چگونه مارها بدون گوش می شنوند؟

بصیرنیوز،

مارها خزندگانی هستند که به مانند دیگر حیوانات و یا انسان ها گوش و یا عضوی خارجی شبیه آن را ندارند. از این روی، مارها چگونه اصوات را می شنوند و به آنها واکنش نشان می دهند؟!

در واقع نبود گوش های خارجی برای مارها، این گمانه را پدید آورده که آنها نمی شنوند.
چگونه مارها بدون گوش می شنوند؟

بنا بر این گزارش، در زمان های گذشته، دانشمندان تصور می کردند که مارها ناشنوا هستند و به طور کلی نمی شنوند و این تفکر رایج بود تا این که دانشمندان پنجاه سال به شکل مستند به مطالعه مارها پرداختند.

نبود پرده و گوش خارجی همانند انسان ها، فرضیه نشنیدن مارها را تقویت می کرد، ولی تحقیقات نشان داد که مارها راه های دیگری برای شنیدن صداها دارند.

مارها صداها را احساس می کنند

مارها صداها را حس می کنند. برای مثال وقتی حیوانات بزرگ حرکت می کنند، موج های صوتی را از طریق هوا تولید کرده و منتقل و ارتعاشات را بر زمین منعکس می کنند. دانشمندان دریافته اند که پوست و عضلات مارها این ارتعاشات را کشف کرده و به مغز منتقل می کنند و متناسب با آن واکنش نشان می دهند.

چگونه مارها بدون گوش می شنوند؟

موج های صوتی چگونه منتقل می شوند؟!

انسان ها در گوش داخلی خود استخوان کوچکی دارند که اهمیت زیادی در فرآیند شنیدن دارد. مارها هم ساختمان مشابهی را در کنار سر و متصل به استخوان فک دارند. دانشمندان می گویند این استخوان مسئوليت شنیدن و احساس موج های صوتی در مارها را دارد.

پژوهش های علمی نشان می دهد که پوست و بافت های عضلانی موج های صوتی موجود در هوا را به استخوان کوچکی به نام چهارگوش ( quadrate ) می رساند. این استخوان کوچک برای دریافت ارتعاشات جلو و عقب حرکت و آنها را به قسمت حلزونی شکلی منتقل می کند. این قسمت حلزونی حرکت را به سیگنال های الکتریکال ترجمه و تبدیل می کند و آن را به مغز می فرستد.

چگونه مارها بدون گوش می شنوند؟

این مکانیزم با آنچه در انسان و سایر حیوانات وجود دارد، کاملا متفاوت است. مارها فقط صداهای محدود و دارای فرکانس های پایین را می شنوند؛ از این روی، حواس دیگر مارها قوی تر از شنیدن عمل می کند.

کد مطلب: ۲۴۶۶۴۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا