رئیس محیط‌زیست بابلسر و فریدونکنار در گفت‌وگو با بصیرنیوز:

مردم از خرید پرندگان وحشی خودداری کنند/اعلام گزارش مثبت آنفولانزا در مرغ‌های بومی

ناصر کیایی رئیس محیط‌زیست بابلسر و فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار بصیرنیوز اظهار کرد: در زمینه آنفولانزا همه نمونه‌های مشکوک را به آزمایشگاه ارسال می‌کنیم اما این بیماری در مرغ‌های بومی مشاهده شد اما مسئولیت آنفولانزا بر عهده دامپزشکی است و در حیطه وظیفه این ارگان نیست.
وی با اشاره به اینکه در منطقه ازباران فریدونکنار معدوم‌سازی مرغ بومی انجام شد خاطرنشان کرد: مرکز بهداشت ازباران در گفت‌وگویی اعلام کرد این بیماری مربوط به آنفولانزا نیست اما تشخص بیماری پرندگان و حیوانات مربوط به دامپزشکی است و ما تنها کارمان این است که نمونه مشکوک را به دامپزشکی ارسال کنیم.
رئیس محیط‌زیست بابلسر و فریدونکنار یادآور شد: در حال حاضر سلامت مردم بسیار مهم است و دغدغه همه مسئولان برای رفع این بحران است و از همه افراد می‌خواهیم از شکار و صید پرندگان جلوگیری کنند.
کیایی با اشاره به اینکه در میان پرندگان وحشی ویروس آنفولانزا دیده شده و تالاب ازباران نمونه‌ای از آن است، اظهار کرد: اقداماتی که برای مهار بیماری آنفولانزا در استان اتخاذ شد این موارد بود که فروشندگان بازار فروش پرندگان در فریدونکنار جمع‌آوری شود و اطلاع رسانی در میان مردم انجام شود.
وی با بیان اینکه این بیماری فقط مختص به فریدونکار نیست، گفت: وجود بیماری در استان مشاهده شد و چون پرندگان مهاجر هستند و به تالاب‌های مختلف می‌روند بنابراین همه درگیر بیماری می‌شوند و به مردم توصیه می‌شود که اگر صید غیرمجاز و مشکوک به بیماری است از خریداری آن جلوگیری کنند.
رئیس محیط‌زیست بابلسر و فریدونکنار افزود: چند مورد از مرغ‌های بومی به استان اعلام شد اما در میان مرغ‌های صنعتی و گوشت تا کنون تلفات غیرعادی گزارش نشده است.
کیایی تصریح کرد: مردم می‌توانند از مرغ‌های صنعتی زیر نظر دامپزشکی که تاریخ تولید دارند خریداری کنند و لازم است که خانم‌های خانه‌دار از دستکش برای تمیز کردن مرغ استفاده کنند.
وی عنوان کرد: در میان مرغ‌های بومی و همچنین پرندگان مهاجر گزارش آنفولانزا مثبت اعلام شد و ترجیحا از مرغ‌های بومی استفاده نشود.
رئیس محیط‌زیست بابلسر و فریدونکنار با اشاره به اینکه این ویروس به گرما حساس و در سرما مقاوم است گفت: برای خورشتی گوشت پرندگان بومی چون حرارت داده می‌شود آن ویروس از میان می‌رود به همین دلیل در این فصل از گوشت‌های پخته شده خورشتی استفاده شود و از گوشت کبابی مصرف نشود.
کیایی در پایان با بیان اینکه هنوز این مورد در انسان گزارش نشد اما طیور را درگیر می‌کند خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی این اقدامات پیشگرانه لازم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا