سرپرست فرمانداری فریدونکنار خبر داد

انجام تمهیدات لازم برای موفقیت طرح سرشماری در فریدونکنار

حسین منفردی سرپرست فرمانداری فریدونکنار در آئین نواختن زنگ آغاز سرشماری حضوری در مدرسه روستای ازباران با اشاره به اینکه سرشماری نفوس و مسکن امسال ۳ تا ۲۸ مهرماه به‌صورت الکترونیکی و ۲۸ مهر تا ۲۸ آبان‌ماه به‌صورت حضوری و چهره به چهره صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این طرح ملی تاثیر مهمی در برنامه ششم توسعه دارد.
وی درباره سوابق سرشماری گفت: سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران بزرگ‌ترین سرشماری است که در این کشور انجام می‌گیرد و اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه سرشماری نفوس در جهان داشته باشیم می بینیم تا حدود ۳۸۰۰ سال قبل از میلاد در کشورهای بابل، چین و مصر گزارش شده است.

سرپرست فرمانداری فریدونکنار خاطرنشان کرد: سابقه سرشماری نفوس در ایران به امپراطوری ایران باستان بر می گردد و اولین سرشماری جمعیتی ایران در سال ۱۲۶۴شمسی به‌صورت محدود در زمان ناصرالدین شاه قاجار انجام شده بود.

منفردی تصریح کرد: در پانزدهم اسفند سال ۱۳۳۴ توسط مجلس شورای ملی وقت، قانون آمار و سرشماری کشور تصویب و اولین سرشماری نفوس در ایران در سال ۱۳۳۵ اجرا شد.

وی افزود: سرشماری عمومی نفوس و مسکن از سال ۱۳۳۵ تا سال ۸۵ در بازه زمانی ۱۰ساله انجام می‌شد ولی در سال ۱۳۸۵ و با تغییر قانون از ۱۰ سال به پنج سال کاهش پیدا کرد.

سپرست فرمانداری فریدونکنار خاطرنشان کرد: اطلاعات ارزشمند حاصل از این طرح ملی در برنامه ریزی‌های خرد و کلان کشور بسیار حائز اهمیت
است و بر اساس این سرشماری، اطلاعات مفیدی در خصوص جمعیت و ساختار سنی آن، نرخ رشد جمعیت، نرخ بیکاری، میزان تحصیلات، نوع واحدهای ساختمانی و مالکیت آن، مهاجرت و … که در برنامه ریزی های کشور نیاز است حاصل می­‌گردد.

منفردی در خصوص اهمیت سرشماری گفت: از جمله اهمیت سرشماری عمومی نفوس و مسکن، تهیه آمارهای پایه از کوچک‌ترین سطوح جغرافیایی که آبادی و روستا باشد تا کلان شهرها است.

وی تصریح کرد: شناخت نیازها، کمبودها و امکانات بالقوه در برنامه های آتی از جمله برنامه ششم که اگر نگاه آسیب شناسانه به سرشماری داشته باشیم یکی از کارکردهای آن شناخت ضعف‌ها و نواقص سیاست های اجرا شده و یا اثرات برنامه‌های گذشته مشخص می‌شود.

سرپرست فرمانداری فریدونکنار خاطرنشان کرد: در سرشماری امسال تمهیدات لازم در شهرستان فریدونکنار به گونه ای انجام شده تا این طرح
ملی با قوت بیشتری به اجرا درآید و از آنجایی که اطلاعات و آمار صحیح از شاخصه های پیشرفت و توسعه هر منطقه است، امیدواریم مردم این شهرستان با مأموران آمارگیر که از امروز ۲۸ مهرماه به درب منزل آنان مراجعه می کنند، همکاری و مشارکت جدی داشته باشند و اطلاعات دقیق و درست را در اختیار ماموران آمارگیر که دارای لباس مشخص و کارت شناسایی هستند قرار دهند.

منفردی در پایان گفت: امیدواریم با بهره­‌گیری مطلوب از این اطلاعات توسط مسئولان ، بیش از پیش شاهد رشد و ارتقای کشور و به تبع آن شهرستان فریدونکنار در زمینه‌های مختلف باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا