گورباچف از پوتین و ترامپ خواست مانع از جنگ شوند

بصیرنیوز،”میخائیل گورباچف” آخرین رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سابق معتقد است که “ولادیمیر پوتین” و “دونالد ترامپ” رهبران روسیه و آمریکا باید مبتکر ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل بشوند که مانع از وقوع جنگ هسته‌ای در جهان شود.

گورباچف ضمن اعلام این مطلب، همچنین بر ضرورت ازسرگیری گفتگوهای سیاسی بین مسکو و واشنگتن تاکید کرده است.

این سیاستمدار باتجربه روس در مقاله‌ای که در مجله «تایم» منتشر شده است نوشته است: «در حال حاضر موضوعی مهمتر از نظامی شدن سیاست و آغاز مسابقه تسلیحاتی نیست و در چنین شرایطی اصلی ترین اولویت باید بر این مسئله استوار باشد که چنین تهدیدی متوقف شود.»

گورباچف می افزاید: «امروز تهدید هسته‌ای باردیگر جنبه واقعی به خود گرفته است. روابط بین قدرت‌های بزرگ جهان طی چند سال اخیر، از وضعیت بد به سمت بدتر پیش رفته است…. ما باید این وضعیت را تغییر دهیم. لازم است که گفتگوهای سیاسی در جهت حل و فصل مشترک مسائل امنیت بین المللی واقدامات هماهنگ در این راستا، از سرگرفته شود.»

در عین حال رهبر شوروی سابق معتقد است که در حال حاضر تمرکز کافی روی گفتگوها برای هماهنگی اقدامات در مبارزه با تروریسم بین المللی صورت نمی گیرد: لازم است تا ممانعت از وقوع جنگ‌ها، از بین بردن شرایط گسترش مسابقه تسلیحاتی و کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای در مرکز توجه این مذاکرات قرار بگیرد.

گورباچف گفت: «من از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهم تا اولین گام در این راستا را بردارند. در واقع پیشنهاد می کنم که نشستی در سطح رهبران کشورهای عضو دائم شورای امنیت برگزار شود و قطعنامه‌ای در پایان آن به تصویب برسد که در آن اعلام شود جنگ هسته‌ای غیرقابل قبول بوده و هیچ کشوری نباید به آن روی آورد.»

آخرین رئیس جمهوری شوروی سابق افزود: «به عقیده من، ابتکارعمل برای تصویب چنین قطعنامه‌ای باید از سوی ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ مطرح شود که رهبران کشورهایی هستند که دارای بیش از ۹۰ درصد از تسلیحات هسته‌ای موجود در جهان بوده و در این رابطه مسئولیت خاصی را برعهده دارند.»

لازم به یادآوری است که میخائیل گورباچف  و”رونالد ریگان” رئیس جمهوری وقت آمریکا در پایان نخستین ملاقات خود در ماه نوامبر سال ۱۹۸۵، در بیانیه‌ای مشترک مسئله غیرقابل قبول بودن جنگ هسته‌ای که برای هیچ کشوری پیروزی به دنبال نخواهد داشت را مطرح کرده بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا