انتقادات زیباکلام از روحانی در همایش اصلاح طلبان؛

از عملکرد دولت روحانی انتقاد دارم/ عملکرد جنتی هیچ دفاعی ندارد

بصیرنیوز، در فاصله حدود ۸ ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جهموری جبهه اصلاح طلبان با توجه به عملکرد ضعیفی که دولت روحانی داشته است به تکاپو افتاده‌اند تا با برگزاری همایش‌های سیاسی به وحدت و یکپارچگی در راستای حمایت از روحانی دست یابند تا مبادا عمر دولت یازدهم با پایان دور اول به پایان برسد.

بر این اساس شب گذشته احزاب اصلاح طلب استان لرستان نیز در سالن سینما ایران خرم‌آباد همایشی را با حضور صادق زیبا کلام ترتیب دادند تا برای انتخابات ریاست جمهوری دور دوازدهم به وحدت و انسجام بیشتری برسند.

بر این اساس آنچه که میخوانید گزارش کاملی است از آنچه که درهمایش یکشنبه شب اصلاح‌طلبان گذشت؛

همانند بسیاری از همایش های سیاسی دیگر این برنامه نیز با تاخیر در شروع همراه بود و در حالی که قرار بود ساعت ۱۸ مراسم به صورت رسمی و با حضور مهمان اصلی آغاز شود،پس از تاخیر یک ساعته زیبا کلام در ورود به سالن مراسم ،حوالی ساعت ۱۹ و با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط فضل الله سالاری قاری قرآن که دبیر حزب مردم سالاری لرستان نیز است آغاز شد.

پس از آن سرود ملی نیز در سالن نواخته شد و سپس سجاد رضایی دبیر حزب اسلامی کار در لرستان و دبیر دوره‌ایی شورای سیاست گذاری احزاب اصلاح طلب استان لرستان ضمن خوش آمد گویی به حضار، بیان کرد:هدف از برگزاری این همایش نهادینه کردن کار حزبی در استان است و لذا با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری احزاب لرستان تصمیم گرفتند برای حضور در انتخابات این همایش را در کنار هم برگزار کنند.

 وی در ادامه ضمن تشکر از محمد بیرانوند نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس بابت حمایت از برگزاری این همایش، افزود:در برگزاری همایش اصلاح طلبان فرماندار خرم‌آباد نهایت همکاری را داشته است که جا دارد از وی تقدیر و تشکر را داشته باشیم ضمن اینکه از همکاری نیروی انتظامی هم تقدیر و تشکر می‌کنیم.

رضایی گفت: فرماندار خرم‌آباد در طول سه سال گذشته شرایط مناسبی را برای برگزاری همایش های سیاسی هم برای اصولگرایان و هم برای اصلاح طلیبان بوجود آورده است که همگی از وی کمال تقدیر و تشکر را داریم.

در ادامه نوبت به سخنرانی صادق زیباکلام که بعنوان سخنران اصلی این مراسم از تهران به خرم‌آباد آمده بود رسید.

وی در آغاز سخنان خود به اختلاف موجود در بین احزاب اصلاح طلب استان اشاره کرد و گفت:متاسفانه اختلافات داخلی در بین احزاب اصلاح طلب لرستان بسیار زیاد است اما واقعیت این است که این اختلافات در سایر استانهای کشور هم دیده می شود و اختلافات بین احزاب فقط در لرستان نیست که مشاهده می‌شود.

 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی که از او  به عنوان یکی از تئوریسین‌های جبهه اصلاحات یاد می‌شود در ادامه به استراتژی اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۵ اشاره کرد و بیان داشت: اولین و مهمترین نکته‌ایی که در این راستا باید به آن بپردازیم این است که ببینیم میزان مشارکت کلی در سطح کشور در انتخابات پیش رو چگونه ارزیابی می‌شود، و یا به عبارت دیگر ببینیم آیا میزان مشارکت به اندازه انتخابات سال ۹۲ خواهد بود یا خیر؟

زیبا کلام عدم حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری را به ضرر اصلاح‌طلبان و در راس آنها حسن روحانی دانست و تصریح کرد:بر خلاف خیلی‌ از اصلاح طلبان که نیامدن احمدی‌نژاد را به نفع اصلاحات می‌دانند به عقیده من اگر احمدی‌نژاد می‌آمد به نفع اصلاح طلبان بود و در حقیقت وی به ستون پنجم اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات تبدیل می شد.

وی ادامه داد:من معتقدم که با حضور احمدی‌نژاد در انتخابات رای روحانی بالا می‌رفت اما در این شرایط شاید روحانی نتواند ۱۹ میلیون رای را که در انتخابات گذشته بدست آورد،داشته باشد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهارداشت:حضور احمدی نژاد در انتخاابات باعث می‌شد بسیاری از ترس اینکه مبادا وی شوخی شوخی رئیس جمهور شود پای صندوق آمده و به روحانی رای دهند.

وی در یک اظهارنظر عجیب عنوان کرد:در انتخابات سال ۸۸ بسیاری از افرادی که مایل به سرنگونی نظام بودند به احمدی‌نژاد رای دادند کمااینکه من دیدم عده‌ایی میگفتند مصیبت‌هایی که احمدی‌نژاد به خاطر سیاست های غلط خود بر کشور وارد می‌کند موجب سرنگونی نظام می‌شود؛اما تجربه نشان داد که مصیبت‌های احمدی‌نژاد نظام را سرنگون نمی کند بلکه باعث بدبختی و مشکلاتی می‌شود که دود آن به چشم مردم می‌رود.

زیباکلام ابراز داشت: در شرایط کنونی ما اصلاح‌طلبان باید از روحانی حمایت کنیم و همگان را برای حضور در پای صندوق و رای دادن به روحانی تشویق و ترغیب کنیم.

وی به تشریح دیدگاه‌های مختلف اصلاح‌طلبان در راستای حمایت از روحانی پرداخت و عنوان کرد:عده‌ایی بر این عقیده‌اند که حمایت از روحانی نباید مانند چک سفید امضاء باشد و باید مطالبات اصلاح‌طلبان نیز مطرح شده و برای حمایت از وی شرط و شروط گذاشته شود.

این تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود:عده‌ایی اعتقاد دارند که در انتخابات گذشته اگر حمایت های هاشمی رفسنجانی و رهبران اصلاحات نبود روحانی در انتخابات پیروز نمی‌شد اما در حال حاضر و با کنار رفتن احمدی‌نژاد اصولگرایان دیگر هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ۹۶ ندارند.

وی بیان داشت: عده‌ایی نیز می‌گویند برای حمایت از روحانی باید شرط‌هایی مانند دادن پست معاون اولی به عارف و انتخاب حداقل ۵ وزیر اصلاح‌طلب وجود داشته باشد .

زیباکلام گفت:برخی هم هم معتقدند برای حمایت از روحانی باید به خرد جمعی اصلاح‌طلبان برسیم تا ببینیم چگونه از وی حمایت کنیم.

وی حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی را ضروری دانست و اظهار داشت:نظر من این است که در شرایط کنونی باید حمایت کامل از روحانی داشته باشیم و نباید اصولگرایان را شکست خورده بدانیم؛هر چند بنظر می‌رسد محبوبیت اصول‌گرایان به ته خط رسیده است و کسی گمان نمی برد که در انتخابات مجلس هیچ نماینده اصولگرایی از تهران رای نیاورد.

این استاد علوم سیاسی عنوان کرد:ما باید از روحانی حمایت کنیم اما نه به خاطر عملکرد دولت وی چرا که دولت یازدهم به هیچ وجه معجزه نکرده و حتی نزدیک معجزه هم نرفته است،بلکه حمایت اصلاح طلبان از روحانی به خاطر رعایت اخلاق است.

وی افزود:ما اصلاح‌طلبان ۴ سال قبل به مردم گفتیم بیایید به روحانی رای بدهید و حالا نمی‌توانیم بگوییم هیچ ربطی به ما ندارد و در حقیقت تعهداتی که در سال ۹۲ داشتیم باید حفظ شود و اگر می‌خواهیم روحانی ۱۹ میلیون رای بیاورد باید پای آن بایستیم و با رعایت اخلاق و دلسوزانه و پدرانه از وی حمایت کنیم.

زیباکلام در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد در دولت روحانی بیان کرد:من در مورد عملکرد ارشاد و آقای جنتی هیچ دفاعی از دولت روحانی ندارم و معتقدم جنتی باید در مقابل فشارهای وارد شده در برابر لغو کنسرت ها ایستادگی می‌کرد.

وی به مسئله حصر سران  فتنه اشاره نمود و ضمن اینکه تلویحا خواستار رسیدگی به وضعیت حصر سران فتنه شد،ابراز داشت:با وجود اینکه می دانم یک سری چیزها دست قوه مجریه نیست و رئیس جمهور نمی تواند مسئله حصر را تعیین تکلیف کند اما من بر سر این موضوع بزرگترین انتقادها را از روحانی دارم و حداقل انتظار داشتم که وی در طول ۳ سال گذشته می‌گفت که به فکر حصر هم هست.

این استاد دانشگاه در ادامه به ضمن اعتراف به ناکارآمد بودن دولت روحانی در زمینه اقتصادی و وجود مشکلات اقتصادی بی شمار در کشور اذعان داشت:تا زمانی که اقتصاد ما دولتی است فساد هم وجود دارد و بواقع دلیل اینکه با وجود اینهمه نهاد نظارتی شاهد فسادهای مالی و اقتصادی هستیم این است که اقتصاد کشور تماما در دست حکومت است و بخش خصوصی نمی تواند به تنهایی فعالیت کند.

وی خاطرنشان کرد:تجربه نشان می‌دهد در ۲۵۰ سال گذشته در هیچ جای دنیا با وجود اقتصاد دولتی موفقیت حاصل نشده است و تا زمانی که این شرایط در کشور ما وجود دارد مشکلات و فساد اقتصادی هم وجود دارد و هیچ فرقی هم نمی‌کند که احمدی نژاد یا روحانی یا خاتمی و یا رفسنجانی رئیس جمهور باشد.

زیباکلام در پایان سخنان خود در اعتراض به حبت‌های یکی از حضار مبنی بر اینکه موضع‌گیری های وی نقش مهمی در عدم موفقیت عارف برای انتخاب به عنوان رئیس مجلس و شکست خوردن وی از لاریجانی داشته است،بیان کرد:اتفاقا بهترین تصمیمی که من در این مدت گرفتم حمایت از لاریجانی بود چرا که این شرایط برای ما بهتر است و این تصمیم درستی بود که گرفته شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا