به گزارش بصیرنیوز؛

توسعه قدرت دفاعی، بازدارنده توطئه‌های دشمنان

بصیر، در شرایط امنیت معطوف به اقتدار فرهنگی، زمینه‌ بسط و توسعه‌ آیین‌‌های مدنی، باورهای مشترک و پیشگیری از ناهنجاری‌‌های سیاسی و اجتماعی فراهم می‌شود و با تولید و بازتولید ارزش‌‌های انسانی در جامعه، بالتبع سایر ارزش‌‌های حیاتی، که منافع ملی، اهداف ملی، امنیت ملی ترجمان آن هستند، تضمین خواهد شد.
با ایجاد گسست در مبانی اجتماعی و سیاسی و باورهای عمومی، که نتیجه‌ی بلامعارض عدم پیوند و تعامل بین مردم و دولت است، امنیت ملی نیز در مقابل انواع آسیب‌‌ها شکننده خواهد بود و در واقع حساسیت‌‌هایی که باید به طور متعارف و طبیعی حل‌وفصل شود، به تهدیدی تبدیل می‌‌شود که کل نظام را با مخاطره‌ی جدی روبه‌رو می‌‌سازد.
بر اساس دکترین امنیت ملی و سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران، کاملاً هدف از افزایش قدرت و توان تهاجمی کشور مشخص است و ایران با افزایش توان تهاجمی خود، به‌دنبال آغاز جنگ علیه هیچ کشوری نیست.

مقامات جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، بارها بر این نکته تأکید کرده‌اند که ایران آغازکننده هیچ جنگی نخواهد بود. بنابراین، هدف از افزایش توان تهاجمی کشور متناسب با تهدیدات و تجاوزهای نظامی احتمالی، به‌دست‌آوردن قدرت پاسخگویی با زدن «ضربه متقابل» است و این نوع قدرت و دفاع، ماهیت بازدارندگی دارد.
اگر دشمنان ملت ایران بدانند پاسخ تجاوز به جمهوری اسلامی را در خاک و سرزمین خود در هر گوشه از عالم که باشند دریافت خواهند کرد، آن‌گاه در محاسبات خود، خسارت‌های ناشی از این پاسخ را، لحاظ خواهند کرد.
قدرت و توان تهاجمی کشور برای زدن ضربه متقابل، آنچنان باید افزایش پیدا کند که هر دشمنی برای انجام تجاوز به ایران، خسارات دریافتی در خاک خود را، به‌مراتب بیشتر از منافع تجاوزش برآورد کند. به یقین در پرتو چنین توان دفاعی و توان تهاجمی است که ملت ایران از امنیتی قابل قبول برخوردار خواهد بود و با آسودگی خاطر زندگی خواهد کرد.

امنیت ملی زیر چتر افزایش قدرت تهاجمی‌
سیدرحمان میرزازاده از فعالان سیاسی در گفت‌وگو با بصیرنیوز، اظهار کرد: کشورها و ملت‌هایی که به دلایل مختلف با تهدیدات دشمنان خود روبه‌رو هستند، شرایط لازم برای تداوم حیات و بقای آن‌ها، داشتن قدرت مناسب برای پاسخگویی به تهدیدات است.
میرزازاده افزود: قدرت مناسب نظامی برای پاسخگویی به تهدیدات دشمن را می‌توان به دو بخش دفاعی و تهاجمی تقسیم کرد.
وی با اشاره به سخنان رهبری که بر ضرورت افزایش توان دفاعی و توان تهاجمی کشور به‌صورت توأمان تأکید کردند، تصریح کرد: ایشان درباره ضرورت افزایش توان و گسترش صنایع دفاعی فرمودند: «در شرایطی که قدرت‌های زورگوی دنیا، چتر قدرت خود را گسترانیده‌اند و هیچ رحمی در وجود آن‌ها به چشم نمی‌خورد و علناً مجلس عروسی و بیمارستان را به بهانه مبارزه با تروریسم بمباران می‌کنند و صدها انسان ‌بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشند و به هیچ سازمان و نهادی هم پاسخگو نیستند، باید توان و قدرت دفاعی را افزایش داد تا قدرت‌های زورگو، احساس تهدید کنند.».
این کارشناس ارشد علوم سیاسی یادآور شد: این یک واقعیت تلخ است که طی یک دهه گذشته، بارها و بارها در دو کشور پاکستان و افغانستان، اجتماعات مردم مسلمان و اماکن و محل‌هایی چون بیمارستان‌ها، به بهانه‌های واهی از سوی آمریکایی‌ها بمباران شده و صدها نفر از مردم ‌بی‌گناه به خاک و خون کشیده شده‌اند و این وضعیت در عراق و سوریه هم به‌گونه‌ای دیگر است.
این فعال سیاسی، گفت: اگر در ایران، دشمن‌ بی‌رحمی چون آمریکا قادر به انجام چنین جنایت‌هایی نیست، به‌دلیل قدرت دفاعی و توان پاسخگویی به تهدیدات جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها از بابت قدرت پاسخگویی ایران نگران نبودند و جمهوری اسلامی و ملت ایران را در دفاع از خود ناتوان ارزیابی می‌کردند، به‌جای بحران‌آفرینی در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و دیگر نقاط جهان، ایران را مورد تهاجم قرار می‌دادند، افزود: طی یک دهه گذشته، مقامات ایالات متحده و رژیم کودک‌کش صهیونیستی، هیچ ملت و کشوری را به اندازه ایران تهدید نکرد.
میرزازاده دلیل اصلی عملی نشدن تهدیدات دشمنان علیه ملت ایران، اقتدار دفاعی و قدرت بازدارندگی نظامی جمهوری اسلامی ایران بود، تصریح کرد: برای بازداشتن دشمن در آینده از دست زدن به هر نوع ماجراجویی علیه ملت ایران با هدف بر هم زدن امنیت و ثبات کشور، باید توسعه قدرت دفاعی دنبال شود.
وی با تأکید بر اینکه دشمن باید بداند که ایران اسلامی در صورت تهدید شدن منافع و مصالحش از توانی برای تهاجم برخوردار است که علاوه بر دفاع از منافع خود، توان صدمه به دشمن در مقر و جایگاه خودش را دارد، گفت: این ‌قدرت تهاجمی در کنار دفاع، تکمیل‌کننده راهبردهای دفاعی کشور و تضمین‌کننده امنیت ملی است.

امنیت ملی امری حیاتی برای کشورها
محمد نبی‌زاده کارشناس ارشد علوم سیاسی در گفت‌وگو با بصیرنیوز با بیان اینکه امنيت مفهومي پيچيده و به شدت متكي بر نگرش‌ها و ارزشها است، گفت: سازمان ملل امنيت ملی را چنين تعريف مي‏كند و آن اینکه كشورها هيچگونه احساس خطر حمله خارجي، فشار سياسي يا اقتصادي نكنند و بتوانند آزادانه گسترش و توسعه خويش را تعقيب کنند.
نبی‌زاده افزود: مقوله امنیت ملی برای کشورها به خصوص کشورهایی که به دلیل داشتن ایدئولوژی متفاوت و متمایز با جریان غالب حاکم در عرصه بین‌الملل همواره در معرض انواع تهدیدها هستند، امری حیاتی و حفظ و تداوم آن دشوارتر خواهد بود.
وی، تصریح کرد: برای این دسته از کشورها جدای از آمادگی دائمی در زمینه هر نوع تهاجم نظامی، توجه به سایر ابعاد مرتبط با مقوله امنیت ملی و باز چینش و مستحکم‌سازی مؤلفه‌های قوام دهنده آن نیز اهمیت مضاعفی می‌یابد.
این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: کاهش هزینه‌ها در هر سبک و سیاق از جنگ و تهدید خارجی، به معنای اتلاف کمتر منابع، اجتناب از فرصت سوزی‌ها و بهبود سریع نقطه آسیب دیده پس از رفع تهدید خواهد بود.
به گزارش بصیرنیوز، برقراری امنیت، ثبات و آرامش، خواسته اصلی هر ملت از دولت و حاکمیت خود می‌باشد، به‌طور قطع در صدر خواسته‌ها و مطالبات مردم ایران از نظام جمهوری اسلامی، تأمین امنیت ملی و آرامش داخلی است.
مردم می‌خواهند با آسودگی خاطر و در آرامش زندگی کرده و بدون داشتن دغدغه‌های امنیتی به کسب‌وکار و برنامه‌ریزی برای آینده خود و فرزندان‌شان بپردازند بنابراین در جهان امروز، برخورداری از چنین وضعیتی، بدون قدرت ممکن نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا