تحلیلی بر موفقیت وزرای پیشنهادی دولت در کسب رأی اعتماد از مجلس؛

مجلس دهم، روحانی‌تر شد!

بصیر، روز گذشته جلسه‌ی رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سه وزیر پیشنهادیِ حسن روحانی برگزار شد و هر سه وزیر با کسب آرای لازم، راهی وزارت‌خانه‌های مربوطه شدند. دانش آشتیانی، صالحی امیری و سلطانی‌فر به‌ترتیب توانستند مورد اعتماد ۵۷، ۶۴ و ۷۰ درصد از نمایندگان مجلس واقع شوند که از این حیث باید به آنان تبریک گفت.

در این‌باره ذکر چند نکته ضروری است:

۱٫ پیش‌تر طی یادداشتی در هفتم اردیبهشت‌ماه (سه روز قبل از برگزاری مرحله‌ی دوم انتخابات مجلس) گفته شد که مجلس دهم در هر صورت حامی دولت یازدهم خواهد بود. مجلسی که هم اصلاح‌طلبان و هم اصول‌گرایان با دوپینگ رسانه‌ای، خود را پیروز مطلق آن می‌دانستند، اما در واقع، بافت مجلس واقعیت دیگری را نشان می‌داد. چرا که پیروز نهایی، هیچ‌کدام از این دو جناح سیاسی نبودند، بلکه خوش‌حال‌تر از آنها حسن روحانی بود که توانست رگ خواب نمایندگان مجلس را به دست بگیرد.

۲٫ حالا عیار مجلس دهم کاملا مشخص شده است. ۵۷ درصد از نمایندگان (۱۵۷ نفر) هیچ مشکلی با مسأله‌ی فتنه و قضایای سال ۸۸ ندارند؛ چرا که قطعا دادن رأی اعتماد به «دانش آشتیانی» نشان‌گر این نکته است که فتنه و این‌جور حرف‌ها اصلا برای نماینده‌ی رأی‌دهنده مهم نیست.

۳٫ پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه مجلس ۱۵۴ رأی کسب کرد و حاجی‌بابایی نیز ۱۲۲ رأی. حالا ۱۵۷ نفر (۳ رأی بیشتر از آرای پزشکیان) به دانش آشتیانی رأی داده‌اند و ۱۱۱ نفر (۱۱ رأی کمتر از آرای حاجی‌بابایی) به او اعتماد نکرده‌اند. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که تعداد نمایندگان حامی دولت در چند ماه گذشته افزایش یافته است. چرا که اگر آرای پزشکیان را برابر با تعداد نمایندگان حامی دولت و آرای حاجی‌بابایی را برابر با تعداد نمایندگان منتقد دولت در نظر بگیریم، در می‌یابیم که ۱۱ نفر از تعداد منتقدان روحانی کاسته شده و از آن طرف، ۳ نفر به تعداد حامیانش اضافه شده؛ بنابراین این مجلس در مقایسه با زمان شروع به کارش، روحانی‌تر شده است!

۴٫ اکنون روحانی می‌تواند با خیال آسوده به آینده فکر کند. او دیگر مانعی در مجلس نمی‌بیند. او حتی می‌تواند به امثال معین و توفیقی هم فکر کند. رفاقت مجلس با روحانی به حد و اندازه‌ای رسیده که روحانی از آنها قدردانی کرده و ممنون‌شان شده است.

جلسه‌ی رأی اعتماد ۱۱ آبان ۹۵ هرگز از خاطر روحانی پاک نمی‌شود. او توانست با این حرکت، هم عیار واقعی مجلس را بسنجد و هم برای منتقدانش خط و نشان بکشد. منتقدانی که از نظر روحانی یک عده «انقلابی‌نمای نفهم» توصیف شده‌اند که مسائل کشور را درک نمی‌کنند.

روحانی به‌خوبی توانست مجلس را محک بزند و این اقدام، قطعا به کمک او در انتخابات ۹۶ خواهد آمد، روزی که او به شدت به کمک نمایندگان مجلس نیاز دارد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا