جزیره‌ای که هر شش ماه حاکمیتش عوض می‌شود!+عکس

بصیرنیوز،در کمتر از شش کیلومتری رودخانه «بیداسوآ» نزدیکی مرز اسپانیا و فرانسه، که داخل اقیانوس اطلس می ریزد، یک جزیره رودخانه ای کوچک به نام فیزانت وجود دارد. در اینجا بود که در سال ۱۶۵۹ نمایندگان فرانسه و اسپانیا همدیگر را ملاقات کردند و پیمان پیرنه را امضا کردند و رسما به جنگ سی ساله پایان دادند. این پیمان همچنین مرز جدیدی در امتداد کوه های پیرنه و رودخانه بیداسوآ تعیین کرد و بنابراین یک مرز طبیعی بین اسپانیا و فرانسه شکل گرفت.

در حالت ایده آل مرز باید جزیره فیزانت را به دو قسمت تقسیم می کرد و فرانسه و اسپانیا هرکدام قسمت مربوط به خودشان را اداره می کردند. اما طبق پیمان پیرنه این جزیره کاندومینیوم شد یعنی تحت حاکمیت مشترک درآمد. به طور مثال قاره قطب جنوب هم یک نمونه موفق از کاندومینیوم است. در تاریخ چندین کاندومینیوم وجود داشته اند اما بیشتر آن ها مدت زیادی دوام نیاورده اند. موفقیت چنین چیزی به همکاری طرفین درگیر نیاز دارد، چیزی که مشکل است تضمین آن در مدت زمان طولانیست. هنگامی که درک شکست می خورد، کاندومینیوم هم شکست می خورد.
جزیره فیزانت نه تنها قدیمی ترین کاندومینیوم است بلکه تنها کاندومینیومی است که حاکمیتش همزمان نیست بلکه هر شش ماه عوض می شود. یعنی این جزیره شش ماه در دست فرانسه و شش ماه در دست اسپانیاست. مانند توپی که در یک پینگ پنگ آهسته بین اسپانیا و فرانسه پرتاب می شود. قبل از جنگ و امضای پیمان پیرنه، وضعیت جزیره فیزانت تعریف نشده بود. به عنوان یک محل بی طرف، اغلب به عنوان محلی برای ملاقات پادشاهان فرانسه و اسپانیا استفاده می شد و جایی که زندانیان مبادله می شدند. در نتیجه بسیاری از رویدادهای مهم تاریخی در این جزیره بوده است.
جزیره ای که هر شش ماه حاکمیتش عوض می شود!
جزیره ای که هر شش ماه حاکمیتش عوض می شود!
جزیره ای که هر شش ماه حاکمیتش عوض می شود!
جزیره ای که هر شش ماه حاکمیتش عوض می شود!
جزیره ای که هر شش ماه حاکمیتش عوض می شود!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا