شرط ۵۰ میلیونی برای حضور در لیست امید!

بصیرنیوز، روز گذشته الهه کولایی از فعالان سياسي اصلاح‌طلب اعلام كرد كه در انتخابات مجلس برخي با رانت و رابطه وارد ليست اميد شده‌اند در همین راستا روزنامه آرمان امروز با علی صوفی رئيس ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گذشته گفتگو کرده است که بخشی از آن در ادامه می آید:

شما رئيس ستاد انتخاباتي اميد در تهران بوديد، فعاليت انتخاباتي نيازمند هزينه انتخاباتي است، هزينه‌هاي ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان در مجلس از چه منابعي تامين مي‌شد؟
تمام تلاش ستاد انتخاباتي اين بود كه هزينه‌هاي انتخاباتي از «اسپانسرها» گرفته شود. افرادي داوطلبانه بخشي از هزينه‌ها را بر عهده مي‌گرفتند. به عنوان‌مثال بسياري از هواداران مردمي اصلاحات آپارتمان و مغازه‌هاي خود را به رايگان در اختيار ستاد انتخاباتي اميد قرار مي‌دادند. تعداد اين افراد و اين موارد آن‌قدر زياد بود كه حتي نمي‌توانستيم پاسخگوي اين افراد باشيم و عموما «اسپانسرها» از ستاد گلايه مند‌ مي‌شدند که چرا از مكاني كه آنها در اختيار ستاد تهران قرار داده‌اند، استفاده نمي‌شود.
كمك نقدي به ستادهاي انتخاباتي از چه منابعي تامين مي‌شد؟
حدود ۳۰۰ ميليون تومان توسط آقاي مرعشي به‌حساب ستاد واريز شد كه بعدا به حساب كانديداي حزب كارگزان گذاشته شد و فرد شناخته‌شده‌اي هم حدود ۱۰۰ ميليون به‌حساب ستاد به‌صورت نقدي واريز کرد و ديگر هيچ كمك نقدي‌اي به‌حساب واريز نشد تا اينكه ليست تهران بسته شد و بعد از بستن ليست قرار شد افرادي كه در ليست اميد تهران بودند نفري ۵۰ ميليون براي هزينه‌هاي ستادهاي انتخاباتي به‌ حساب ستاد تهران واريز كنند كه از سي نفر آقاي دكتر عارف دو برابر سهم خود را به‌حساب ستاد انتخاباتي تهران واريز كردند. خانم صفدر حسيني هم سهم خود را پرداخت كرد. همچنين برخي ديگر هم تا سهم پنجاه ميليون را در چند بخش واريز كردند و عده‌اي هم كمتر از سهم خود دادند، با اين ‌وجود نصف مبلغي كه پيش‌بيني مي‌شد تامين نشد و همه اين مبالغ در بين مناطق توزيع شد و در ستادهاي انتخاباتي خرج شد و صورت آن‌ كاملا موجود است و گزارش آن ‌هم تهيه‌شده است. درمجموع زير يك ميليارد در تهران هزينه شد. در همان موقع در جشني كه براي پيروزي گرفتند بنده اعلام كردم اگر كسي مدعي است كه به ستاد تهران كمك نقدي كرده به ستاد اعلام كند و قطعا به‌جز اين موارد مورد ديگري نبوده است. البته شنيده ‌شده فردي ۵۰۰ميليون به ستاد تهران كمك كرده است كه اين خبر اساسا همان موقع رد شد؛ اما حجم بالايي از هزينه‌هاي انتخاباتي توسط افرادي تامين شد كه مثلا كارت فهرست‌هاي انتخاباتي را چاپ مي‌كردند كه حدود پانزده ميليون كارت چاپ شد و هر شخصي بخشي از هزينه آن را پرداخت. افرادي هم بودند كه حاضر بودند پذيرايي از فعالان ستادهاي انتخاباتي را برعهده بگيرند.
در اين گزينش‌ها دختر صفدر حسيني بر اساس سهميه حزبي وارد ليست شد يا او به‌خاطر جايگاه خود توانست دخترش را وارد ليست انتخاباتي اميد در تهران بكند؟
تجربه‌اي را كه اصلاح‌طلبان دريكي از دوره‌هاي انتخابات شوراي شهر به دست آوردند تجربه خوبي نبود. در آن زمان مسئوليت ستادهاي انتخاباتي را به شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات سپردند و شوراي هماهنگي براي اعضاي اين شورا سهميه تعيين كرد و اين سهميه‌ها موجب شد كه اولا نتوانستند تمام سي نفر را به شورا وارد كنند ولي در مجلس هر سي نفر وارد مجلس شدند و در درجه دوم از درون تصميمات شوراي عالي خانم الهه راستگو بیرون آمد، درنتيجه سهميه‌بندي حزبي منتفي شد، در مرحله بعد شوراي راهبردي جاي آن نشست و در يك مقطعي شوراي هماهنگي با شوراي راهبردي دچار چالش‌هاي موردي شد و نهايتا از تكليف اين دو شورا شوراي عالي به وجود آمد که پذيرفته شد. شوراي هماهنگي اصلاحات نمي‌تواند نماينده جامعه اصلاح‌طلبي باشد، و جامعه اصلاح‌طلبي به‌مراتب بيشتر از احزاب اصلاح‌طلب هستند، كار از دست احزاب خارج شد و بر اساس آیين‌نامه شوراي عالي اصلاحات هيچ‌گونه سهميه‌اي براي احزاب در نظر گرفته نشد، اما نهايتا افرادي كه در ليست بودند قطعا با لابي حزبي هم توانستند وارد ليست اميد شوند و احزاب تلاش مي‌كردند كانديداي حزبي خود را در ليست ۳۰ نفره قرار دهند و نمي‌توان آن را انكار كرد، ولي هيچ‌گونه سهمي براي احزاب وجود نداشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا