یک محاسبه سرانگشتی؛

درآمد نفتی دولت یازدهم در سال ۹۵ چقدر است؟

بصیر، خیلی ساده با یک حساب سرانگشتی می‌توان درآمد نفتی دولت یازدهم در سال جاری را محاسبه کرد:

۱٫ بر اساس صحبت‌های وزیر نفت، میانگین صادرات نفت ایران در روزگار پسابرجام چیزی حدود ۲٫۵ میلیون بشکه در روز، از فروردین‌ماه تا تیرماه سال جاری بوده و پس از آن روزانه تا سقف ۳٫۳ میلیون بشکه نیز صادر شده است. بر همین اساس می‌توان میانگین میزان صادرات نفت خام ایران را روزانه ۳ میلیون بشکه تخمین زد.

۲٫ سری به سایت اوپک می‌زنیم و میانگین قیمت نفت را از آغاز سال جاری (۲۰ مارس) تا کنون (۲۲ اکتبر) به دست می‌آوریم که تقریبا ۴۳ دلار می‌شود. با توجه به روند افزایشی قیمت نفت خام (از ۳۴ دلار در ماه مارس تا ۴۸ دلار در حال حاضر) تقریبا بعید به نظر می‌رسد که بهای نفت تا پایان سال جاری کاهش چشمگیری داشته باشد. با این فرضیه، می‌توان تخمین زد که اگر قیمت نفت تا پایان سال جاری در همین ۴۸ دلار ثابت بماند، میانگین قیمت نفت در کل سال ۹۵ تقریبا برابر با ۴۵ دلار خواهد شد.

بنابراین در طول سال ۹۵، روزانه ۳ میلیون بشکه نفت ۴۵ دلاری به فروش خواهد رفت. به عبارت بهتر، در طول سال (۳۶۵ روز) تعداد ۱۰۹۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌گردد که با احتساب هر بشکه ۴۵ دلار می‌شود: ۴۹۲۷۵ میلیون دلار در سال (یعنی ۴۹٫۲ میلیارد دلار)

۳٫ از آنجایی که دولت، دلار را به ریال تبدیل می‌کند و نرخ تسعیر ارز (نرخ تبدیل دلار به ریال) از ۳۰۲۴ تومان در یکم فروردین تا ۳۱۶۸ تومان در سی‌ام مهر افزایش یافته، میانگین آن را صرف نظر از روند افزایشیِ «نرخ رسمی دلار» تا پایان سال به عنوان نرخ تسعیر ارز در نظر می‌گیریم، یعنی ۳۰۹۶ تومان. اکنون ۴۹۲۷۵ میلیون دلار با احتساب هر دلار رسمی ۳۰۹۶ تومان می‌شود: ۱۵۲٫۶ هزار میلیارد تومان!

۴٫ این میزان درآمد نفتی، چیزی حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بیشتر از درآمدهای نفتی دولت دهم در سال ۹۰ است که منتقدان و مخالفان مدام می‌پرسیدند که دولت وقت با آن درآمد نجومی چه کرد؟

قطعا در پایان سال، می‌توان از دولت‌مردان پرسید که با درآمد نجومی ۱۵۲ هزار میلیارد تومانی نفتی در سال ۹۵ چه کرده‌اند؟ صفدر حسینی، حقوق‌های نجومی، ایرباس، بوئینگ، غندالی، صندوق فرهنگیان…؟ کجا؟

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا