تعامل یا تقابل؛

پاسخ دولت روحانی به رواج «بیت کوین» در ایران چیست؟

بصیر، قانونی بودن تجارت با بیت‌کوین یا همان پول دیجیتال در ایران هنوز مشخص نشده است و مقامات دولتی از اظهار نظر درباره این مسئله چالش برانگیز دوری می کنند. با وجود این، خرید و فروش اتوماتیک و آنلاین بیت کوین در وب سایت دبلیو ام ایران در جریان است و برخی با پول واقعی اقدام به خرید این پول دیجیتال می کنند.

در چند سال گذشته، بیت کوین با ابتکار و انقلابی که به راه انداخته است توانسته به کشورهای زیادی رسوخ پیدا کند. مالزی، فیلیپین و تایلند از پول مجازی بیت کوین در تجارت های خرد خود استفاده می کنند.

گرچه ممکن است در حال حاضر گردش مالی سنگینی که بر پولهای واقعی وجود دارد بر روی پول مجازی که تحت عنوان بیت کوین شناخته می شود وجود نداشته باشد اما روند این مساله به نحوی است که نشان می دهد سرمایه گذاری بر روی پول مجازی به سمت جدی شدن پیش می رود و این موضوع می تواند آثار و عواقب جدی مثبت و منفی به همراه داشته باشد.

کشورهای مختلف در مواجهه با بیت کوین رفتار متفاوتی دارند. به عنوان نمونه، کشور چین استفاده از پول مجازی را در مراودات داخلی ممنوع کرده اما در مراودات بین الملل به کار گرفته می شود؛ به طور کل در کشورهای مختلف مواجهه با این مقوله متفاوت است به نحوی که یک دسته از کشورها هنوز در بلاتکلیفی به سر می برند؛ اما یک دسته از کشورها از جمله آمریکا در برابر این موضوع مطابق قوانین مالی برخورد می کنند و آن را مانند پول می بینند و ادبیات مالی و پولی بر آن حاکم است؛ درهمین حال برخی کشورها این موضوع را ممنوع کردند و برخی نیز پول مجازی را در حد کالا و سرمایه می بینند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا