بصیرنیوز گزارش می‌دهد؛

لزوم شناخت و نظام بازار در بازاریابی ورزشی/ بازاریابی زمینه تحول در نگرش به ورزش

بصیرنیوز، بازاریابی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین وظایف فدراسیون‌ها و هیات های ورزشی است. شرکت‌ها از طریق بازاریابی محصولات خود را توسعه می‌دهند و به فروش می‌رسانند که این موضوع در برخی از رشته‌های ورزشی در داخل کشورمان مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال، تکواندو و کشتی جا افتاده است.

بازاریابی اغلب به غلط از سوی عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازاریابی ورزشی چیزی بیش از فروش کالا، روابط اجتماعی و بیش از تهیه آگهی و روابط عمومی است.

بازاریابی ورزشی فرآیند طرح و اجرای فعالیت‌هایی برای تولید، قیمت‌گذاری، توسعه و توزیع محصول ورزشی برای برطرف ساختن نیازها با خواسته‌های مشتریان و دستیابی به اهداف شرکت‌ها است.

مرتضی اسدپور کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: چهار عنصر مهم بازاریابی را ترکیب بازاریابی Marketing Mix می‌نامند.

وی با بیان اینکه ترکیب بازاریابی در بر دارنده محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان (Place) و توسعه (Distribution Channels) است، تصریح کرد: این چهار عنصر در بازاریابی جای پای محکمی دارند که باید مدنظر قرار گیرد.

کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی افزود: ارتباط‌های موثر یک مسئول بازاریابی نقش مهمی در جذب حامیان مالی دارد، باید با مردم ارتباطی روشن و صادقانه داشته باشد، مطمئن شود که پیام‌ها از لحاظ اجتماعی مسئولانه هستند، از روی تعاون با مردم کار کند و به علایق آنها پاسخ دهد، روابط سالم و خوبی با مدیران بازاریابی شرکت‌ها ایجاد کند، محصولات ورزشی جنبه بسیار مهمی در طرح بازاریابی است.

اسدپور خاطرنشان کرد: بازاریابی ورزشی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوع‌هایی است که ورزش کشور به آن نیاز دارد تمام تحول‌های زندگی و موفقیت‌ها ناشی از نوع نگرش ما به پدیده بازار و بازاریابی است.

وی خاطرنشان کرد: در دنیای حرفه‌ای ما نمی‌توانیم با تفکر سنتی حضوری موفق داشته باشیم، بازاریابی، علم مدیریت تقاضا است و ما باید در بازاریابی ورزشی به دنبال فرصت ها و خلق کردن باشیم.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی گفت: ویژگی افراد موفق را می‌توان در هشت مورد تمرکز بر کیفیت فراگیر، اطلاعات و ارتباطات، مشتری‌گرا و انعطاف پذیر و سازگار، زمان‌دار، خلاق و نوآور و عدم تنگ‌نظری تقسیم‌بندی کرد.

اسدپور یادآور شد: دنیای امروز ما، دنیای شبکه‌ها است و هیچکس نمی‌تواند در بازاریابی فردی عمل کند چرا که کار، فعالیتی تیمی است.

وی خاطرنشان کرد: بازاریابی ورزشی عبارت از شناخت و نظام بازار ورزش است و همه فعالان سازمان‌های ورزشی، کالاها و خدمات و ذی نفعان که باید جایگاه یک یک آنها را تعریف کنیم و برای این جامعه نیازسنجی کرده و به نیازها پاسخ دهیم.

به گزارش بصیرنیوز، نیاز ورزش ما تنها بازاریابی نیست، بلکه ما نیازمند بازاریابی پاسخگو هستیم.

ورزش ما نیازمند ارکان پاسخگویی یعنی پاسخ دادن، پاسخ یابی و پاسخگو ماندن است، همچنین برند عبارت از آثار، اخلاق، رفتار و گفتار در طول حیات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا