حماسه‌ای که به تنهایی یک تاریخ شد

بصیرنیوز،

پس از سقوط خرمشهر، دشمن تصمیم به اشغال آبادان به عنوان جایزه بزرگ خلیج فارس گرفت، بر همین اساس دشمن بعثی با عبور از کارون و قطع جاده‌های آبادان ـ اهواز و آبادان ـ ماهشهر، خاک آبادان را دور زد و ضمن محاصره کامل، تلاش کرد تا از طریق شمال بهمنشیر وارد شهر شود.

با چنین اوصافی آبادان در محاصره ۳۳۰ درجه‌ای مواجه شد و خطر سقوط این شهر قوت بیشتری به خود گرفت.

*خیز شبانه عراق به نخلستان‌های آبادان

عراقی‌ها دور از چشم مدافعان آبادان، شبانه به نقطه کوری از رودخانه بهمنشیر یورش برده و با نصب یک پل شناور، مشغول به عبور تجهیزات و نیرو برای ورود به شهر و اشغال آبادان شدند، دشمن به چند دلیل منطقه ذوالفقاری را برای ورود به جزیره آبادان انتخاب کردند.

نخست اینکه آنها سعی داشتند با استفاده از پوشش نخلستان‌ها از دید رزمندگان اسلام دور مانده و به راحتی وارد شهر شوند، دوم اینکه در آن برهه از زمان، این منطقه از ذوالفقاری در انتهای شهر قرار داشت و جزو آسیب‌پذیرترین نـقطه آبادان محسوب می‌شد، به همین خاطر نیروهای بعثی سعی داشتند از این نقطه کور برای ورود و اشغال آبادان استفاده کنند.

همچنین این نقطه یکی از کم عرض‌ترین مناطق آبادان بود که نیروهای عراقی به واسطه عبور از بهمنشیر، می‌توانستند در صورت عدم برخورد با مانعی جدی، آبادان را دور زده و ارتباط جنوب و شمال این شهر را به یکدیگر قطع کنند و از طرف دیگر به خاک خود در آن سوی اروند  دست پیدا کنند، عریض‌ترین نقطه منطقه ذوالفقاری از بهمنشیر تا اروند رود چیزی حدود سه کیلومتر است و عبور عراقی‌ها و دست‌یابی آنها به خاک آبادان می توانست سقوط این شهر را قطعی کند.

عراق برای پیروزی در این عملیات، تیپ شش از لشکر سه زرهی به همراه واحدهایی از تیپ ۳۳ نیروی مخصوص را وارد عمل کرد و نحوه عملیات نیز به تبعیت از عبور نیروهای دشمن از کارون طراحی و در معرض اجرا قرار گرفت.

*بامداد جمعه ۹ آبان ۵۹، رودخانه بهمنشیر

نیروهای بعثی در بامداد جمعه، نهم آبان سال ۵۹، و تنها پنج روز پس از سقوط خرمشهر، با عبور از رودخانه کارون و عبور جاده‌های آبادان به اهواز و ماهشهر و دور زدن جزیره آبادان از سمت تپه‌های مدن در شمال آبادان، پل شناوری روی بهمنشیر نصب کردند و  با عبور از بهمنشیر به کوی ذوالفقاری گسیل شدند.

بر همین اساس، چند گردان تکاور و نیروهای مکانیزه بعثی که به توپ‌های ۱۰۶ و موشک‌ها و تیربارهای سنگین مجهز بودند، نخستین نیروهایی بودند که با عبور از این رودخانه وارد آبادان شدند.

در همین حال و احوال، شخصی که در نزدیکی آن منطقه زندگی می‌کرد متوجه تحرکاتی در نخلستان‌های ذوالفقاری شد و بلافاصله با دوچرخه و پای پیاده خود را به نیـروهای مردمی مسجد حضرت رسول اکرم(ص)ذوالفقاری رساند و آنها را از حمله عراق به درون شهر آبادان مطلع کرد و سپس  به طرف مقر فرماندهی سپاه در مرکز شهر آبادان حرکت کرد.

*پرواز ناجی آبادان

«دریاقلی سورانی» که به روایت تاریخ، ناجی آبادان و عامل نخستین و بزرگترین پیروزی سپاه اسلام در جنگ تحمیلی بود، در طول مسیر نیز با فریادهایی که بر آورد، مردم را در جریان حمله نیروهای بعثی و ورود آنان به نخلستان‌های ذوالفقاری گذاشت.

بدین ترتیب، مردم نیز به هر سلاحی که در دست داشتند، خود را به ذوالفقاری رسانده و تا رسیدن نیروهای مسلح، به مقابله با ارتش مجهز بعث پرداختند.

نیروهای مسلح حاضر در شهر، در حالی از حضور دشمن در آبادان با خبر شدند، که نیروهای عراقی تا پاسگاهی که سر راه آبادان ـ خسروآباد بود، پیشروی کرده بودند.

سرانجام در نیمه شب تاریک و بی سر و صدای بیابان‌های آبادان، جنگ نا برابری در کوی ذوالفقاری آغاز شد، نیروهای مدافع شهر در انتهای ذوالفقاری و در ورودی جاده خسروآباد خط پدافندی تشکیل داده و از پیشروی عراقی‌ها جلوگیری کردند، درگیری سختی بین نیروهای خودی با حداقل امکانات و نیروهای بعثی مجهز به سلاح‌های پیشرفته رخ داد و مدافعان آبادان تا بعدازظهر فردا با گرفتن تلفات بسیار از نیروهای متجاوز و تقدیم شهدایی چند، با تمام وجود و با هر آنچه که در دست داشتند، مانع از سقوط آبادان شدند.

*آغاز درگیری در محور خسرو آباد

مدافعان قهرمان آبادان (که سلام خدا بر ایثارگران و شهیدان این آوردگاه بزرگ باد)، سرانجام موفق شدند در شامگاه نهم آبان بر نیروهای متجاوز چیره شوند و ضمن گرفتن تلفات، غنائم و اسرای بسیار، آبادان را از سقوط حتمی نجات دهند و ارتش بعث را تا پشت بهمنشیر به عقب برانند.

نیروی هوایی نیز در این روز، موفق به انهدام  پلی شد که عراقی بر روی بهمنشیر نصب کرده بودند، و به همین خاطر عراق در راه فرار و عقب نشینی دچار چالش بزرگی شد و این امر باعث شد تا از خود کشته و اسرای زیادی بر جای بگذارند که تا روزهای متمادی، ساحل بهمنشیر سرشار بود از جنازه‌ نظامیان عراقی که بر روی آب شناور بودند.

ناکام ماندن عراق در اشغال آبادان، بعثی‌ها را در بهتی عمیق فرو برد و باعث شد دشمن برای پیشروی در دشت‌های وسیع جلگه خوزستان دچار مشکل شود، چرا که با عدم توفیق در اشغال آبادان، امکان داشتن عقبه‌ای محکم همچون این شهر از کف صدامیان رفت و آنها با محاصره آبادان عملا این خواسته خود را به گور بردند.

*ناکامی عراق در تصرف آبادان

عملیات موفق کوی ذوالفقاری در حالی که عراق را از دسترسی به جزیره آبادان مایوس کرد، به مدافعان آبادان اعتماد به نفس داد و آن‌ها باور کردند که می‌توان حتی با کمترین تجهیزات و سلاح انفرادی با دشمن متجاوز به نبرد پرداخت و او را عقب راند، پس از این عملیات عراقی‌ها تا جاده قفاس عقب نشینی کردند و این جاده خط پدافندی آن‌ها در شمال بهمنشیر شد.

حدود ۱۰ روز بعد عده‌ای از رزمندگان سپاهی و بسیجی با عبور از بهمنشیر به عراقی‌ها حمله کردند و ضمن انهدام بخشی از نیروهای دشمن مستقر در کنار جاده قفاس، ۱۳۰ نفر از آن‌ها را به اسارت درآوردند، این حمله باعث شد تا عراقی‌ها تا میدان تیر آبادان عقب‌نشینی کنند.

*دستان بسته، بضاعت کم و افتخاری بزرگ و تاریخی

امروز سالروز حماسه‌ای‌ است که به دست توانای مردم آبادان و پاسداران و ارتشیان جان بر کف موجود در شهر آن روز‌ها رقم خورد، در نهم آبان ماه سال ۵۹ این طیف کوچک و کم بضاعت اما قدرتمند، با دستان خالی از غافلگیری خارج شد و مانع از رقم خوردن یک پیروزی بزرگ برای صدام شد و اجازه نداد، ارتش بعث به جایزه بزرگ خلیج فارس (پالایشگاه آبادان) دست یابد.

بدین ترتیب نیروهای باقی‌مانده در آبادان با حداقل امکانات، اما با دلی سرشار از امید و ایمان و توکل به خداوند متعال و البته رهبری حضرت امام خمینی(ره) با دشمن تا بن دندان مسلح مقابله کردند، و اجازه ندادند خاک ارزشمند آبادان برای لحظه‌ای در کف دشمن خناس بعثی بیفتد.

به گزارش خبرگزاری فارس، تاریخ، حماسه ذوالفقاری را از یاد نخواهد برد، این رشادت فرزندان ایران و آبادان، در حافظه تاریخی ملت ایران باقی خواهد ماند تا به همگان بیاموزد، ملتی که با سلاح ایمان به جنگ ظلم و کفر برود، به یاری خداوند پیروز است و بر پیروزی خود می‌بالد، و ملتی که شهادت دارد هیچگاه اسارت نخواهد داشت.

«إِن یَنصُرکُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکُم ۖ وَإِن یَخذُلکُم فَمَن ذَا الَّذی یَنصُرُکُم مِن بَعدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلیَتَوَکَّلِ المُؤمِنونَ»

****************

گزارش از: علی دایلی

****************

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا