قرارِ عاشقی از طریق الحسین تا طریق الرضا+تصاویر
بصیرنیوز،حرم لبریز از «صدا و سکوت» است. صدا برای آنهایی که دنبال جایی برای خلوت کردن میگردند و سکوت برای آنهایی که گوشهای پیداکردهاند تا زیارتنامه بخوانند.
این حالِ زائران حرم است، از حرم حسینی تا حرم رضوی؛ حکایت عشق و اشتیاق زائرانی است که ابتدای دهه آخر صفر حسینی(ع) بودند و حالا در صحن و سرای حضرت رضا(ع) سیر میکنند.
نشانه ارادت
پیادهروی اربعین حسینی و پیادهروی دهه آخر صفر به مقصد حرم رضوی هرکدام نشانه است، نشانه عمق ارادت مردمی که از جایجای ایران در مسیر محبت اهلبیت قرارگرفتهاند، شیعه و سنی ندارد؛ اینجا محور یکی و محبت زائران تام و تمام است.
راهپیمایی اربعین و دهه آخر صفر از موکبهای مردمی که در مسیر حرم شکلگرفته تا سختیهای مسیر رسیدن به هم شباهت دارند، سختیهایی که نه پای ارادت زائران را لنگ میکند و نه از اشتیاق آنها برای حرکت در این مسیر میکاهد.
اما همه ماجرای پیادهرویهای مذهبی این نیست؛ حکایت اهالی کاروان زائران از خراسان شروع میشود تا قم و اصفهان در مرکز ایران، لرستان در غرب میهن اسلامی؛ از مازندران و گلستان گرفته تا دیگر استانهای جنوبی ایران، مسیرها فرق میکند اما مقصد همه یکی است، «مشهد الرضا»!
کربلایی و مشهدی شدن این روزهای مردم ایران حکایت غریبی است، باید راه بیفتی و با پای دل به قافله زائران پیاده بپیوندی، فرقی نمیکند اهل کجایی چراکه همه اهالی این قافله نَسَبشان نه به مبدأ که به مقصدشان برمیگردد.
ظرفیت آیینهای پیادهروی مذهبی
عضو مجلس خبرگان رهبری یکی از مهمترین برکات زیارت و آیینهای پیادهروی اربعین و دهه آخر صفر را ظرفیتسازی برای انسان سالک الی الله دانسته و بابیان اینکه عدهای در فرازوفرودهای زندگی از مقام بندگی خارج میشوند، میگوید: اگر آدمی در درون خویش ظرفیت ایجاد کرد، هیچگاه در برابر ناملایمات روزگار از صراط مستقیم و مسیر بندگی حضرت حق خارج نخواهد شد.
محبت و عشق، سختیها را در نظر انسان آسان میکند، نمونه بارز این عشق و محبت را میتوان در پیادهروی زائران حرم مطهر حضرت سیدالشهدا(علیهالسلام) و حرم حضرت امام رضا(علیهالسلام) مشاهده کرد
حجتالاسلام رئیسی زیارت را یکی از برترین جایگاهها برای ظرفیتسازی معرفی کرده و اضافه میکند: بالا بردن ظرفیت معنوی جز با عبادت، بندگی پروردگار، تأسی به سیره اهلبیت عصمت و طهارت(علیهمالسلام)، دشمنشناسی و ایستادگی بر حفظ ارزشها ایجاد نمیشود.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بابیان اینکه محبت و عشق، سختیها را در نظر انسان آسان میکند، ادامه میدهد: نمونه بارز این عشق و محبت را میتوان در پیادهروی زائران حرم مطهر حضرت سیدالشهدا(علیهالسلام) و حرم حضرت امام رضا(علیهالسلام) مشاهده کرد، زیرا هراندازه که در مسیر دشواریهایی وجود داشته باشد، بازهم تحمل سختیها برای زائران آسان و مشقتها، سهل است.
وی حرکت زائران پیاده را تجلی خودسازی و ظرفیتسازی خواند و افزود: زائران پیاده، میهمانان عالیقدر حضرت رضا(علیهالسلام) هستند که با عزم راسخ، عشق و دلدادگی، سختیهای راه را به جان میخرند و جلوههای بسیار زیبایی از ارادتمندی به حضرت ثامنالائمه(علیهالسلام) را به نمایش میگذارند.
حجتالاسلام رئیسی معتقد است که هیچچیز جز کمال عشق و علاقه قلبی به ساحت قدسی حضرت رضا(علیهالسلام) نمیتواند سبب شود زائری در برودت هوا، با پای پیاده خانه و کاشانه خود را ترک و سختیها و مشقتهای مسیر را به جان بخرد تا سوگوار این امام همام در صحن و سرای مقدس رضوی باشد.
کاروانی که اربعین حماسه آفرید، این بار عزم مشهد الرضا (ع) کردند، زائرانی که پیاده به جاده عشق زدند تا میان طریق سرخ حسینی و غربت رضوی، پلی زده باشند، زائری زمزمه میکرد که «جاماندههای کرب و بلا را خبر کنید؛ سلطان طوس باز خریدارتان شده…»
زائران پیاده از ۱۹ استان کشور در مسیرهای زمینی منتهی به مشهد راهی زیارت حرم شمس الشموس شدهاند
راهپیمایی دهه آخر صفر هرسال پرشورتر میشود بهطوریکه امسال زائرانی از ۱۹استان کشور پای پیاده راهی مشهد شدند و البته این روزها مشهد میزبان حضور میلیون زائرانی از جایجای ایران است.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع)، با اشاره به حضور کاروانهای پیاده از نقاط مختلف کشور اعم از یزد، مازندران، گلستان، فارس، خراسان جنوبی، قم، اصفهان و کرمان در مسیر مشهدالرضا، یادآور میشود: زائران پیاده از ۱۹ استان کشور در مسیرهای زمینی منتهی به مشهد راهی زیارت حرم شمس الشموس شدهاند.
رضایی میگوید: در این میان برای نخستین بار از چهار استان آذربایجان شرقی، بوشهر، لرستان و زنجان نیز زائران پیاده مسیر را بهصورت زمینی تا مشهد طی کردهاند.
وی ادامه میدهد: بیشترین زائران پیاده از جادههای سرخس – مشهد، گناباد، تربتحیدریه و مهنه، فریمان – مشهد، کلات – مشهد، شیروان – بجنورد و بجنورد، شاهرود پیاده راهی مشهد شدند.
به گفته متولیان طی سالهای اخیر تعداد ۴۵۰ کاروان زائر پیاده شناسایی و سازماندهی شدهاند و آمار کاروانهای پیاده که در راهپیمایی دهه آخر صفر شرکت میکنند سالبهسال افزایش مییابد.
اما در میان زائرانی که راهی مشهد الرضا شدهاند بهمانند زائران اربعین اهل سنت هم دیده میشوند بهطوریکه از بسیاری از استانهای دارای جمعیت سنی نشین مانند خراسان جنوبی و گلستان برادران اهل سنت نیز به خیل عظیم زائران رضوی پیوستهاند.
علاوه بر زائران سنی، علمای اهل تسنن نیز در میان کاروانهای زائران رضوی حضور دارند بهطوریکه مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفته است: ۶۰ نفر از علمای اهل سنت استان به مشهد مقدس اعزامشدهاند.
همچنین گردهمایی هزار و ۲۰۰ زائر پیاده اهل سنت استانهای کردستان، گلستان، خراسان جنوبی، شمالی و رضوی نیز در رواق «شیخ حر عاملی» حرم مطهر رضوی برگزار شد.
پذیرایی از زائران رضوی
اما بهمانند راهپیمایی اربعین، در پیادهروی دهه آخر صفر نیز ظرفیتهای خودجوش مردمی پایکار آمده تا موکبهای خدماترسانی به زائران شکل بگیرد.
تحت پوشش قرار دادن ۶۰۰ کیلومتر از جادههای منتهی به مشهد مقدس در شش محور اصلی، آمادهسازی ایستگاههای صلواتی و پذیرایی بینراهی با امکانات بهداشتی درمانی، آمادهسازی اماکن اقامتی و پذیرایی برای اسکان زائران، پذیرش، اسکان، تغذیه و ارائه خدمات به هزاران زائر پیاده و …تنها بخشی از اقداماتی است که با استفاده از ظرفیت مردمی انجامشده است بهطوریکه بیش از هشت هزار نفر نیرو در قالب نیروهای خدمتگزار افتخاری به جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) پیوستهاند.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با اشاره به حرکت عظیم زائران پیاده حرم مطهر رضوی، میگوید: امروز شاهدیم که دلدادگان ائمه اطهار(ع) با پای پیاده به کربلا رفتند و اکنون با پای پیاده در هوای سرد به مشهد میآیند.
آیتالله علم الهدی تأکید میکند که مسئولان باید امکانات لازم را برای زائران پیاده امام رضا(ع) فراهم کنند.