از کاندیداتوری یک اصلاح طلب منتقد برجام تا گزینه‌های جایگزین روحانی در انتخابات۹۶

بصیرنیوز،احزاب و شخصیت های سیاسی در هفته گذشته نشست فصلی خود را در تالار وزارت کشور برگزار کردند و در این نشست درباره موضوعات روز به سخنرانی پرداختند.

استمرار نشست‌های جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، فرش قرمز اصلاح طلبان برای سید حسن خمینی، پوشش روحانی توسط جهانگیری و نجفی  در انتخابات ۹۶، کاندیداتوری یک اصلاح طلب منتقد برجام و ۲۴ نامزد ریاست جمهوری حزب اسلامی ایران زمین از مهم‌ترین خبرهای حزبی هفته گذشته بود.

*استمرار نشست های جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی

**۷ حزب جدید به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» پیوستند

هفت حزب جدید ضمن اعلام حمایت از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» به این جبهه مردمی پیوستند. اسامی احزاب زنانی که اخیراً به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» پیوسته‌اند، به شرح زیر است:

۱٫ جمعیت زنان انقلاب اسلامی

۲٫ جمعیت زنان پیام‌آور

۳٫ حزب فاطمیون

۴٫ جمعیت زنان مسلمان

۵٫ جمعیت زنان پیرو حضرت زهرا (س)

۶٫ موسسه قرآن و عترت مشکات البصائر

۷٫ انجمن بین‌المللی زنان طرفدار صلح و عدالت اجتماعی

**برگزاری همایش مجمع پزشکی و سلامت «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»

نخستین همایش مجمع پزشکی و سلامت «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» در سالن همایش‌های مجتمع شهدای سرچشمه برگزار شد.

دراین همایش که عصر پنجشنبه ۳۰ دی ماه برگزار گردید طی انتخاباتی نمایندگان مجمع پزشکی و سلامت جبهه مردمی انقلاب اسلامی برای حضور در مجمع عمومی این جبهه انتخاب شدند.

همچنین علیرضا مرندی عضو هیئت موسس «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اهداف و برنامه‌های این جبهه را تشریح و حضار در جریان روند اقدامات صورت گرفته و فعالیت‌های آینده این مجموعه قرار گرفتند.

دراین همایش که چهره‌هایی چون شهریاری نماینده مجلس، روح الامینی و بسیاری از صاحب نظران حوزه سلامت حضورداشتند، طی انتخاباتی ۲۵ عضو کمیته بهداشت و سلامت برای حضور در مجمع عمومی انتخاب شدند.

**هدف تشکیل «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» حمایت از مردم است

علیرضا مرندی عضو هیئت مؤسس «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» در نخستین همایش جامعه پزشکی و سلامت این جبهه گفت: پزشکان جامعه اسلامی در انقلابی بودن نقطه اشتراک دارند و نام جبهه مردمی انقلاب اسلامی همه را به یاد روزهای آغاز انقلاب می اندازد.

وی هدف تشکیل این جبهه مردمی را حمایت از مردم جامعه دانست و گفت: مردم بیشتر از همه در انقلاب و جنگ تحمیلی و دیگر عرصه‌ها نقش اساسی داشته‌‌اند و تشکیل این جبهه نیز برای نقش‌آفرینی بیشتر مردم در عرصه اداره کشور است.

مرندی افزود: باید تمام تلاش خود را بکنیم تا عدالت را در جامعه اسلامی ایران پیاده کنیم که خواست و دغدغه اصلی امام خمینی ره و رهبر معظم انقلاب بوده است.

وی تأکید کرد: این جبهه مردمی برای حرکت در راه امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی تشکیل‌شده و به دنبال این هستیم که کار را در دست دل سوزان انقلاب قرار دهد.

مرندی دو هدف مهم را موجب «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» دانست و گفت: این جبهه به دو دلیل تشکیل شد یکی کوتاه‌مدت که انتخاب ریاست جمهوری است و هدف بلندمدت آن نظارت بر عملکرد مسئولان و هم‌فکری با مسئولان برای پیش برد اهداف انقلاب اسلامی است.

وی در پایان تأکید کرد: باید جلوی برخی انحرافات را در جامعه گرفت مانند فسادهای اقتصادی و حقوق نجومی، امیدواریم «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» بتواند این وظایف و اهداف را به‌خوبی تحقق بخشد.

**تعیین هیئت رئیسه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» در کنگره ۱۴ بهمن

عبدالحسین روح‌الامینی عضو کمیته پزشکان «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» در نخستین همایش جامعه پزشکی و سلامت این جبهه درباره روند شکل‌گیری «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» گفت: این جبهه مردمی برای تأثیر بر روند اجرایی کشور تشکیل‌شده و اولین گام تشکیل خود این جبه بود.

وی ادامه داد: اقدام بعدی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» انتخابات ریاست جمهوری است البته مسائل سیاسی و اجتماعی و مقابله با بحران‌های اجتماعی نیز از اهداف تشکیل این جبهه مردمی است.

عضو کمیته پزشکان «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» گفت: چهاردهم بهمن اولین کنگره سراسری جبهه برگزار و همه مسائل و انتخاب هیئت رئیسه به رای گذاشته می‌شود.

**آل اسحاق: حرکت جبهه مردمی برای انتخابات نیست و یک برنامه پایدار و دائمی است/ ۲۵ نفر شورای مرکزی سالانه انتخاب می‌شوند

یحیی آل‌اسحاق عضو هیئت مؤسس «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» ، با اشاره به استقبال مطلوبی که از این جبهه مردمی صورت گرفته است، اظهار داشت:  «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» به‌صورت فراجناحی فعالیت خود را آغاز کرد و از این‌رو همه نیروهای انقلاب از این حرکت استقبال و آن را تأیید کردند.

آل‌اسحاق ادامه داد: استقبال مردمی از جبهه مردمی نیروهای انقلاب نشان می‌دهد تشکیل این جبهه از ضروریات و نیازهای کشور بوده است و این تشخیص و اقدام برای ایجاد این جبهه کار درستی بوده است.

عضو هیأت مؤسس «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» گفت: حرکت جبهه مردمی فقط برای انتخابات نیست بلکه برنامه پایدار است تا نیروهای انقلاب با حفظ شرایط خود در مجموعه بزرگی برای همیشه انقلاب هماهنگ شوند.

**افتخاری: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی فرا اصولگرایی است/ حفظ اصل انقلاب و حل مشکلات مردم مهم‌ترین مسائل انقلاب است

لاله افتخاری عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، با بیان اینکه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یک جبهه فرا اصولگرایی و متشکل از نیروهای انقلاب است، اظهار داشت: همه افرادی که در خانواده انقلاب می‌گنجند در این جبهه قرار دارند.

افتخاری با اشاره به تقسیم‌بندی انقلابی و غیرانقلابی که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت، تصریح کرد: ایجاد جبهه مردمی نیروهای انقلاب باعث هم‌افزایی نیروهای انقلاب و مردم شده است.

وی افزود: این جبهه نه فقط برای انتخابات بلکه برای تحقق مطالبات رهبری و مردم برنامه‌ریزی می‌کند و فعال شده است و بنابراین نیاز دارد که از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، حفظ اصل انقلاب و حل مشکلات مردم را مهم‌ترین مسائل انقلاب دانست و گفت: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نه فقط برای انتخابات بلکه برای تحقق مطالبات رهبری و مردم فعال شده است و برنامه‌ریزی می‌کند.

**حمایت ۱۰۵ نفر از فرهنگیان استان فارس از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»

جمعی از فرهنگیان، مدیران و مسئولان استان فارس با صدور بیانیه‌ای از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام حمایت کردند.

در این بیانیه آمده است:‌ بدون تردید رمز پیشرفت , تعالی و توسعه همه جانبه کشور بازگشت به اصول و ارزشهای اسلام و انقلاب اسلامی همراه با وحدت و همدلی نیروهای مومن و  انقلابی تحت زعامت ولایت‌فقیه است.

این بیانیه می‌افزاید: اکنون که برای تحقق این آرمان بزرگ، جمعی از نیروهای انقلابی و متعهد، اقدام به تشکیل «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی کرده‌اند، ما جمعی از فرهنگیان استان فارس ضمن اعلام حمایت قاطع از این حرکت ارزشمند، آمادگی خود را برای هر نوع همکاری و همراهی اعلام می‌داریم.

**حمایت فعالان فرهنگی و سیاسی خراسان رضوی از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی

جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی خراسان رضوی با صدور بیانیه‌ای از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حمایت کردند.

در این بیانیه آمده است:‌ در شرایط حساس کنونی که از یک سو حیله های استکبار جهانی و امریکا کشورهای اسلامی را به آتش و خون کشیده و ایادی عربی -اسرائیلی با انجام جنگهای نیابتی زنان و کودکان مسلمان را به شهادت می‌رسانند و متاسفانه خوش خیالهایی در داخل میهن اسلامی منتظر انجام وعده‌های برجام به تماشای مشکلات اقتصادی نشسته و گویی هیچ مسولیتی در قبال معیشت، اشتغال، حقوقهای نجومی و اختلاسهای بزرگ ۸۰۰۰ میلیاردی ندارند و همه مسولیت را به دیگران حواله داده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: آنها خود را مبرا از انجام وظیفه دانسته و حتی طلبکار امت شهید پرور می‌دانند؛ ضرورت دارد همه انقلابیون وفادار به اندیشه های امام امت و پیروان راستین طریق ولایت و زعامت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای که خود را بدهکار به امت و خانواده عظیم‌الشان شهدا و ایثارگران می‌دانند وارد صحنه شوند و کمر به خدمت بی منت به ولی نعمتان خود بندند.

در این بیانیه تاکید شده است:‌ اینجانبان بعنوان خادمان امت و ولایت در جوار حریم قدس رضوی اعتماد و  پشتیبانی خودرا از حرکت مبارک؛ جبهه مردمی انقلاب اسلامی اعلام میداریم.

**شاکری: حمایت جبهه تحول‌خواهان از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»/ دیدار گروه ۷ نفره جمعیت جانبازان با نماینده جبهه مردمی

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی ضمن اعلام حمایت جبهه تحول‌خواهان از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»، گفت: اخیراً یک گروه ۷ نفره منتخب از جمعیت جانبازان با نماینده جبهه مردمی دیدار کردند.

وی ادامه داد: در این جلسه ما مدل رسیدن به کاندیدای واحد را بررسی و درباره نکات آن بحث کردیم؛ هدف مجموعه‌ها و نیروهای انقلابی این است که به یک کاندیدا برسند و از این رو مدل ارائه شده از سوی جبهه مردمی موردپسند است.

شاکری یادآور شد: البته برای اینکه کارایی این جبهه بیشتر شود، این موضوعات مطرح‌شده نیازمند جلسات متعدد و مباحثه بیشتری است.

وی مدل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را یک پدیده نو و بی‌‌بدیل دانست و افزود: ما در دوره‌های قبل این مدل را تجربه نکرده بودیم و نیروهای انقلاب درگذشته یا چند کاندیدا و یا ترکیبی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی را معرفی می‌کردند،‌ اما مدل جبهه مردمی نیروهای انقلاب کاملاً متکی به اقشار مختلف مردم است.

**چمران: نیروهای انقلابی باید پشت سر رهبری برای پیشرفت کشور گام بردارند

مهدی چمران رئیس کمیته مهندسین جبهه مردمی انقلاب اسلامی در نشست این کمیته که با حضور ۴۰۰ نفر از مهندسین فعال در سالن اجتماعات مسجد امام جعفر صادق (ع) میدان فلسطین برگزار شد، گفت: باید نیروهای انقلابی از هر حزبی، جناحی و جریانی که هستند پشت سر رهبری انقلاب باشند و به سمت آبادانی و پیشرفت هر چه بیشتر کشور گام بردارند.

عضو هیات موسس جبهه مردمی انقلاب اسلامی تصریح کرد:  امیدواریم برادران و خواهران ما در سوریه و عراق از شر کسانی که به نام اسلام بدترین جنایات را انجام می دهند خلاص شوند و همچنین مردم و شیعیان مظلوم بحرین هم از ظلم و ستم وارده بر آنها رهایی یابند و همین طور مردم مظلوم یمن نیز به زودی طعم آزادی و امنیت را بچشند که در همه این موارد جمهوری اسلامی ایران حامی و پشتیبان این ملت های مظلوم بوده و خواهد بود.

چمران با اشاره به اینکه ما سالها برای رسیدن به آنچه که امروز تحت عنوان برجام از آن یاد می شود، تلاش کردیم بیان کرد: امروز با بدعهدی‌ها و خباثت‌های آمریکایی‌ها و متحدان اروپایی آنها مواجه شدیم و تحریم‌های آنها همچنان علیه ما برقرار است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: ما ملتی هستیم که در سختی‌ها رشد کردیم و امروز هم می‌توانیم با توجه به نیروهای داخلی خود در برابر نامردانگی‌ها و سختی‌ها بایستیم و البته به شرط وحدت و همدلی که این دقیقا آن چیزی است که دشمن نمی‌خواهد در کشور ما اتفاق بیافتد.

*متقی فر: دولت یازدهم مخرج مشترک اصلاح‌طلبان و کارگزاران است/ کاندیدای ریاست‌جمهوری با شاخص‌های انقلابی هر کس باشد ما می‌پذیریم/ برای خروجی گزینه انقلابی نهایت تلاش خود را انجام دهیم

مجید متقی فر سخنگوی جبهه پایداری، با بیان اینکه دولت هرچه داشته رو کرده و دست‌شان از هر نوع ابتکاری خالی و وعده‌های پسابرجام غیرواقعی است، گفت: دولت یازدهم مخرج مشترک اصلاح‌طلبان و کارگزاران است.

وی با بیان اینکه مبارزه با آمریکا روحیه انقلابی می‌خواهد، گفت: تا آمریکا هست فتنه هست، آمریکا دشمن بی‌رحم و مکار است مبارزه با آمریکا پیچیدگی می‌خواهد لذا مبارزه با آمریکا بصیرت عمیق نیاز دارد.

سخنگوی جبهه پایداری ادامه داد: معنی برد برد در تضاد کامل با تفکر استکبار ستیزی امام است؛ ، معنی برد برد این است آمریکا نباید احساس کند جمهوری اسلامی تهدیدی علیه منافعش است.

متقی فر تصریح کرد: در انتخابات مجلس ما شکست نخوردیم و برداشت من این نیست. ممکن است بگوییم حزب شکست خورد، اما نظام پیروز شد. در همه عرصه های انتخابات باید پیروزی نظام مد نظر باشد نه فرقه و گروه و حزب و غیره.

*حبیبی: بررسی مصادیقی غیر از روحانی در دستور کار مردم‌سالاری

آرش حبیبی عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، با اشاره به تمهیدات حزب متبوعش برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ گفت: اجازه بررسی مصادیق برای انتخاب نامزدی غیر از روحانی به دفتر سیاسی حزب مردم‌سالاری از سوی شورای مرکزی صادر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روی مصادیق مشخصی بحث و بررسی انجام می‌شود، گفت:‌ بررسی کرده‌ایم ولی هنوز رسانه‌ای نشده است.

حبیبی در پاسخ به سوالی پیرامون محور کنگره ۲۸ بهمن این حزب، اظهار داشت:محور کنگره انتخابات ریاست جمهوی و شوراها خواهد بود.

*تکیه محمود صادقی بر صندلی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

محمد خونچمن عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، اظهار داشت: محمود صادقی دبیرکل حزب انجمن اسلامی مدرسین به مدت سه‌ماه ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را برعهده گرفت.

ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فصلی است و هر سه ماه یکبار ریاست آن به یکی از احزاب عضو واگذار می‌شود.

حزب کارگزاران سازندگی پیش از این در فصل پاییز ریاست این شورا را برعهده داشت که سبب برگ‌ریزان و ایجاد اختلافاتی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شد.

*اعلام موجودیت جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت

جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت امروز (دوشنبه) طی نشست خبری رسما اعلام موجودیت کرد.

در این نشست سید شهاب‌الدین صدر، محمدی نوری، ابوالقاسم رئوفیان، علی کیهانیان و بهادر ولی‌زاده حضور داشتند.

*فرامرزیان: مذاکرات برای تعیین کاندیدای ریاست جمهوری تا تعیین مصداق ادامه می‌یابد

ژاله فرامرزیان دبیر اجرایی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره جلسه اخیر این شورا اظهار داشت: جلسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با حضور اکثریت اعضاء تشکیل شد و محمدرضا عارف در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایشان را محور تفاهم و همدلی نیروهای داخل انقلاب و محور وحدت دلسوزان نظام دانست و ضایعه درگذشت ایشان را برای کشور جبران‌ناپذیر قلمداد کرد.

فرامرزیان خاطرنشان کرد: در ادامه این جلسه گزارش کار گروه تعامل ارائه و مقرر شد تعامل با احزاب اصلاح‌طلب و همسو ادامه یابد تا در تعامل بتوان اقدامات خوبی در ارائه فهرست‌های تخصصی با حضور افراد مجرب و متعهد صورت بگیرد.

دبیر اجرایی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره اعلام نظر شورا در خصوص کاندیدای ریاست جمهوری، گفت: در این زمینه مقرر شد تا زمان مشخص شدن کاندیدای واحد مذاکرات لازم در این خصوص صورت بگیرد.

*۲۴ نامزد ریاست جمهوری حزب اسلامی ایران زمین

 ۲۴ نامزد ریاست جمهوری دور دوازدهم حزب اسلامی ایران زمین معرفی شدند.

سید ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین درباره لیست ۲۴ نفره حزب متبوع خود برای دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری گفت: حزب اسلامی ایران زمین جدول مکانیزم ارزیابی نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری دوره دوازدهم را که در بیست و چهارمین جلسه شورای مرکزی خود تصویب کرده برای ارزیابی در اختیار دبیران کل احزاب کشور قرار داده است.

وی گفت: اسامی ۲۴ نفر از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری دور دوازدهم صرف نظر از هرگونه رویکرد جناحی و وابستگی حزبی صورت گرفته است.

اصولگرایی، مقبولیت، ویژگی‌های بارز شخصیتی، کارآمدی، برنامه‌محوری، تعامل‌گرایی، اجرای قانون اساسی طبق اصل ۱۱۳ و ۱۲۱ قانون، هفت شاخصه حزب اسلامی ایران زمین در جدول مکانیزم ارزیابی نامزدهای ریاست جمهوری دور دوازدهم قرار دارند.

*اعلام کاندیداتوری سعید یاری برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

سعید یاری دبیرکل سازمان دفاع از منافع ملی صبح امروز در نشست فصلی خانه احزاب ایران در تالار وزارت کشور برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

وی عضو کمیته هسته ای جبهه اصلاح طلبان و از منتقدان توافق نامه برنامه اقدام مشترک موسوم به برجام است.

یاری همچنین درباره پیروزی اصلاح طلبان و عدم موفقیت آنان در کسب کرسی ریاست در مجلس دهم گفته بود که نکند نمایندگان لیست امید در مجلس رجل الغیب هستند.

*نشست فصلی خانه احزاب ایران در تالار وزارت کشور

نشست فصلی خانه احزاب ایران با عنوان اقتصاد مقاومتی یادواره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و شهدای آتش‌نشان صبح امروز (پنج‌شنبه) در محل تالار وزارت کشور برگزار شد.

در این مراسم قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب ایرانیان، هیأت رئیسه، اعضای شورای مرکزی و رضازاده دبیر اجرایی کمیسیون ماده ۱۰ حضور داشتند.

بر پایه این خبر در این مراسم عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور سخنرانی کرد و محسن رضایی و مسعود پزشکیان علی رغم اعلام قبلی در این نشست حاضر نشدند.

**روح الامینی: آوار مسائل و معضلات اجتماعی، نظام و کشور را تهدید می‌‌کند/قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی از احزاب برای حضور دعوت به عمل آورد

عبدالحسین روح الامینی دبیرکل حزب عدالت و توسعه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید فصل مشترک همه احزاب کشور باشد، گفت: قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید از احزاب برای حضور در جلسات دعوت به عمل آورد.

وی اظهار داشت: خانه احزاب باید در مسائل اجتماعی قدر و مخرج مشترک همه جریانات سیاسی باشد.

دبیرکل حزب عدالت و توسعه به معضلات اجتماعی اشاره و تصریح کرد: مسائل اجتماعی اگر امروز مهم‌تر از مسائل سیاسی ما نباشد کمتر نیست. بنابراین احزاب باید محوریت وفاق و عمل مشترک را در موضوعات سیاسی و اجتماعی قرار دهند.

**حشمتیان: بی‌اعتنایی به احزاب بی‌توجهی به مردم است

قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب ایران گفت: بنده ۳۵ سال در رکاب آیت‌الله هاشمی بودم و از ایشان درس‌ها یاد گرفته‌ام و خاطره‌ها از ایشان دارم.

وی با اشاره به اظهارات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر اینکه احزاب ضربه‌گیر نظام هستند، گفت: مقام معظم رهبری برای احزاب نقش و ارزش قائل هستند و از بنیانگذاران حزب جمهوری اسلامی ایران بودند. به همین دلیل ما ایشان را حامی احزاب در کشور می‌دانیم.

رئیس خانه احزاب با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه جامعه ما یک جامعه حزبی است و از جهاتی حسن و از جهاتی عیب دارد، خاطرنشان کرد: امام (ره) به حزب اعتقاد داشتند چرا که جامعه روحانیت مبارز در زمان امام پایه‌ریزی شد به همین دلیل بها و ارزش دادن به حزب ارزش به مردم است و بی‌اعتنایی به احزاب بی‌اعتنایی به مردم است.

وی تأکید کرد: دولتمردانی که به احزاب توجه نمی‌کنند ضرر خواهند کرد و از این جهت ضربه خواهند خورد.

حشمتیان در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: من در زمان ریاست خود توانستم محل ریاست خانه احزاب که از زمان ریاست آقای غفوری‌فرد پیگیری می‌شد توانستیم آن را محقق کنیم.

رئیس خانه احزاب ایران یادآور شد: ما برای اولین بار توانسته‌ایم برای اولین بار در تاریخ حزبی این کشور جلسه خود را در حضور رئیس یک قوه برگزار کنیم و شما دیدید که احزاب در یک جلسه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تبادل نظر و رایزنی کردند.

حشمتیان با بیان اینکه فسادهای موجود در کشور به دلیل کم‌توجهی به احزاب است، گفت: اگر دولت گذشته به احزاب بها می‌داد ما آن حجم از فسادها را شاهد نبودیم.

*اشرفی اصفهانی: اگر حزب نباشد دولت نهم به وجود می‌آید و کشور را به هم می‌ریزد

حجت‌السلام اشرفی اصفهانی گفت: معتقدم که کشور بدون حزب معنا و مفهومی ندارد و اگر حزب نباشد، دولت نهم و دهم به وجود می‌آید و مملکت را بهم می‌ریزد.

وی همچنین درباره شخصیت و سیره فکری آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک شخص معمولی و متعارف نبود و نیست.

اشرفی اصفهانی تأکید کرد: اگر امام در مورد شهید بهشتی فرمود که ایشان یک ملت بود، باید بگوییم که آقای هاشمی ملت‌ها بود. آیت‌الله بهشتی مدت کوتاهی مظلوم‌زیست و شهید شد اما آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سالها مظلومیت خود را دید و دمی نزد و مظلومیت ایشان قابل مقایسه با مظلومیت شهید بهشتی نبود.

**کواکبیان: احزاب نباید زینت‌الانتخابات باشند/ ضرورت برجسته‌سازی جایگاه احزاب در لایحه جامع انتخابات

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه احزاب نباید زینت‌الانتخابات باشند گفت: جایگاه احزاب در لایحه جامع انتخابات باید برجسته شود.

وی با تأکید بر اینکه احزاب نباید زینت‌الانتخابات باشند، گفت: از دولت تقاضا داریم که اردیبهشت ماه سال جاری لایحه جامعی برای فعالیت احزاب به مجلس بفرستد. چرا که ما نمایندگان درباره طرح در مجلس محدودیت‌هایی داریم اما لایحه دست ما را بازتر نگه می‌دارد.

کواکبیان معتقد است که در وضعیت کنونی ما باید کم‌کم به سمت نظام پارلمانی برویم و نظام پارلمانی نیز بدون احزاب معنا ندارد و تا انتخاب ما حزبی نشود نیز احزاب فقط در حد خانه احزاب می‌ماند.

**فراهانی: احزاب موتور محرکه توسعه کشور هستند/نقش آیت‌الله هاشمی در گشایش راه برای احزاب برجسته و بارز است

مجید فراهانی دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه احزاب موتور محرکه کشور محسوب می‌شوند، بر نقش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در گشایش راه برای احزاب در جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

وی با تأکید بر اینکه اراده احزاب باید جایگزین باندها و اراده فردی شود، گفت: احزاب باید با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌دهند بر اجرای برنامه‌ها در نهادهای مختلف کشور نظارت کنند.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان تأکید کرد: تقویت احزاب راهی است که جمهوری اسلامی می‌تواند خود را با رژیم‌های استبدادی متمایز کند و تاکنون جمهوری اسلامی بر وحود احزاب اعتقاد داشته است.

**کنعانی مقدم: توسعه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ۳ مأموریت احزاب کشور است

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبزگفت: توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ۳ مأموریت ما است و احزاب نیز در اقتصاد مردمی نقش بسزایی دارند.

وی افزود: ما به عنوان هیأت‌رئیس خانه احزاب باید در ۳ توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نقش خودمان را ایفا کنیم.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه اگر جامعه را در مسیر توسعه سیاسی هدایت نکنیم اهداف موفق نمی‌شود، به اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی مردم نقش مهمی دارند و مشارکت مردم در این چارچوب اثرگذار خواهد بود.

دبیرکل حزب سبز بر این باور است که اگر مردم در بحث توسعه، فرهنگ را در نظر نگیرند، نمی‌توان بدون مقاومت، به سمت توسعه فرهنگی حرکت کنند.

**راکعی: احزاب نیز در حادثه پلاسکو مقصر هستند/ ضرورت ایجاد تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار مجدد حوادث بزرگ

فاطمه راکعی دبیرکل زنان مسلمان نواندیش با بیان اینکه احزاب نیز در حادثه پلاسکو مقصر هستند، گفت: ما طبق فرمایش مقام معظم رهبری اکنون نباید به دنبال مقصر بگردیم.

وی افزود: چه کسانی به اندازه احزاب می‌توانند با اخلاف و قانونگرایی کامل برای نظام کشور فکر و عمل کنند و به قانونگذاران و دولتمردان جهت بدهند؟

راکعی از حضور پررنگ بانوان در همایش فصلی خانه احزاب تقدیر و تشکر کرد و از ضرورت حضور احزاب در مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی سخن گفت.

*عارف: شاید روحانی خسته شده باشد و برای انتخابات نیاید/ فراکسیون امید با فساد مالی افراد وابسته به دولت مقابله می‌کند/ در مجلس کارهای پشت صحنه را انجام می دهم

محمدرضا عارف رییس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان و رییس فراکسیون امید مجلس در نشست خبری با بیان اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری تصمیمات شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ملاک است، گفت: در جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کمیته‌ای تشکیل شد که به صورت خاص روی انتخابات ریاست جمهوری کار کنند که امیدواریم این نتیجه جمع‌بندی که استمرار مسیری است که در خرداد ۹۲ ما شروع کردیم را به استحضار مردم خواهیم رساند. برای ما مهم نیست که در کدام سنگر باشیم مهم این است که خدمتگزار مردم باشیم.

وی افزود: نظر شخصی بنده این است که حتی‌الامکان همین مسیر سال ۹۲ را ادامه دهیم و جریان اصلاح‌طلب و شورای سیاست‌گذاری باید از روحانی حمایت کند. البته این نظر شخصی من است و به شرطی حمایت می‌کنیم که ایشان آمادگی داشته باشد و مایل باشد که حضور پیدا کند ولی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هنوز وارد این مصادیق نشده و تصمیمی نگرفته است.

عارف در پاسخ به این سوال که آیا بحث رد صلاحیت روحانی صحت دارد یا خیر،‌ گفت: ما قطعا یک کاندیدای واحد خواهیم داشت، شورای سیاست‌گذاری با یک کاندیدا در انتخابات شرکت می‌کند. نمی‌دانم اصلا بحث رد صلاحیت روحانی وجود داشته باشد چرا که به هر حال رئیس جمهور کشور است و ویژگی هایی که داشته تغییری نکرده است. من نسبت به رد صلاحیت او نظر خاصی ندارم و بعید می‌دانم او رد صلاحیت شود مگر اینکه او به هر دلیلی مانند خستگی یا گرفتاری تمایل نداشته باشد بیاید؛ اگر تمایل داشته باشد و بیاید مبنای ما بر کاندیدای واحد خواهد بود اما حتما کاندیدا خواهیم داشت. قاعدتا افرادی که تمایل دارند می‌آیند و ممکن است از جریان اصلاحات وارد شوند اما در نهایت ما فقط از یک کاندیدای واحد حمایت خواهیم کرد.

*شکوری راد: سیدحسن خمینی در هر انتخاباتی شرکت کند از او حمایت می‌کنیم

علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران گفت: بخشی از بدنه اصولگرایان به این نتیجه رسیدند که کاملا در قضاوتشان نسبت به آیت‌الله هاشمی اشتباه کرده و برای همین تجدید نظر کرده‌اند که ایشان یک ذخیره اجماعی برای نظام بوده‌اند.

وی با بیان اینکه شخصیت آیت‌الله هاشمی بعداز رحلتش هم می‌تواند ذخیره‌ای برای سیاست کشور باشد، عنوان کرد: گفتمان آیت‌الله هاشمی که بر پایه اعتدال بود اگر تداوم پیدا کند می‌توانیم امیدوار باشیم که عرصه کمتر برای افراطیون گشوده شود.

دبیرکل حزب اتحاد ملت درباره اینکه اگر سیدحسن خمینی بخواهد برای انتخابات دوره‌ای خبرگان شرکت کند از وی حمایت خواهد شد یا  خیر پاسخ داد: در صورتی که سید حسن خمینی بخواهد در انتخابات خبرگان ورود کند قطعا از سوی جریان اصلاحات مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

او تاکید کرد: جریان اصلاح‌طلب از سیدحسن خمینی نه تنها در انتخابات مجلس خبرگان بلکه در هر انتخاباتی که ایشان بخواهد شرکت و اعلام نامزدی کند، حمایت خواهد کرد.

*میرسلیم: هدف موتلفه از ورود به رقابت‌های انتخاباتی محکم شدن شالوده نظام است

سید مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: هدف موتلفه اسلامی از ورود به صحنه رقابت‌های انتخاباتی قدرت طلبی نیست، بلکه محکم شدن شالوده نظام جمهوری اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه باید از خود بپرسیم انگیزه و دلیل توجه مردم به احزاب سیاسی چه مى‌تواند باشد، گفت:  ۹انگیزه را با توجه به اهداف و مقاصد گوناگون افراد در نزدیک شدن به حزب مى توان مطرح کرد. انگیزه اول برای کسانی است که هدفشان از نزدیک شدن به حزب، قرب الی الله و کسب رضایت خداوند است.

میرسلیم ادامه داد: انگیزه دوم نیز از کسانی است که برای زنده نگاه داشتن یاد شهدا و ادامه دادن راه آنها به حزب نزدیک می‌شوند چراکه مقام شهدا را می‌دانند و احساس قرابت با آنها می‌کنند و معتقدند حزب محلی برای تحقق این مهم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: انگیزه سوم از کسانی است که می‌گویند تشخیص ما این است که به طور نسبی بر حزب مورد نظرشان تقوا حاکم است و با این احساس اطمینان تصمیم به پیوستن به تشکیلات مى گیرند.

*نجفی: رییس ستاد اصلاح طلبان برای انتخابات شوراها نیستم/ظاهرا انتخاب مقام معظم رهبری برای ریاست مجمع آیت الله موحدی کرمانی است

محمدعلی نجفی درباره ریاستش بر ستادهای اصلاح طلبان در انتخابات شوراهای شهر گفت: مساله‌ای که درباره ریاست من بر ستادهای اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها گفته شد، در حد یک شایعه و گمانه‌زنی بود.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها زیر نظر شورای عالی سیاستگذاری کار می‌کنند که ترکیب ۴۵ نفره دارد که ریاست آن برعهده دکتر عارف است و مسائل از این طریق هدایت می‌شود.

نجفی درباره جایگزین آیت‌الله هاشمی در مجمع تشخیص هم اظهار داشت: من در اخبار دیدم که ظاهرا انتخاب مقام معظم رهبری آیت الله موحدی کرمانی هستند.

*آخرین روند معرفی کاندیدای «جمعیت رهپویان» در انتخابات ریاست‌جمهوری

پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به روند معرفی کاندیدای جمعیت رهپویان، اظهار کرد: جلسات فشرده‌ای در رابطه با بررسی مصادیق در حال برگزاری است، حتی با بسیاری از افرادی که مدنظر هستند جلساتی را نیز برگزار کردیم تا نقطه نظرات آنها را بدانیم.

وی درباره حمایت تشکل متبوعش از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، گفت: در جمعیت رهپویان این موضوع در دستور کار است و انشاءالله به زودی مواضع‌مان را به صورت تشکیلاتی اعلام می‌کنیم.

اعضای هیئت موسس این جمعیت را علیرضا زاکانی، محمد دهقان، پرویز سروری، الیاس نادران، حجت‌الاسلام مهدی طائب، حمیدرضا رستمی، فریدالدین حدادعادل، مالک شریعتی و زهره الهیان تشکیل می‌دهند.

*عطریانفر: جهانگیری و نجفی گزینه‌های پوششی برای انتخابات ۹۶ هستند

محمد عطریانفر عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی تأکید کرد جهانگیری و نجفی بهترین گزینه‌ها برای ایفای نقش نامزد پوششی روحانی در انتخابات پیش رو هستند.

عطریانفر ادامه داد: اگر بخواهیم ارزیابی واقع‌بینانه و قابل دسترس پیدا کنیم افرادی مناسب‌تر از جهانگیری و نجفی نخواهیم داشت چراکه این دو بزرگوار هر دو این صلاحیت و کفایت را دارند اما آقای جهانگیری به اعتبار اینکه در موقعیت معاون اول و در مسائل به روز است و ماموریت‌های بسیار مهمی را از طریق دولت دنبال می‌کند حتی نسبت به آقای نجفی در اولویت قرار می‌گیرد.

عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: البته بنده شخصا از علاقمندان و مدافعین آقای نجفی هم هستم، او دچار یک بیماری قلبی است که حتی برای وزارت و معاونت ریاست جمهوری هم پزشک معالج او را از قبول مسئولیت باز داشت. از این رو ما آقای جهانگیری را تقدم می‌بخشیم.

*موافقت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با استعفای تابش /«اعظم صدرنوری» رابط اصلاح طلبان در استان یزد

محمدرضا تابش که به عنوان رابط اصلاح طلبان در استان یزد انتخاب شده بود در ۱۵ دی‌ماه سال جاری طی نامه‌ای به محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، به دلیل پرهیز از انجام هرگونه شائبه سیاسی و ایفای شایسته وظایف قانونی از سمت خود استعفا داد.

شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با استعفای تابش از سمت رابط اصلاح‌طلبان در استان یزد موافقت و «اعظم صدرنوری» را به جایگزین وی کرد.

شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان سال ۹۴ برای هماهنگی بیشتر بین احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب تشکیل شد.

*موسوی لاری: اصلاح‌طلبان منسجم‌تر از گذشته می‌شوند/بی اطلاعی از کاندیداتوری جهانگیری در سال ۹۶

عبدالواحد موسوی لاری بر ضرورت حفظ اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات بهار سال آینده، بر اهمیت این مسئله به‌ویژه پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد و گفت: اصلاح‌طلبان در مسیری که پیش گرفته‌اند، باید به یاد داشته باشند که با اتحاد و انسجام می‌توانند به نتیجه برسند و با تفرقه همه آن‌چه از سال ۹۲ تاکنون به‌دست آورده‌اند را از کف خواهند داد.

وی با استقبال از آغاز ریاست دوره‌ای دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یادآور شد: در حال حاضر همه احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلبان در چارچوب شورای‌عالی سیاست‌گذاری فعالیت خود را پیگیری می‌کنند و باوجود این‌که ریاست شورای هماهنگی بنابر آیین‌نامه‌ای به‌صورت دوره‌های سه‌ماهه و به‌نوبت انجام می‌شود، قطعاً آغاز دوره رییس جدید شورای هماهنگی در بهبود وضعیت انسجام و اتحاد اصلاح‌طلبان تاثیر مثبت خواهد داشت.

نایب رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درپاسخ به سوالی درباره وضعیت اصلاح‌طلبان و روحانی در انتخابات، در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اعلام کرد: به هر حال فقدان آیت‌الله هاشمی برای کل جامعه ایرانی بسیار سنگین است و سایه این مسئله بر تمام مسائل سیاسی و غیرسیاسی در کشور ازجمله انتخابات ریاست‌جمهوری سنگینی خواهد کرد.

موسوی‌لاری با اظهار بی‌اطلاعی نسبت به معرفی جهانگیری به‌عنوان گزینه پشتیبان روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد: روحانی در حال حاضر رییس‌جمهور است و این درحالی است که با نگاهی به ادوار پیشین ریاست‌جمهوری متوجه می‌شویم که روسای‌جمهور در کشور ما عموماً دو دوره پیاپی از مردم رای گرفته‌اند و با این حساب، پیش‌بینی می‌کنیم روحانی هم بتواند در دوره بعد با رای مردم در مقام ریاست‌جمهوری ابقا شود.

*حسین فریدون و نقش وی در فساد مالی

ماه‌ها قبل سراج رئیس بازرسی کل کشور اعلام کرده بود: صدقی زمانی که مدیرعامل این بانک رئیس بانک ملی بود، پرونده سنگینی داشت که پرونده وی هنوز هم در دادسرا مطرح است. همان زمان آقای حسین فریدون اصرار کرد که ایشان بیاید و رئیس بانک رفاه شود حتی بنده مخالفت کردم و گفتم که وی پرونده سنگینی دارد، ولی متأسفانه با اصرار و لابی ایشان، وی رئیس بانک رفاه شد.

اصرار حسین فریدون و اینکه توانسته افراد متخلفی هم چون صدقی را بر رأس یکی از مهم‌ترین منابع مالی قرار دهد نشان از میزان نفوذ او در درون بدنه دولت دارد.

اسناد نشان می‌دهد که مالامیر با حسین فریدون ارتباط مالی داشته است. اسناد واریز پول، به حساب دختر حسین فریدون در لندن و کانادا وجود دارد که نشان‌دهنده ارتباطات مالی بین فریدون و مالامیری است. همچنین به دلیل نفوذ این فرد در بانک ملت سبب شده تا معاون اعتباری ارزی و ریالی بانک ملت که به دلیل بدهی مالامیر با پرداخت وام این فرد مخالفت می‌کند، از کار برکنار می‌شود و افراد دیگری که بتوانند وام دادن به مالامیری را تسهیل کنند، جایگزین می‌شوند.

**طبیب زاده: رئیس‌جمهور اجازه رسیدگی به تخلفات اطرافیانش را بدهد/ قوه قضاییه به طور جدی با فریدون و دانیال‌ زاده برخورد کند

زهره طبیب‌زاده نماینده مجلس نهم با اشاره به اظهارات سخنگوی دستگاه قضایی مبنی بر مشهود بودن ارتباط دانیال‌زاده ابر بدهکار بانکی کشور با حسین فریدون گفت: رئیس جمهور اجازه دهد به تخلفات اطرافیانش رسیدگی شود.

وی افزود: این خط قرمز شرعی نیست که آقایان برای خودشان رسم می‌کنند و باید بین مسئولانی که باتمام وجود به مردم خدمت می‌کنند با کسانی که از مسئولیت دولتی به عنوان یک سکو برای رسیدن به رانت های اقتصادی استفاده می کنند،تفاوتی باشد.

نماینده سابق مجلس اظهار داشت: کسانی که از مسئولیت و موقعیت خودشان سوءاستفاده می‌کنند باید آنها را به مردم معرفی کرد، اما متأسفانه رئیس جمهور اجازه‌ی رسیدگی به تخلف اطرافیانشان را نمی‌دهد.

طبیب‌زاده تصریح کرد: زمانی که سخنگوی قوه قضائیه صراحتاً ارتباط بین مفسدان اقتصادی و بدهکاران بزرگ بانکی با برادر رئیس جمهور را مطرح می‌کند، وظیفه دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم این است که به نمایندگی از مردم با اینگونه رانت‌های دولتی و چنین افرادی برخورد قاطع کند.

**سروری: برخورد با تخلف فریدون مطالبه‌ای فراگیر از روحانی است/احترام به قانون وظیفه مسلم رئیس‌جمهور است

پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان با تاکید بر اینکه برخورد با تخلف فریدون مطالبه‌ای فراگیر از رئیس‌جمهور است، گفت: نهادهای رسمی و قانونی کشور بارها تخلفات فریدون را تایید کرده‌اند و از این رو احترام به قانون از وظایف مسلم رئیس جمهور است.

وی افزود: مشکل باید چاره‌اندیشی شود چون این روند به شدت اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند.

سروری با بیان اینکه دادستان، قوه قضائیه و سازمان بازرسی بارها در مورد تخلفات حسین فریدون اظهار نظر کرده‌اند، گفت: دخالت این فرد در نصب رئیس متخلف بانک رفاه را شاهد بودیم و همچنین در نصب بسیاری از مدیران متخلف و نجومی‌بگیران نیز نقش مهمی را ایفا کرده است.

دبیرکل جمعیت رهپویان با بیان اینکه امروز کسانی که باید مدافع حقوق ملت باشند با مفسدین همکاری می‌کنند،‌خاطرنشان کرد:‌با نهایت تاسف شاهدیم کسانی که بدهکار بزرگ بانکی هستند و حقوق مردم را به صورت ظالمانه غصب کرده‌اند توسط دستیار رئیس‌‌جمهور که باید حافظ منافع ملت باشد مورد حمایت قرار می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا