درمان دارویی برای این بیماری زنانه وجود ندارد!

بصیرنیوز، دکتر عادل شروین در حاشیه سومین کنگره اندومتریوز و جراحی های کم تهاجی زنان  افزود: این موضوع مانند این است که فردی که تومور مغزی دارد، دچار سردرد شود و برای کاهش این درد، آسپرین مصرف کند.
دکتر شروین گفت: اما وقتی ضایعه از طریق جراحی لاپاراسکوپی برداشته می شود، درد بیمار برای مدت ها از بین می رود.
وی با اشاره به این که اندومتریوز با آلودگی محیطی و ژنتیک ارتباط دارد، گفت: سال های سال است که با این بیماری روبرو هستیم و با گذشت زمان ماهیت بیماری عوض می شود.
متخصص زنان و زایمان، لاپاراسکوپی را تنها امید برای درمان این بیماری دانست و گفت: هرچه مریض دیرتر به پزشک مراجعه کند، عوارض این بیماری بیش تر شده و حتی ممکن است به تخمدان صدمه بزند و ایجاد نازایی کند.
وی اظهار کرد که بیماری معمولا در عمق لگن است که به همین دلیل، توصیه اکید می شود برای این بیماری شکم بیمار باز نشود.
شروین به اهمیت اطلاع رسانی کافی به دختران در مدارس اشاره کرد و گفت: اگر دختران با درد زیاد روبرو شدند که علائم دیگری مانند تکرر ادرار، شل شدن مدفوع، سختی در نشستن را به همراه داشت، حتما باید وضعیت را جدی بگیرند.
وی با بیان این که متاسفانه تست تشخیصی برای ابتلا به بیماری اندومتریوز وجود ندارد، گفت: درد یکی از علائم این بیماری است و خانواده ها باید این موضوع را جدی بگیرند.

**اندومتریوز
یکی از شایعترین و پرهزینه ترین بیماری های زنان درسنین باروری است که قریب به ۱۷۶ میلیون زن را در جهان مبتلا و بار مالی حدود ۱۱۰ میلیارد دلار در سال را به جوامع تحمیل کرده است. این بیماری با ایجاد درد و نازایی می تواند زندگی زنان را در سنین باروری دچار اختلال کند و تخمین زده می شود حدود سه میلیون زن ایرانی مبتلا به اندومتریوز باشند.
بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، در معرض ناباروری قرار دارند.
آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است. لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است.
در این بیماری بافت اندومتر (لایه داخلی رحم) در بیرون از محل اصلی خود (رحم) تشکیل می شود. رایج ترین محل پدیدآمدن آن، لگن است که در این قسمت تخمدان ها بیشتر گرفتار اندومتریوز می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا