حلب پس از مقاومت ۴ساله پاکسازی شد

بصیر، مرکز استان حلب، سرانجام پس از چهار سال جنگ، با خروج عناصر تسلیم شده گروههای تروریستی سپس اخراجشان از این شهر، رنگ آزادی به خود دید.

حلب از تابستان سال ۲۰۱۲ به بعد که هدف هجمه قرار گرفت، اندک اندک و محله به محله اشغال شد و سرانجام ارتش سوریه تابستان ۲۰۱۶ (شهریور)، افراد مسلح در شرق حلب را در محاصره کامل قرار داد و هرگونه ارتباط زمینی و لجستیک آنان با ترکیه و دیگر حامیان منطقه‌ای‌شان را قطع کرد.
از سه هفته گذشته عملیات زمینی نهایی برای پاکسازی شرق حلب از لوث تروریست‌ها آغاز شد و سرانجام با آزادسازی محلات متعدد، عرصه بر تروریست‌ها تنگ شد تا اینکه در سه چهار محله در شرق شهر حلب محصور شدند.
طبق توافق صورت گرفته میان روسیه و ترکیه‌، افراد مسلح با اتوبوس‌های سبز معروف، به خارج از حلب اخراج شدند.
عناصر مسلح از اوایل بامداد چهارشنبه گذشته از محلات «السُکری»،‌ «سیف الدولة»، «العماریه» و «المشهد» خارج شدند و همه به محله «صلاح الدین» رفتند تا با اتوبوس‌هایی که به نماد تسلیم و ذلت گروههای مسلح یا طبق خودشان «گروههای انقلابی» تبدیل شده است، از استان حلب خارج شوند.
تروریست‌های حلب همزمان با خروج از مقرهای خود در چندین محله، مکان‌ها و خودروهای (نظامی) خود را آتش زدند تا علاوه بر اظهار خشم خود، هرگونه سند یا مدرکی را از بین برده باشند. کار اخراج تروریست‌ها چندین بار به دلیل کارشکنی تروریست‌ها در خارج کردن مجروحان و بیماران از دو شهرک محاصره شده شیعه‌نشین در ادلب به تأخیر افتاد.
ناتوانی حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها
عناصر مسلح در حالی شهر حلب را ترک کردند که طی شش ماه گذشته چندین عملیات قوی برای مقابله با ارتش سوریه و تصرف حلب انجام دادند و عملیات‌های خود را «حماسه حلب»‌ می‌نامیدند. اتاق عملیات این عملیات‌ها در ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه بود که طبق گزارش‌های خبری افسران آمریکایی، ترکیه‌ای و … در آن حاضر بودند.
در این مدت، آمریکا بارها با طرح درخواست آتش‌بس تلاش کرد مانع فشار بیشتر ارتش سوریه بر گروههای مسلح شود یا حداقل زمان تنفسی برای آنان حاصل شود اما بعد از چند آتش‌بس از جمله بعد از شکست حصر نبل و الزهراء و در نتیجه عدم پایبندی طرف مقابل به آتش‌بس، دیگر این تلاشهای آمریکا نتیجه نداد.
عربستان که یکی از سرسخت‌ترین حامیان منطقه‌ای گروههای مسلح در حلب و سوریه است، نیز سکوت پیشه کرده و فقط از طریق مفتی این کشور به ذکر اینکه همه برای «اهل حلب» یعنی گروههای مسلح دعا کنند، بسنده کرده است.
آزادی شهر از طریق مقاومت
اکنون حلب در حالی رنگ آزادی به خود دیده است که چندین دور مذاکره و آتش‌بس نتیجه مفیدی برای مردم نداشت و آنچه، آزادی را به شهر حلب هدیه کرد، مقاومت مردمی، دولتی و متحدان دمشق بود.
عناصر تروریستی در چهار سال گذشته نیمی از شهر حلب را اشغال کرده بودند اما نیروهای سوری و مقاومت پس از تکمیل محاصره آنان در تابستان گذشته، از سه هفته قبل عملیات پاکسازی شهر را آغاز کردند و در نهایت به چهار سال جنایت تروریست‌ها در این شهر تاریخی و باستانی پایان دادند.
حلب دومین شهر بزرگ سوریه است و روزی پایتخت اقتصادی این کشور بود اما با آغاز جنگ ‌شبه‌جهانی علیه این ملت، این شهر توسط تروریست‌ها ویران شد و علاوه بر اموال و ثروت مردم، تجهیزات کارخانجات این شهر صنعتی در ترکیه به فروش رفت.
فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا