالعات برای اجرای ساز و کارهای لازم به منظور کاهش حجم صف ها ادامه دارد.

ربیعی تاکید کرد: سهم مشمولان دریافت سبد کالا از بین رفتنی نیست و این اعتبار در کارت‌ها محفوظ است و هر زمان که برای دریافت آن مراجعه کنند می‌توانند سبد کالا را دریافت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از قول وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه امروز هیئت دولت گفت: کالا به‌وفور در کشور وجود دارد که نه تنها برای این سبد کالا، بلکه برای بیش از یک سال نیاز کشور کالا وجود دارد.

وی در ادامه گفت: توزیع سبد کالا به نحو بهتر ممکن بود یعنی اگر از روز نخست به شکل مرحله‌ای توزیع آن آغاز و اعلام می‌شد حتماً میزان صف ها کاهش می‌یافت.

ربیعی افزود: به عنوان مثال خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد شبکه‌های منظمی برای این کار دارند که توزیع سبد کالا از طریق این فرآیند ممکن است و مقداری در توزیع سبد کالا وضعیت بهتر می شود.

مرگ یک نفر در صف توزیع سبد کالا کذب محض است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پرسشی درباره خبر کشته شدن برخی مشمولان دریافت سبد کالا در صف ها گفت: این اتفاق نیفتاده است حتی فوت یک نفر از افرادی که سن او ۸۶ سال بوده خارج از صف روی داده و این مبتنی بر گزارشی است که امروز وزیر اطلاعات ارائه کرد و بنده نیز شخصاً این موضوع را پیگیری کردم.

وی ادامه داد: البته این فرد که به رحمت خدا رفته مانند هر ایرانی دیگر مورد تکریم ماست اما به طور مستقیم هیچ ارتباطی با موضوع توزیع سبد کالا ندارد و متأسفانه انتشار خبر به نحوی بود که گویی به علت ازدحام و فشار در صف‌ها بوده است.

وی همچنین گفت: دولت امروز به آسیب شناسی توزیع سبد کالا پرداخت و باید همه متغیرهای غیرقابل کنترل این موضوع بررسی شود. به گفته ربیعی، بر اساس مصوبه امروز هیئت دولت، وزارت تعاون مسئولیت یافت که خانوارهای مشمول را به خوبی شناسایی کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اتفاقاتی که در توزیع سبد کالا روی داد ناشی از این بود که مردم به سرعت به صف ها پیوستند و همانطور که آقای نوبخت گفت این ناشی از مسائل فرهنگی است که مردم به شدت برای دریافت این کالاها مراجعه کردند.

ربیعی ادامه داد: اشکال دیگر این بود که تعداد کارت خوان‌ها باید افزایش می‌یافت اما متأسفانه نسبت افراد حاضر در صفوف و تعداد کارت خوان‌ها متناسب نبود و باید تعداد آن افزایش می‌یافت.

وی گفت: همچنین برخی فروشگاه‌هایی که مسئولیت توزیع سبد کالا را به عهده داشتند به عنوان نمونه از ۸ کارت خوان فقط ۲ دستگاه را فعال کرده بودند و بقیه را برای رسیدگی به دیگر مسائل خود اختصاص دادند که با پیگیری‌های انجام شده به زودی ۲۳ هزار پایگاه در نظر گرفته شده کار توزیع سبد کالا را انجام خواهند داد.

دولت هیچ گاه محرومان جامعه را فراموش نمی‌کند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت به هیچ عنوان در اجرای تدبیر رفاهی خود اگر هم قصد تبعیض داشته باشد آن تبعیض به نفع فقرا و طبقات پایین‌تر اجتماعی است و این از سیاست‌های دولت برای حمایت از قشرهای پایین تر اجتماعی محسوب می‌شود.

وی افزود: این دولت هیچ گاه محرومان جامعه را نه فقط فراموش نمی‌کند بلکه حکمت و فلسفه آمدنش تلاش برای رشد کشور و رسیدگی به وضع محرومان است.

ربیعی گفت: متأسفانه برخی مباحث به نحوی مطرح می‌شود که گویا جهت گیری در دولت وجود دارد در حالی که این طور نیست و به ویژه در وزارت کار و رفاه اجتماعی به زودی مطالعات اساسی و گفت‌وگوها درباره نابرابری‌های اجتماعی با حضور رسانه‌ها آغاز می‌شود و در دولت نیز در سطح علنی به این موضوع پرداخته خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان خبر از برنامه‌های دولت برای ایجاد بیمه پایه قوی برای ایرانیان داد و افزود: با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها می‌توان به افرادی که فاقد دفترچه بیمه درمانی هستند، دفترچه درمانی اعطا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا