سونامی”صافی کف پا”در کودکان ایرانی

بصیرنیوز،پرهام پارسانژاد عضو هیئت مدیره و روابط عمومی انجمن فیزیوتراپی در نشست خبری اولین سمینار تخصصی فیزیوتراپی در اختلالات اسکلتی عضلانی، صبح امروز در دفتر انجمن فیزیوتراپی اظهار داشت: معمولا اختلالات اسکلتی و عضلانی در همه جوامع به طور یکسان شیوع پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه کمر درد با ۴۰ درصد بیشترین شیوع را در سطح جهانی دارد، گفت: همچنین گردن درد و مشکلات شانه با ۲۰ درصد شیوع در رده دوم و اندام های تحمل وزن مثل زانو به دلیل احتمال فرسایش و بروز آرتروز نیز از دیگر بیماری های شایع هستند.

پارسانژاد عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی به دلیل شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی از یک ماه و نیم قبل، تصمیم گرفته به این اختلال به عنوان عامل ناتوان کننده کشورهای اروپایی، یک طرح عملیاتی در زمینه آگاهی‌بخشی و کاهش هزینه ها اجرا کند و اقدام انجمن فیزیوتراپی در راستای، سیاست های کلی سازمان بهداشت جهانی و نظام سلامت دنیا است.

عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی بیان کرد: حضور فیزوتراپ ها در بخش های مختلف نظیر چاقی، پوکی استخوان، مسائل حرکتی و قلبی عروقی نشانه گسترده شدن دامنه فعالیت فیزیوتراپیست ها است که مستلزم آموزش و ارتقاء وضعیت علمی فیزیوتراپیست ها و توجه وزارت بهداشت و نظام سلامت در این حوزه است.

وی تصریح کرد: در آمریکا تا سال ۲۰۲۰ ما هیچ فیزیوتراپیستی را با پایین تر از مدرک دکتری نخواهیم داشت، اما علرغم مطرح شدن این موضوع در وزارت بهداشت متاسفانه این طرح هنوز عقیم مانده است.

پارسانژاد اذعان داشت: مسئله حضور تربیت بدنی ها در بخش سلامت کشور اهمیت دارد که بیانیه‌ای در ماه گذشته در نظام پزشکی، مطرح شد که تنها کسی حق حضور در حیطه تشخیص و درمان را دارد که فارغ التحصیل از وزارت بهداشت باشد، فارغ التحصیلان وزارت علوم در حوزه پیشگیری بسیار مفید هستند و جایگاه مهمی دارند اما در بحث درمان فقط کسانی صلاحیت دارند که فارغ التحصیل وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باشند.

وی ادامه داد: این بیانیه را انجمن فیزیوتراپی به دلیل اهمیت اختلالات حرکتی به عنوان موضوع مهم در کشور به طور جدی پیگیری و دنبال می کند.

شیوع اختلال صافی کف پا در بین کودکان
در ادامه این نشست ابراهیم انتظاری عضو هیات علمی دانشگاه توانبخشی تهران و عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی اظهار داشت:همواره پیشگیری از اهمیت فراوانی برخوردار است و همکاری آموزش و پرورش در این زمینه حائز اهمیت است.

وی عنوان کرد: اختلال صافی کف پا در کودکان شایع است و تشخیص زود هنگام آن می تواند از کمردردها و زانو دردهای دوران بزرگسالی پیشگیری کند.

انتظاری تصریح گرد:  موضوع پوشیدن کفش مناسب در سنین رشد بسیار مهم است و از بزرگ و پهن شدن پاها در این سنین پیشگیری کند و معمولا پوشیدن کفش های، بندی، چرم و محکم و بدون پاشنه توصیه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه توانبخشی تهران بیان کرد: در سنین رشد استفاده از کفی های مخصوص و ورزش های عضلات پا می تواند در پیشگیری از ابتلا به صافی کف پا مفید باشد اما پس از سن رشد استفاده از کفی های مخصوص و انجام این ورزش ها ضروری است.

گفتنی است این سمینار ۴ تا ۵ آذر ماه با حضور ۳۰۰ شرکت کننده و به همراه نمایشگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا