تناقض گویی مدیران موسسه ثامن‌الحجج در مورد تعداد سپرده گذاران

حل‌مشکل ثامن‌الحجج وارد مرحله تازه‌ای شد

بصیر ،حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری اخیر خود از تشکیل پرونده ای برای این مؤسسه خبر داد و ابراز امیدواری کرد مشکلات بوجود آمده برای مردم و نظام بانکی در این زمینه حل خواهد شد.

چندی است مشکلات این موسسه گریبانگیر سپرده‌گذارانش شده است و یکی‌از مهمترین مشکلات در این راستا عدم همکاری مناسب موسسه با بانک مرکزی و ارائه آمارهای متناقض و غیرشفاف به افکار عمومی است.
مدیران تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج بارها در مصاحبه های خود از جمله در آخرین بیانیه ای که هفته گذشته صادر و هم اکنون در سایت آن نیز موجود است، آمار سپرده گذاران را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عنوان کرده‌اند ولی بنابر اظهار منابع آگاه، تعداد سپرده هایتعاونی یادشده ، یک میلیون و ۲۷۱ هزار و ۸۲۵ فقره می‌باشد و اگر شمار سپرده‌های‌تکراری و نزدیک به صفر را نیز از آن کسر نماییم، تعداد سپرده گذاران به کمتر از یک میلیون نفر کاهش خواهد یافت.
بررسی ها حاکی است حدود ۶۸ درصد تعداد سپرده های این موسسه را حسابهای کمتر از یک میلیون تومان تشکیل می‌دهد که این میزان با مبلغ ۹۰ میلیارد تومان قابل پرداخت می باشد. همچنین سپرده‌های تا ۳ میلیون تومان، ۷۵ درصد تعداد کل سپرده‌ها  را تشکیل می دهد.
نکته قابل توجه این که اگر موسسه ثامن‌الحجج بخواهد وجوه سپرده‌گذاران تا ۱۰میلیون‌ تومان را باز گرداند، ۸۶ درصد سپرده ها  با یک‌هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان به تعداد یک میلیون و ۱۰۰ هزار سپرده  قابل تصفیه خواهد بود.
همچنین در بیانیه آن موسسه اشاره شده بود ۳ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان از سپرده های مردم باز پس داده شده ولی این موضوع در تعداد سپرده گذاران و مبلغ کل سپرده ها تغییر چندانی ایجاد نکرده است حتی در این شاخص‌ها، شاهد روند افزایشی نیز بوده ایم.
گفته می شود بانک مرکزی، تعاونی را مکلف کرده بود سپرده‌های سپرده‌گذاران خرد تا مبلغ ۳۰ میلیون ریال را تادیه نماید که این امر با اختصاص ۲۶۶ میلیارد تومان قابل پرداخت بود اما موسسه از این دستور نیز تبعیت نکرد تا از تعدد سپرده‌گذاران و بزرگ‌نمایی ‌آن، به عنوان اهرم فشاری علیه حاکمیت و بانک مرکزی استفاده کند و در جهت اخذ مجوز از آن بهره گیرد.
رجانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا