اختصاصی بصیرنیوز؛ به مناسبت 8 صفر سالروز وفات جناب سلمان فارسی؛

استانداری که از زنبیل‌بافی روزگار می‌گذارند/ سلمان فارسی نماد عشق ایرانیان به اسلام

بصیرنیوز، افتخاری که شاید نصیب کمتر کسی از صحابه آن حضرت شده بود، ویژگی مهم جناب سلمان فارسی حق طلب بودن وی بود، وی با اینکه پسر یکی از دهقانان ایرانی بود و پدرش به دین زرتشت تمایل داشت اما خودش در این دین باقی نماند و برای کشف حقیقت و راستی سفرهای مختلفی به اقصی نقاط دنیا داشت تا بتواند دین حقیقی را بشناسد.

در جوانی به دین مسیحیت درآمد و به شام سفر کرد و شاگرد روحانیون مسیحی شد.

چون پیشگویی مسیحیان را درباره ظهور پیامبری در سرزمین عرب‌ها شنید، به حجاز آمد، در یکی از همین سفرها وی به اسارت قبیله بنی کلب در امد و به قبیله بنی قریضه فروخته شد.

سپس به مدینه آورده شد و در این شهر بود که توسط رسول خدا خریده و ازاد شد و نام وی را به سلمان تغییر داد تا پیش از این نام وی روزبه بوده است.

وی نخستین مرد ایرانی است که مسلمان شد.

سلمان فارسی حکیمی بود که به دلیل مطالعه ادیان الهی پیش از خود دارای دانش و بینش زیادی بود که همین امر وی را از سایر صحابه حضرت رسول متمایز می‌کرد.

آشنایی با اندیشه‌های زرتشی و دین مسیحیت از مهمترین ویژگی‌های دینی وی بود و توان علمی این صحابه را نشان می‌داد، در مورد علم جناب سلمان امام صادق(ع) درباره‏اش فرمود: ((در اسلام، مردی که فقیه‏تر از همه مردم باشد، همچون سلمان، آفریده نشده است)). پیامبر اسلام(ص)  نیزفرمود: (( سلمان دریای علم است که نمی‏توان به عمق آن رسید)).

خلوص نیت و پاکی سلمان و همچنین توان بالای جسمی وی  موجب شد تا بسیاری از مهاجران و انصار وی را از خود دانسته و حتی بین آنها اختلاف می‌افتاد. مهاجران معتقد بودند چون سلمان از جای دیگر (ایران) هجرت کرده از آنان محسوب می‌شود و انصار می‌گفتند چون او در زمان ورود پیامبر به یثرب در آن جا بوده از انصار است.

مهم‌ترین نقش سلمان که در یادگار تاریخ مانده است پیشنهاد حفر خندق در جنگ خندق بود که توسط وی ارائه شد و موجب رضایت رسول خدا را فراهم کرد.

همچنین در جنگ طائف، طرح ساختن (( منجنیق‏)) برای درهم کوبیدن قلعه ‌های مشرکان از ابتکاراتی است که به جناب سلمان نسبت داده شده است، مهم‌ترین پست وی در دستگاه حکومت اسلامی و در زمان خلیفه دوم استاندار مدائن بود.

وی پیشنهاد استانداری مدائن را با مشورت حضرت علی (ع) پذیرفت و در زمان صدرات خود در این استان هیچ‌گاه از بیت‌المال برای مصارف شخصی خود استفاده نکرد و با زنبیل بافی از دست رنج خود ارتزاق می‌کرد.

جناب سلمان فارسی در بین ائمه اطهار نیز دارای جایگاه بسیار رفیعی بوده است. در روایتی از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل شده که یک بار در مجلسی در حضور امام(ع) از سلمان فارسی سخن به میان آمد و امام فرمودند نگویید سلمان فارسی بگویید سلمان محمدی چرا که وی یکی از خاندان ما اهل بیت است.

بنابر روایات متعدد تاریخی جناب سلمان دارای عمر بسیار طولانی نیز بوده است، شیخ طوسی عمر وی را ۶۰۰ سال، سید مرتضی ۳۵۰ سال و البته بیشتر مورخان مدت حیات جناب سلمان فارسی را ۲۵۰ سال تخمین زده‌اند.

وی در سال ۳۶ هجری قمری در مدائن از دنیا رفت و در همان شهر نیز دفن شد، امروزه مقبره وی محل زیارت عاشقان و دوستداران اهل بیت (ع) است.

سلمان فارسی را باید نماد عشق و علاقه ایرانیان به اسلام و پیامبر دانست، پیش‌بینی‌های زیادی که پیامبر از دین اسلام برای آیندگان بیان فرمود نشان دهنده نقش عظیم ایرانیان در پیشبرد اسلام است که شاهد مثال حضرت خدمات بی شمار جناب سلمان فارسی به اسلام و اهل بیت است.

در فارسنامة ابن البلخی آمده است: (( پیغمبر را پرسیدند که چرا همة قرون، چون عاد و ثمود و مانند ایشان هلاک شدند و ملک پارسیان به درازا کشید، با آنکه آتش پرست بودند». پیغمبر فرمود: ((از بهر آنکه آبادانی کردند در جهان و داد گستردند میان بندگان خدای – عزّوجل))

امید است تا با تاسی از این نام آوران پیرو راستی دین محمدی در عالم باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا