بزک قراردادها به شعار "حمایت از تولید داخل"؛

مناقصه بودار بانک ملی برای خرید ۷۰۰دستگاه پولشمار/ مناقصه‌ای که برای تولید ملی “هیچ” امتیازی قائل نیست!+اسناد

بصیر، جامعه حتی پس از ویرایش لایحه برنامه ششم توسعه و تاکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی در قانون باز هم شاهد عملی شدن آن نبود؛ چرا که پس از گذشت این همه مدت، دولت هنوز برنامه روشنی برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی علیرغم تاکیدات بسیار مقام معظم رهبری به این امر ندارد.

پس از تراژدی غمگین بی‌مهری ها به تولید داخلی، ادامه این جریان را در مناقصه عمومی خرید ۷۰۰ دستگاه اسکناس شمار ایستاده می‌بینیم که باوجود قید شدن عنوان “اسکناس شمار ایستاده از نوع تولید داخل کشور” شاهد تولید داخلی در این مناقصه نیستیم.

بانک ملی ایران که باید نماد حمایت از تولید و تولیدکننده ایرانی باشد متاسفانه به طور بسیار مشخص و واضحی اقدام به برگزاری مناقصه‌ای با اعطای امتیازات ویژه برای اسکناس شمارهای خارجی کرده است.

در جزئیات این مناقصه آمده است دستگاه‌های ساخت ژاپن یا غرب اروپا در مناقصه صاحب امتیاز ۱۰۰، دستگاه‌های ساخت کره جنوبی ۷۰ امتیاز و سایر کشورهای آسیایی ۳۰ امتیاز! و جالب اینجاست که در این امتیازبندی، به دستگاه‌های ساخت ایران اصلاً اشاره نشده است. حتی اگر بخواهیم دستگاه‌های ساخت ایران را هم جزء آن بخش سایر کشورهای آسیایی حساب کنیم باز هم در مقابل دیگر کشورها صاحب امتیاز ۳۰ و پایین‌ترین امتیاز است.

این در حالی است که داشتن برگ سبز گمرک که به معنای وارداتی بودن کالا است، خود یک امتیاز محسوب شده و صراحتاً در بخش مشخصات فنی دستگاه و شرایط الزامی آن قید شده است.

شاید برخی واردکنندگان کالاهای خارجی این توجیه را داشته باشند که در آن بخش کالای وارداتی ایران تولیدات قوی ندارد و به همین دلیل از خارج وارد می‌شود اما در زمینه تولید دستگاه‌های اسکناس شمار تولیدات ایران علاوه بر اینکه بسیار قوی بوده است، دارای عمر بسیار زیاد و با دوام است به طوری که دستگاه‌های اسکناس شماری که اکنون حدود ۳۰ سال است در بانک‌ها استفاده می‌شود، ایرانی است! تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار دستگاه با اختلاف قیمت فاحش با نمونه وارداتی و عمر چند برابر تولید، انبوه شده است که حتی هنوز هم در بانک‌ها استفاده می‌شود.

این در حالی است که بانک ملی به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین بانک‌های ایران علاوه بر اینکه باید حمایتگر تولیدکنندگان داخلی باشد، باید نفوذ کالاهای خارجی را با ایجاد برنامه‌هایی محدود کند نه اینکه در مناقصه‌ها به دستگاه‌های تولید خارج امتیاز ویژه بسیار بالایی اعطا کند.

تولیدکنندگان داخلی ظرفیت کامل برای عدم وابستگی شبکه بانکی به خارج از کشور را دارند و واردات در این سطح و با چنین عنوان‌هایی آن هم از طرف یکی از بزرگترین بانک‌ها علیرغم توصیه‌های موکد مقام معظم رهبری به حمایت از تولید داخلی، بی شک نوعی خیانت است.

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا