۵ روش اثبات‌شده برای خاتمه دادن به کمردرد

بصیرنیوز،کمردرد می‌تواند حدود ۸۰ درصد از ما را در برهه‌ای از زندگی تحت تاثیر قرار دهد. کمردرد مهم‌ترین عامل ناتوانی مربوط به شغل است.

 ۵ روش اثبات‌شده برای خاتمه دادن به کمردرد

تحقیقی در سال ۲۰۱۴ در ژورنال Annals of the Rheumatic Diseases منتشر شد که بر اساس نتایج آن کمردرد در مقایسه با دیگر مشکلات سلامتی موجب ناتوانی بیشتری در سرتاسر جهان شده است. ازآنجایی‌که کمردرد بیشتر در میان افراد مسن‌تر جامعه مرسوم است، محققان هشدار می‌دهند که در چند دهه آتی مشکل کمردرد بیشتر می‌شود، چون جمعیت مسن جهان افزایش می‌یابد.

با توجه به این مقدمه در ادامه قصد داریم تا به ۵ روش اثبات‌شده‌ای اشاره‌کنیم که در تسکین کمردرد موثر هستند.

حرکت کنید، قوی‌تر شوید و اندام خود را کش دهید:
تمرین یا ورزش یک روش بسیار عالی برای بهبود قدرت کمر و تسکین درد مزمن کمر است. تمرین‌های تقویتی مانند وزنه‌برداری نه‌تنها به ایجاد تراکم استخوانی کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند درد کمر را تسکین دهند. باوجوداین، موسسه ملی اختلال‌های عصب‌شناختی و سکته مغزی این تمرین‌ها را برای تسکین کمردرد مزمن کوتاه‌مدت توصیه نمی‌کند. اگر می‌خواهید که برای تسکین درد کمر خود وزنه‌برداری را امتحان کنید، مطمئن شوید که آن را به‌درستی انجام می‌دهید. قبل از آن‌که وزنه‌ها را بلند کنید خود را به‌خوبی گرم‌کنید و در طول تمرین بدنی حالت بدن خود را حفظ کنید و به‌درستی تنفس کنید. یک شیوه دیگر برای تحرک داشتن این است که یوگا یا حرکات کششی را امتحان کنید. تحقیقی در سال ۲۰۱۱ در منتشر شد که بر اساس نتایج آن افرادی که در کلاس‌های یوگا یا کلاس‌های حرکات کششی شرکت می‌کردند در مقایسه با افرادی که در چنین کلاس‌هایی شرکت نمی‌کردند توانستند میزان استفاده از قرص‌های تسکین‌دهنده را کاهش دهند. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۶ نیز تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن یوگا می‌تواند درد کمر مزمن و ناتوانی را کاهش دهد. انجام حرکات یوگا می‌تواند اختلالات روانی مرتبط با کمردرد همچون افسردگی را بهبود ببخشد یا تسکین دهد. اما به یاد داشته باشید که پس از تجربه کمردرد پیش از شروع هر برنامه ورزشی، با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

وزن سالم خود را حفظ کنید:
اضافه‌وزن می‌تواند خطر کمردرد را افزایش دهد. اضافه‌وزن می‌تواند روی مفاصل و عضله‌های کمر شما فشار وارد کند و درنتیجه منجر به درد شود. ورزش منظم (ورزش حداقل ۳۰ دقیقه‌ای در ۵ روز هفته) و همچنین یک رژیم غذایی کم‌چربی و کم‌کالری می‌تواند در کاهش وزن و به دست آوردن وزن سالم به شما کمک کند. اگر برای کاهش وزن تلاش و تقلا می‌کنید، در مورد روش‌ها یا تدابیر مفید دررسیدن به هدف کاهش وزن با پزشک خود صحبت کنید.

داروها را امتحان کنید:
ممکن است که پزشک شما برای تسکین کمردرد شما داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی مانند آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن یا استامینوفن را توصیه کند. اما استفاده بیش‌ازحد و طولانی‌مدت از این داروها می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد که می‌توان برای نمونه به نارسایی کلیه و زخم‌های معده و خونریزی معده اشاره کرد. علاوه بر این، مصرف بیش‌ازحد استامینوفن می‌تواند منجر به مشکلات کبدی شود. بنابراین، اگر کمردرد شما بهبود نیافت، فورا به پزشک خود مراجعه کنید. داروهای مخدر مانند کدئین یا هیدروکدون یا شل کننده‌های عضله از دیگر داروهایی هستند که ممکن است پزشکان تجویز کنند. باوجوداین، این داروها را باید برای مدت کوتاهی و آن‌هم تحت نظارت و کنترل پزشک مصرف کرد.

ماساژ درمانی را امتحان کنید:
تحقیقی در سال ۲۰۱۱ در ژورنال Annals of Interna- Medicine منتشر شد که بر اساس نتایج آن، ماساژ درمانی باعث تسکین کمردرد مزمن شرکت‌کننده‌ها شد و حتی پس از گذشت شش ماه عملکرد کمر این شرکت‌کننده‌ها بهبود یافت. جدا از این تحقیق، هنوز به تحقیقاتی در مورد تاثیر ماساژ درمانی در تسکین کمردرد نیاز است. یکی از بازبینی‌های تحقیقات انجام‌گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که جامعه آماری اکثر این تحقیق‌ها کم بود و نقص‌هایی در این تحقیق‌ها وجود داشت و به همین دلیل به تحقیقات بیشتر و جامع‌تری در مورد تاثیر ماساژ درمانی در تسکین کمردرد نیاز است. اما به‌طورکلی این را باید گفت که ماساژ درمانی ارزش امتحان کردن را دارد، چون ضرر آنچنانی برای فرد ندارد.

درمان‌های خانگی را امتحان کنید:
اگر دچار کمردرد مزمن هستید می‌توانید برای تسکین این مشکل خود درمان‌های خانگی زیادی را امتحان کنید. زمانی که با درد کمر مواجه شدید برای تسکین موقت آن از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید. گرما درمانی جریان خون به نقاط ملتهب بدن را افزایش می‌دهد که همین امر به تسکین عضله‌ها کمک می‌کند. سرما درمانی سرعت جریان خون را به نقاط ملتهب کاهش می‌دهد که همین امر ورم را کاهش می‌دهد. مهم نیست که از کدام‌یک از روش‌های خانگی استفاده می‌کنید، بلکه مهم این است که مدت‌زمان درمان خود را باید در نظر داشته باشید. اگر درد کمر شدیدی دارید که بیش از سه هفته طول کشیده است و با استفاده از روش‌های خانگی هیچ بهبودی نیافته است باید به پزشک خود مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا