اجرا در تئاتر شهر خطرناک شده است

بصیرنیوز،

کارگردان نمایش «خانۀ پاکیزه» که این اثر را به تازگی در سالن چهارسوی تئاتر شهر به روی صحنه برده است، ضمن تأکید بر این امر که نمی توان در تئاتر شهر به اجرای اثر پرداخت و به مخاطب تئاتر نگاه نداشت، گفت: ۹۰ درصد کسانی که در مجموعه‌هایی مانند تئاتر شهر به تماشای آثار نمایشی می نشینند، بارها و بارها تئاتر دیده‌اند و در این راستا کیفیت نگاه خود به آثار نمایشی را بهبود بخشیده اند، و باید پذیرفت که اجرا کردن در تئاتر شهر خطرناک است.

وی با بیان اینکه، اگر امروز هنرمندی تصمیم می‌گیرد که در تئاتر شهر به اجرای یک اثر نمایشی بپردازد، باید با در نظر‌گرفتن تمام ویژگی های خاص اجرا، اگر به مخاطب عام نگاه ویژه دارد باید تمام تلاش خود را در ارضای سلیقۀ مخاطب خاص در نظر بگیرد، افزود: در عین حال و با تکیه بر همۀ این سختی ها، چون می‌دانستم که خندیدن در تئاتر همواره برای مخاطب اولیت داشته است، تلاش کردم تا در عین انتقال مفهوم اثر فضایی کمدی را به مخاطب القاء کنم.

بازیگر نمایش «عاشقانه ای برای عباس» درخصوص محوریت و روایت داستانی «خانه پاکیزه» بیان کرد: طنز موجود در «خانۀ پاکیزه» را کمدی وابسته به موقعیت است که هرگز سخیف و سبک نیست و در فضایی شکل می گیرد که مخاطب را می خنداند.

وی با اشاره به این که کمدی فضا در تئاتر، یکی از دشوار ترین گونه های اجرا است، اظهار داشت: امید آن دارم که این نوع از کمدی در «خانۀ پاکیزه» به خوبی از کار در آمده باشد و مورد اقبال مردم قرار گرفته باشد.

کارگردان نمایش «مروارید»، هم زمانی کارگردانی و بازی در یک نمایش صحنه‌ای را امری بسیار دشوار و طاقت فرسا ارزیابی دانست و تصریح کرد: این کار هم برای من و هم همسرم بسیار سخت بود، در این راستا، کارگردان باید بداند که در حال حاضر کارگردان است و تمام استرس‌های یک کارگردان را در خود دارد و با تمام استرس‌ها باید لحظه به لحظه را رصد کنید و پس از آن می بایست لباس بپوشی و وارد صحنه شوید.

طاهری در پایان پیرامون هم زمانی کارگردانی و بازیگر ی در یک اثر نمایشی خاطرنشان کرد: هیچ گاه و در هیچ کتاب آموزشی برای هم زمانی کارگردانی و بازیگری هیچ آموزشی وجود نداشته و ندارد و فقط با تجربه می توان به این مهم دست یافت. من بارها در مقام کارگردان و بازیگر یک اثر نمایشی کار کرده و تجربه خوبی را پشت سرگذاشته ام.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا