چگونه بیانیه حمایت از مطهری تهیه و در صحن علنی اعلام شد؟

بصیرنیوز،به دنبال به وجود آمدن برخی حواشی در خصوص لغو سخنرانی روز اربعین نایب‌رئیس مجلس در مشهد، اعضای فراکسیون امید که از جانب شورای مرکزی این فراکسیون مأمور به انجام هر گونه اقدامی برای موضع‌گیری، ایراد نطق، تذکر و سؤال از مسئولین مرتبط و حتی شکایت از برخی افراد در کمیسیون اصل نود مجلس شدند.

در همین راستا برخی نمایندگان اقدام به تهیۀ بیانیه‌ای در حمایت از علی مطهری و با عنوان «درخواست از سران قوا برای جلوگیری از عدم برگزاری مراسمات قانونی» کردند.

پس‌ازآنکه این بیانیه روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس قرائت شد ابهاماتی پیرامون تعداد امضاها مطرح شد؛ و این شبهات نیز بر این اساس مطرح شده است که در آئین‌نامۀ داخلی مجلس قاعده‌ای برای قرائت بیانیه در صحن علنی وجود دارد.

ماده ۱۱۸ آئین‌نامۀ داخلی مجلس مقرر می‌دارد: «نمایندگان می‌توانند درباره مسائل مهم مملکتی یا بین‌المللی یا مناسبت‌های خاص بیانیه صادر نموده و به رئیس جلسه تحویل نمایند.»

در ادامۀ این ماده تصریح شده است: «چنانچه بیانیه صادره به امضای حداقل بیش از نصف مجموع نمایندگان برسد، متن آن بدون ذکر اسامی نمایندگان در پایان جلسه علنی مجلس قرائت و طی نامۀ رسمی به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهد شد و اسامی نمایندگان امضاکننده بیانیه در مشروح مذاکرات چاپ می‌شود.»

آنچه به‌صورت ابهام مطرح شده این است که برای به حد نصاب رساندن تعداد امضاها برای قرائت در صحن علنی، مواردی از امضای تکراری چند نماینده پای این بیانیه وجود دارد. موضوعی که در تصاویر امضاهای این بیانیه نیز مشهود است.

در همین خصوص «سیدمحمدجواد ابطحی» نمایندۀ مردم خمینی‌شهر در مجالس هشتم و دهم وجود این شائبه‌ها را تأیید کرد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: «این نامه مشکوک است، چرا که این احتمال می‌رود امضاهای جعلی گرفته باشند، از آنها این کارها بر می‌آید.»

این نمایندۀ مجلس دهم افزود: «این احتمال هم می‌رود که چند نفر، چند امضا کرده‌اند تا بتوانند طبق قانون نامه را بخوانند؛ در واقع خواسته‌اند با این کار، تعداد امضاهای نامه به حد نصاب برسد تا امکان قرائت در مجلس پیدا شود.»

گفتنی است طبق تصاویری که از امضاهای این نامه منتشر شده است، بر خلاف ادعای طراحان، ۱۱ امضای این بیانیه تکراری و مخدوش است.

به عنوان مثال نام «حسن لطفی» نماینده رزن ۳ بار، «محمدباقر سعادت» نمایندۀ دشتستان ۲ بار، «بهروز بنیادی» نمایندۀ بردسکن ۲ بار، «رضا علیزاده» نمایندۀ ورزقان ۲ بار و در نهایت نام «احمد بیگدلی» نمایندۀ خدابنده ۲ بار در ذیل این نامه نوشته شده است و البته مشخص نیست که از خود این افراد چند بار امضا گرفته‌اند یا امضایشان توسط فرد دیگری جعل شده است.

البته برخی شنیده‌های غیررسمی حاکی از این است که برخی نمایندگان مجلس ـ از جمله یک عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس ـ نیز که با مطلع شدن از محور کلی این نامه آن را امضا کرده بودند، با اطلاع از جزئیات، امضای خود را پس گرفته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا